Älä lupaa liikoja johtaja, se kääntyy sinua vastaan

Jokainen meistä on ollut tilanteessa, jossa pitää perustella omaa paremmuuttaan ja hyvyyttään. Miksi minut kannattaisi palkata tähän tehtävään tai miksi minua kannattaisi äänestää tähän virkaan? Lupauksissa voi kuitenkin olla eroa kuin yöllä ja päivällä. Saadakseen valitsijan tai äänestäjän hymyilemään, jotkut ryhtyvät maalailemaan isoja visioita, kun toiset ovat vaatimattomampia. Kaiken mullistavalla lupauksella voi saada paikan, mutta riski on kuitenkin siinä, että mahdoton tehtävä voi kääntyä sinua vastaan.

possible-953169_640

Oletetaan, että lupaamalla paljon käy niin onnellisesti, että saat paikan. Messiaaninen menestys ei kuitenkaan jatku, jos lupauksesi osoittautuu alkuhurmoksen jälkeen katteettomaksi. Jos maalailet visioita saadaksesi paikan ja ollaksesi massojen hurmaaja, kuitenkaan ymmärtämättä organisaatiosi tilanteen realiteetteja, ihmiset pettyvät ja kääntyvät sinua vastaan.

Parempi strategia kokeneiden johtajien mukaan on olla lupaamatta liikoja. On parempi antaa realistinen ja rehellinen kuva, kuin liian optimistinen. Jos vaihtoehtona on luvata paljon tai vähemmän, lupaa vähemmän, mutta tee enemmän. Saat ihmiset yllättymään positiivisesti.

Varsinkin ulkopuolelta katsottuna moni asia näyttää simppeliltä ja helposti ratkottavalta. Fiksu johtaja ei lupaa kuitenkaan ihmettä tapahtuvaksi ennen kuin on itse tutustunut tarkemmin tilanteeseen, sillä asioiden monimuotoisuus ja riippuvuussuhteet eivät näy päällepäin. Mitä paremman tilannekuvan pystyy muodostamaan heti alusta lähtien, sen viisaampi on johtaja tekemään päätöksiä. Ja mikä tärkeintä, johtaja ei voi yksin saada asioita muuttumaan, siihen tarvitaan isojen joukkojen panosta.

Ihmisillä on sisäsyntyinen tarve uskoa hyvään ja parempaan huomiseen. Siksi sitä halutaan uskoa, joka lupaa hyvää. Onhan se varsin ymmärrettävää ja inhimillistä.

Valitettavasti todistamme juuri nyt historiallista tilannetta, jossa mahdottomia lupaileva presidenttiehdokas näyttää saavan ison osan äänestäjistä puolelleen, koska ihmisillä on tarve uskoa, että hyvään menneeseen aikaan voisi vielä palata. Että olisi vielä keinoja kääntää kalenterin lehtiä, ja päästä takaisin kulta-aikaan jossa kouluttamaton teollisuustyöntekijä saa paikan amerikkalaisesta autotehtaasta, eivätkä globaalit yritykset siirrä tuotantoa Kiinaan.

Jos Trump tulee valituksi ja saadakseen lupaamiaan muutoksia aikaan, hän joutuu perehtymään faktoihin joita ei ole etukäteen selvittänyt. Hän joutuu pyörtämään puheitaan, koska edes Amerikan presidentti ei voi muuttaa jo tapahtunutta ja siirtää talouden realiteetteja tai poliittisia tilanteita ajassa taaksepäin.

Hän joutuu aiheuttamaan äänestäjilleen pettymyksen, koska ei pystynytkään toteuttamaan maalailemiaan visioita. Epäsuosion siemen alkaa helposti itää. Fiksu ei lupaa liikoja tullakseen valituksi, koska se kostautuu myöhemmin. Lupaukset pitää lunastaa.

Jos ihmisten, organisaatioiden ja yhteiskuntien johtaminen olisi helppoa ja hommat menisivät kertakäskyllä putkeen, niin eläisimme toisenlaisessa maailmassa.

Innostus ja visio ovat tärkeitä, mutta faktat ja markkinatilanteet eivät muutu innostusta virittelemällä, vaan on uskallettava olla rehellinen. Itselleen ja muille.

”It’s not about you, it’s about us.”

 

 

 

 

Taija Vento

Taija toimii Fountain Parkissa markkinoinnin suunnittelijana. Hän seuraa joukkoistamisen, digimarkkinoinnin ja viestinnän kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Twitterissä @VentoTaija

”Tänään vaikuttaminen ja mielipiteen kertominen on helppoa. Kuka vain voi tehdä oman median. Asioiden altistaminen keskustelulle vaatii joskus paksua nahkaa, mutta toisaalta ilmapiiri on sallivampi ja kehitysmyönteisempi, myös virheiden osalta. Muutos on pysyvää.”

Suosittelemme

”No, tämähän ei koske meitä” – vai koskeeko? Varo strategista sokaistumista!

Joskus mietin, mikä aiheuttaa organisaatioissa strategisen sokaistumisen muutokselta. Eräs suurimpia muutoksia on kohtaamassa yliopistoja. Tämän tulevaisuuskuvan kuultuaan eräs ylimmän johdon edustaja tokaisi: ’No, tämähän… Lue lisää

Tarvitseeko strategiaa jalkauttaa?

Parhaimmillaan onnistunut strategiaprosessi on sellainen, että strategian valmistuttua johto voi huokaista helpotuksesta. Lue lisää

Muutoksen johtaminen viestinnän keinoin vie aikaa – osallistamalla olet jo perillä

Isojakin muutoksia on viety onnistuneesti läpi siten, että ensin suuntaviivat on sovittu pienessä porukassa, mutta sitten keskustelua on laajennettu ja muutoksen suunnitteluuun ja toteutusprojektiin… Lue lisää