Mikä yhdistää maailman innovatiivisimpia yrityksiä?

Vuosi sitten kirjoitin innovatiivisimmista yrityksistä 2014. Silloin keskeisimpänä lähdemateriaalina oli Fast Company -lehden listaus. Ensimmäisenä listalla vuonna 2014 oli Google. Nyt Fast Companyn listan ykkösenä on Warby Parker. Ensimmäinen myy tietoa, jälkimmäinen silmälaseja. Mitä innovatiivista silmälaseissa on? Kaikki tuntevat Googlen. Moni kokee sen myös innovatiiviseksi. Mutta entä silmälaseja myyvä yritys, miksi tämä suomalaisille tuntemattomampi brändi on listaykkönen?

Warby Parker on päätynyt listalle koska se on yhdistänyt digitaalisen ja perinteisen tekemisen tehokkaalla ja tuottavalla tavalla. Markkinoinnnissa se hyödyntää sosiaalisen median voimaa ja nimekkäitä sanansaattajia. Brändille luodaan arvoa myös vastuullisen liiketoiminnan mallilla ”lahjoita vanhat lasisi meille laitamme ne tuottamaan lisää hyvinvointia kehittyviin talouksiin”. Edelleen, prosessien ja jakelukanavien tehokkuus mahdollistaa laadun tuottamisen kilpailukykyiseen hintaan.

Fast Companyn lista on keskittynyt kuluttajien tuntemien brändiyritysten tarkastelemiseen. Toinen liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta jopa kenties kiinnostavampi on Forbesin maailman kymmenen tuottavimman ja innovatiivisimman kasvuyrityksen lista. Suurin osa näistä yrityksistä toimii lähes puhtaasti B2B sektorilla. Yksikään niistä ei löydy Fast Companyn listalta.

Digitaalisessa taloudessa kuka tahansa voi menestyä

Molempien listojen yrityksillä on myös yhdistäviä tekijöitä: digitalisaation hyödyntäminen kaikessa tekemisessä, palvelun skaalautuvuus ja prosessien monistettavuus sekä sosiaalisen median hyödyntäminen myynnissä ja markkinoinnissa.

Forbesin listan ykkönen tarjoaa pilvipalveluna kirjanpitopalveluita pienille ja keskisuurille yrityksille. Uudesta Seelannista. Globaalille pelikentälle. Ei kovin mediaseksikästä mutta tuottavaa. Toinen kiinnostava esimerkki Forbesin menestyjistä on alun perin Lundista Ruotsista maailman valloittanut Big data -analyysi- ja visualisointityökaluja tuottava Qlik. Softapalveluissa yksikkökustannukset voivat olla mitättömiä ja asiakaskenttä ehtymätön.

Mitä listoista voisi sanoa? Ainakin sen, että digitaalisessa taloudessa kuka tahansa voi menestyä. Osaatko sinä unelmoida miten parhaiten voit hyödyntää digitalisaatiota omassa liiketoiminnassasi? Me voimme auttaa.

Lisätietoa innovatiivisista brändifirmoista löydät täältä.

Kasvuyritysten listauksen puolestaan löydät täältä.

Kalle Mäkinen

Kalle toimii Fountain Parkissa projektipäällikkönä. Kallen työpäivä hujahtaa crowdsourcing-, co-creation- sekä strategiahankkeiden toteutusten parissa. Twiittaa Kallelle jos sinua kiinnostavat yhteiskunnan ja johtamisen murrokset. @makinenkalle

”Vaikuttaminen ja osallistuminen yhteisten asioiden parantamiseen tulisi olla jokaiselle yhtä vaivatonta ja mukavaa kuin kaverin facebook-kommentin tykkääminen.”

Suosittelemme

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää

Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Lue lisää