Suupohjalaiset kehittämään sotea

Avoimessa verkkokeskustelussa haetaan ideoita tulevaisuuteen

Isojoen, Kauhajoen, Karijoen ja Teuvan asukkailla on nyt tilaisuus kertoa, mitä he haluavat sosiaali- ja terveydenhuollolta ja ympäristöpalveluilta kymmenen vuoden kuluttua.

Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän sivuille on avattu verkkokeskustelu, jossa pääsee itse esittämään toiveita sekä arvioimaan toisten jättämiä ideoita ja kehittämään niitä.

Reilun parin viikon kokeiluna toimivaan verkkokeskusteluun odotetaan nyt asukkaiden aktiivisuutta ja tuoreita kehittämisideoita. Toiveena on, että mallia voidaan käyttää sote-palveluiden suunnittelussa laajemminkin kuin Suupohjassa.

-Tammikuun aikana testataan ja katsotaan, saadaanko tästä sellaista näyttöä, että verkkokeskustelu voisi olla yksi työkalu kun maakunnallista sotea kehitetään, LLKY:n johtaja Kari Nuuttila sanoo.

Osallistuminen on nimetöntä ja vie aikaa noin vartin. Kansalaisverkkokeskustelu löytyy osoitteesta www.llky.fi.

Torstaina Kauhajoella Suupohja-salissa järjestettyyn hankkeen avaustilaisuuteen osallistunut Isojoen kunnanjohtaja Linda Leinonen jakoi jo tietoa uudesta vaikuttamismahdollisuudesta kunnan sivuille ja someen, esimerkiksi Facebookiin.

Leinonen lupaa ottaa vastaan paperillakin tulevat ideat ja viedä ne sivuille. Omaa elämää koskevat toiveet riittävät, esimerkiksi se, mistä ja miten toivoo saavansa hoitoa vuonna 2025.

-Toivottavasti mahdollisimman moni osallistuu eikä pelkää sitä, ettei osaisi ottaa näin isoihin asioihin kantaa, Leinonen sanoo.

Torstaina avattuun kyselyyn oli jo eilen ilmestynyt tukku ideoita. Etäpalveluista toivotaan turvaa, kierrätyksestä oppiainetta ja vanhuksille it-apua. Työntekijöiden kierrätysringistä omaishoitaja saisi lyhytaikaista apua.

Keskustelu pidetään asiallisena moderoinnilla, mutta alueen ihmisiä halutaan uulla. Tämä on myös sosiaali- ja terveysministeriön toive.

-Tärkeintä on varmistaa se, että sosiaali- ja terveyspalveluja saadaan oikeaan aikaan ja riittävän läheltä, sanoo verkkokeskustelua ja sen analysointia hoitava asiantuntija Tytti Vartiainen Fountain Park Oy:stä.

Tytti Vartiainen ja Kari Nuuttila valottivat yleisölle kansalaisvaikuttamista. Omaiset ja kotipalvelun väki voivat auttaa heitä, joille verkko ei ole tuttu.
Tytti Vartiainen ja Kari Nuuttila valottivat yleisölle kansalaisvaikuttamista. Omaiset ja kotipalvelun väki voivat auttaa heitä, joille verkko ei ole tuttu.

Lähde: Ilkka 9.1.2016

Lue lisää kuinka voit selvittää kuntalaisten mielipidettä sote-palveluiden kehittämisestä (pdf)