Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Yritykset eivät ole onnistuneet yritysvastuun integroinnissa liiketoimintaan. Yritysvastuu nähdään harmillisen usein irrallisena tavoitteena, jonka toteutumisen huippuhetki kulminoituu yrityksen kotisivuille hukkuneeseen raporttiin. Parhaimmillaan yritysvastuun päämääränä on tukea yrityksen tavoitteiden toteutumista ja jopa uusien liiketoimintapotentiaalien löytämistä. Vastuun onnistunut implementointi tarkoittaa toteutuessaan sen integroimista kaikkialle liiketoimintaan. Yritysvastuuasiantuntija yrityksen luottopelaajana

Yritysvastuuyksiköt ja resurssit ovat liian usein yrityksissä siiloutuneet omaan yksikköönsä, ilman mandaattia tai kykyä puuttua pelin kulkuun. Jos yritysvastuuyksikön tavoitteet liittyvät vain yritysvastuun raportointiin, on helppo todeta, että yritysvastuuyksikkö on yritykselle täysin turha.

Lähestymistapaa on syytä muuttaa siten, että yritysvastuuasiantuntijan tehtävä on toimia yrityksen luottopelaajana kehittäen uusia strategisia ulottuvuuksia ja potentiaaleja yritykselle yhdessä yrityksen eri toimintojen kanssa. Yritysvastuuresurssi toimii tiiviissä yhteistyössä johdon ja yksiköiden kanssa mahdollistaen sen, että yritys todella hyötyy yritysvastuusta.

Neljä ulottuvuutta kohti integroitua vastuullisuutta

Yritysvastuun integroiminen yrityksen liiketoimintaan voi vaikuttaa haastavalta ja abstraktilta tavoitteelta. Onnistunut integrointi ei kuitenkaan ole salatiedettä, vaan kokonaisuus on toteutettavissa silloin, kun keskeiset yritysvastuutyön peruselementit ovat kunnossa. Näitä peruselementtejä on neljä.

Ensimmäinen elementti strategian toimeenpanossa on aina tietoisuus. Pelkät sähköpostit ja tiedotteet eivät ole riittävä keino yritysvastuustrategian toimeenpanemiseksi. Johdon sitoutuminen on merkittävää vastuullisuuden integroinnin tukena. Välttämätöntä on myös eri yksiköiden kanssa tehtävä läheinen yhteistyö vastuullisuuden tietoisuuden lisäämiseksi. Vastuullinen toiminta lähtee aina ihmisistä ja oikea ajattelutapa tukee vahvasti vastuullisuuden kautta syntyvää kilpailuetua.

Toinen askel on riittävä resursointi. Vastuullisuustyö on laajaa, koko organisaation toiminnan kattavaa kehittämistä. Uusien kehittyneiden tavoitteiden toteuttaminen vaatii tukea ja liiketoimintataitoja, jotta vastuullisuuden näkökulma osataan kääntää käytännön toimenpiteiksi. Tämä tehtävä on yritysvastuuammattilaisen tärkein tehtävä. Yrityksen on varmistettava, että sillä on osaavat resurssit hoitamassa vastuullisuuden välittämistä kaikkiin yksiköihin, joilla on johdon suojelus toimia organisaatiossa.

Kolmas tekijä on yhteisymmärrys. Jokainen yritysvastuunasiantuntijana työskennellyt tietää, että vastuullisuus ja sen rooli herättää helposti erimielisyyksiä ja vaihtelevia tunteita yrityksen sisällä. Suurin syy tähän on se, että henkilöstöltä puuttuu ymmärrystä siitä mitä vastuullinen toiminta on ja miksi se tulisi huomioida tavoitteissa ja käytännön toimenpiteissä. Yritysvastuuresurssin tehtävä on luoda yhteisymmärrys, jotta yrityksen kaikki toiminta on linjassa yrityksen päämäärien kanssa.

Neljäs elementti kohti integroitumista on sitoutuminen. Pelkkä tietoisuus tai ymmärrys ei saa henkilöstöä sitoutumaan yrityksen kehittyneisiin toimintamalleihin, vaan siltä vaaditaan myös sitoutuneisuutta. Sitoutuminen on tapahduttava henkilön tunnetasolla, jotta pystytään muuttamaan koko yrityksen kulttuuria.

Yritysvastuun integrointi yrityksen liiketoimintaan ei ole ylivoimainen haaste. Se vaatii kuitenkin aikaa ja vahvoja resursseja kehityksen tueksi. Seuraavissa kirjoituksissa perehdyn tarkemmin kuhunkin ulottuvuuteen ja niiden tuomiin haasteisiin ja potentiaaleihin matkalla kohti integoritua yritysvastuuta.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää