Oletko uuden ajan strategiavirkistäjä? – Kolmella vinkillä alkuun

Perinteisesti strategian uudistamisen yhteydessä on puhuttu strategian päivityksestä, jolloin kyseessä on ollut usein varsin raskas ja mittava toimintaprosessi. Strategian virkistys on päivitykseen verrattuna joustavaa ja ketterää toimintaa. Virkistyksellä varmistetaan, että emme jää vanhenevan strategian loukkuun.

Olen koonnut tähän kolme vinkkiä, joilla pääset alkuun:

Vinkki 1. Kirkasta tulevaisuus. Pysähdy hetkeksi tulevaisuuden ääreen. Tarkista miltä toimintaympäristö tänään näyttää, ja mitä uutta sinne on tullut viime kuukausina. Valitse sopiva työtapa, jolla saat tehokkaasti ymmärrystä tulevaisuudesta. Virkistyksen työkaluina voivat toimia esimerkiksi digiworkshop, skenaariopaja tai lähiennakointityö tulevaisuuden asiakkaiden, bisneskumppaneiden ja oman väen kanssa.

Vinkki 2. Varmista toiminta. Onko strategian painopisteiden tekeminen edennyt: mitä on saatu valmiiksi, mikä on kesken ja mitä uutta pitäisi aloittaa tulevaisuuden tarkastelun tulosten myötä? Muista, että yksittäinen organisaation osa voi vuodessa tehdä ja saada aikaiseksi 4-6 strategista asiaa. Tarkista siis, ettei kehittämisen paine tukahduta arjen toimintaa.

Vinkki 3. Energisoi tekijät. Tuloksellisen työn kaava kertoo, että tulosta syntyy kun osaaminen, motivaatio ja johtaminen ovat kohdallaan. Määritä tulevaisuustiedon valossa yhdessä henkilöstön kanssa yhteinen osaamisenne. Muotoile osaamiskimppu, joka on ainutlaatuinen, asiakkaalle lisäarvoa tuottavaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia avaavaa. Varmista, että jokaisella henkilöstön jäsenellä on vähintään palanen tästä kimpusta hallussaan.

Strategian virkistys on piristysruiske koko organisaatiolle – myös johdolle ja hallitukselle, jolta edellytetään uudenlaista kykyä nopeampaan päätöksentekoon ja halua heittäytyä itse mukaan aktiiviseen strategiatyöhön.

Lauri Tuomi

Lauri Tuomi (KTT) on Profitmakers Oy:n toimitusjohtaja, strateginen yhteistyökumppanimme johtamisen kehittämiseen liittyvissä palveluissamme. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosessien fasilitoinnista sekä johdon ja johtoryhmien kehittämisestä.  Hän on vastannut myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan johtamisesta 10 vuoden ajan. 

Suosittelemme

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää

Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Lue lisää