Johtamisajattelu – ongelmien poistamista vai hyviin asioihin keskittymistä

Uusimmassa Ekonomilehdessä Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolosen kommentti sai minut taas pohtimaan johtamisen perusolemusta. Hän nimittäin totesi että ”Johtamisen ajattelu lähtee aina siitä, että keskitytään ongelmien poistamiseen. Oli mielenkiintoista sen sijaan keskittyä hyvään”.

Finlandia-talon väki keskusteli siitä, mikä heillä on hyvin, ja tunnisti kuusi hyvää asiaa organisaatiossaan, muun muassa positiivisuuden ja yhteenkuuluvuuden. Tunnistamisen jälkeen he miettivät, miten hyveet näkyvät käytännössä, ja miten niitä voi vahvistaa edelleen.

Hyvin helppo kompata. Mutta miksi johtaminen usein keskittyy vain ongelmien poistamiseen ja miksi niitä niin hanakasti tuodaan esiin? Ymmärrän kyllä, että ilman natinaa ei ole kehitystä. Tähän natinaan yksi kollega antoi hyvän näkökulman:

“…our brains are wired to pick up negative things in the environment. It’s thought to be very adaptive from an evolutionary standpoint. If you have a partner, significant other, or a child, if they do 10 nice things, that 11th one that you didn’t like, you’re going to really be all over it.”

Alan Kazdin, director of the Yale Parenting Center

Tämänkin allekirjoitan, mutta tekisin tästä hyvän cocktailin: 80 % ongelmia ja 20 % hyvettä. Tällä sekoituksella antaisimme myös hyveille mahdollisuuden. Uskon, että hyvien asioiden tuominen esiin oikealla tavalla lisää työyhteisön tyytyväisyyttä ja joka puolestaan näkyy parempana asiakastyönä, mikä puolestaan lisää tulosta.

Näin myös kävi Finlandia-talossa.

Riitta Ahlholm

Riitalla on paljon monipuolista johtamiskokemusta kotimaasta, mutta myös kansainvälisistä organisaatioista. Hän auttaa asiakkaita monenlaisissa johtamisen tilanteissa ja työskentelee myös Saksan markkinan vahvistamiseksi.

”Hyvän johtamisen edistäminen on mieluinen tehtävä. Ja joukot tuovat siihen viisautensa aina uudella ja ainutlaatuisella tavalla organisaatiosta riippuen.”

Suosittelemme

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää