Kansalaiset ovat valmiita sote-muutokseen

Hallituksen yksi kärkihankkeista lupaa yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut asiakaslähtöisiksi kokonaisuuksiksi. Tavoitteena ovat asiakaslähtöiset palveluketjut, jotka saadaan aikaiseksi lisäämällä kansalaisten osallisuutta ja kokemusasiantuntemuksen käyttöä.

Tavoite kuulostaa hyvältä!

Tässä valossa on vähintäänkin harmillista, että yleinen keskustelu tällä hetkellä keskittyy rakenteiden uudistamiseen. Eikö rakenteet pitäisi suunnitella siten, että ne palvelevat tarpeita? Jos näin on, niin keskustelu pitäisi suunnata kärkihankkeen tavoitteen suuntaan: miten kansalaisten osallisuutta voitaisiin lisätä.

hypertension-867855_640

Toisin kuin luullaan, kansalaiset ovat hyvin perillä siitä, millaisia palveluita tarvitsevat ja mistä palvelut haluavat hankkia. Valitettavaa on, että kansalaisten osallisuuden lisäämisen tavoite näkyy tällä hetkellä vain puheissa. Tai oikeastaan ei edes puheissa vaan paperilla. Puheissa kuulee täysin vastakkaisia argumentteja. Luullaan, että kansalaisilta saadaan kysymällä toivomuslista, jota ei voida täyttää. Samalla pelätään kysyä, jotta ei anneta kuvaa siitä, että kaikki olisi mahdollista.

Ei se näin mene! Kansalaiset ymmärtävät kyllä, että leikkauksia pitää tehdä, jotta rajalliset resurssit kohdentuvat mahdollisimman fiksusti.

Olemme omissa hankkeissamme osallistaneet kansalaisia, he pitävät tärkeänä sote-palvelujen järjestämisessä seuraavia asioita:

  • Ihmisen oman vastuun painottaminen, puolesta tekemisen välttäminen
  • Palvelujen keskittäminen yhdelle luukulle
  • Asiakkaan oman päätöksenteon vahvistaminen hoidon ja tarvittavien palvelujen suhteen
  • Tasa-arvoisen palvelujen käytön mahdollistaminen
  • Asiakkaan kannalta parhaan ratkaisun löytäminen

Miltä tämä kuulostaa? Ei mahdottomia vaatimuksia, vai mitä?

Ehdotan, että käännetään katseet kansalaisiin ja kysytään heiltä. Sitten tehdään rakenteet tarpeiden mukaisiksi.

PS. Kansalaiset käyttävät sähköisiä palveluita mielellään ja odottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluilta parempaa sähköistä saavutettavuutta. Kirjoitan niistä enemmän seuraavassa blogissa.

 

 

Tytti Vartiainen

Tytti tekee Fountain Parkissa asiakastyötä järjestöjen ja julkisen sektorin parissa. Hän on erikoistunut myös sote-kysymyksiin.

”Työni osallistamisen ja sitouttamisen asiantuntijana on erittäin innostavaa. Joka päivä tulee eteen uusia mielenkiintoisia haasteita, joita ratkotaan joukkojen viisauden voimalla. Kun asiakas on tyytyväinen, olen minäkin onnistunut työssäni.”

Suosittelemme

10 sote-kysymystä kansalaisille

SOSTEtalk 2015-tapahtuman innoittamana esitän 10 kysymystä tehokkaaseen sote-uudistuksen läpivientiin, johon tarvitaan kansalaisten, sosiaali- ja terveysalan henkilöstön, asiantuntijoiden ja johtajien osallistamista: 1.Mistä on tulevaisuuden palvelut… Lue lisää

Onnistunut sote-uudistus = tyytyväiset kansalaiset

Hallitus linjasi marraskuun alussa uuden sote-rakenteen ja itsehallintoalueet. Siitä, mitä sote-uudistus tarkoittaa käytännössä kansalaiselle on kuitenkin vielä hyvin vähän tietoa saatavilla. Tämä tuottaa kansalaisille epävarmuutta… Lue lisää

Miksi organisaatio kannattaa rakentaa asiakaslähtöisesti?

Asiakaslähtöisyyden omaksuminen antaa myös mahdollisuuden rakentaa organisaation olemassaolon tarkoitus, palvelut ja samalla koko organisaatiorakenne uudelta pohjalta. Lue lisää