5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta?

  1. Strategian ymmärtäminen johdon kirjoitusprosessina. Kun kirjoitus on valmis, se laitetaan pöytälaatikkoon lepäämään. Strategian tulisi toimia päivittäisen johtamisen työkaluna.
  2. Strategiaa työstetään pelkästään johdon toimesta, eikä henkilöstöä oteta mukaan kuin valmiin esityksen kuulijaksi.
  3. Liian ylätasolle jäävä strategia. Tässä tapauksessa strategia laaditaan siksi, että sellainen kuuluu tehdä, ei siksi että se halutaan myös toteuttaa. Ylätason strategia jää toiveajatteluksi tai sisältää kliseitä, jotka voisivat olla kopioitu minkä tahansa yrityksen strategioista.
  4. Strategiatyö koetaan tiivistahtiseksi johdon projektityöksi, joka päättyy tiettynä päivänä jonka jälkeen voidaan palata normaaliin arkeen. Strategiasta pitää johtaa tavoitteita, joita voi edistää koko ajan eivätkä ne ole ristiriidassa nykyisten tehtävien kanssa. Muussa tapauksessa strategiaan kirjatut asiat jäävät ylimääräisiksi tavoitteiksi, joita ei aikapulan takia ole mahdollista edistää.
  5. Oikeiden ihmisten osallistaminen ja sitouttaminen. Ihmisten joiden työtä strategia koskee, tulee olla mukana strategian suunnittelussa alusta alkaen. Osallistaminen strategian tavoitteisiin sitouttaa ihmiset myös toimeenpanoon, koska stategia on rakennettu yhdessä.

Taija Vento

Taija toimii Fountain Parkissa markkinoinnin suunnittelijana. Hän seuraa joukkoistamisen, digimarkkinoinnin ja viestinnän kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Twitterissä @VentoTaija

”Tänään vaikuttaminen ja mielipiteen kertominen on helppoa. Kuka vain voi tehdä oman median. Asioiden altistaminen keskustelulle vaatii joskus paksua nahkaa, mutta toisaalta ilmapiiri on sallivampi ja kehitysmyönteisempi, myös virheiden osalta. Muutos on pysyvää.”

Suosittelemme

Älä jäykistele – kolme virkistävää strategiavinkkiä vuodelle 2017

Ainakin yksi uuden vuoden lupaus kannattaa pitää, eli "lupaan uudistaa strategiatyön muodot". Perinteiset strategiatyön jäykät mallit on syytä virkistää. Lue lisää

Muutoksen johtaminen viestinnän keinoin vie aikaa – osallistamalla olet jo perillä

Isojakin muutoksia on viety onnistuneesti läpi siten, että ensin suuntaviivat on sovittu pienessä porukassa, mutta sitten keskustelua on laajennettu ja muutoksen suunnitteluuun ja toteutusprojektiin… Lue lisää

Miksi organisaatio kannattaa rakentaa asiakaslähtöisesti?

Asiakaslähtöisyyden omaksuminen antaa myös mahdollisuuden rakentaa organisaation olemassaolon tarkoitus, palvelut ja samalla koko organisaatiorakenne uudelta pohjalta. Lue lisää