Onnistunut sote-uudistus = tyytyväiset kansalaiset

Hallitus linjasi marraskuun alussa uuden sote-rakenteen ja itsehallintoalueet. Siitä, mitä sote-uudistus tarkoittaa käytännössä kansalaiselle on kuitenkin vielä hyvin vähän tietoa saatavilla. Tämä tuottaa kansalaisille epävarmuutta ja koko sote-uudistus tuntuu epäilyttävältä. Kuitenkin onnistunut sote-uudistus on viime kädessä kiinni siitä, miten kansalaiset sen lopulta kokevat.

Nyt olisi aika aloittaa kansalaisten, sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien sitouttaminen sote-uudistukseen. Todellinen sitouttaminen voidaan toteuttaa osallistamalla eli ottamalla sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjät mukaan sote-uudistuksen käytännön toteuttamiseen. Osallistamalla kansalaiset saadaan paitsi arvokasta tietoa palveluiden kehittämisestä, myös sitoutettua kansalaiset uuteen sote-rakenteeseen. Ja koska tavoitellaan säästöjä pitää myös asiakkaat sitouttaa hyväksymään se tosiasia, ettei kaikkea ole mahdollista saada. Valintoja joudutaan tekemään, mutta annetaan asiakkaiden valita.

Viimeaikaisissa Fountain Parkin toteuttamissa sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaita ja asiantuntijoita osallistavissa projekteissa on keskusteltu mm. seuraavista asioista:

  1. Ikäihmiset haluavat ostaa palveluita, mutta niitä ei löydetä. Ammattilaisten mukaan heillä itselläänkään ei ole tietoa muiden tahojen palveluista. Miten olisi edes mahdollista, että asiakkaat löytäisivät eri palvelut.
  2. Moniammatillista sosiaali- ja terveysalan apua on tarjolla, mutta konkreettiset teot puuttuvat. Moniammatillisilta verkostoilta puuttuvat yhteiset tavoitteet tai käytännön toimintasuunnitelmat.
  3. Vuorovaikutuksen osaamiselle on sosiaali- ja terveysalalla suuri tarve tutkinnosta riippumatta. Asiakkaan kohtaamiseen liittyvä osaaminen koetaan kuitenkin puutteelliseksi.
  4. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen kiireen peittäminen kehon kielestä on tärkeää. Se tuottaa turvallisuuden tunnetta asiakkaalle. Kiirettä voitaisiin vähentää esim. poistamalla päällekkäisiä tietojärjestelmiä ja käsin tehtävien kirjauksia.
  5. Potilasturvallisuudessa tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat tiedonkulku, osaaminen ja dokumentaatio. Tilat ja laitteet eivät ole potilasturvallisuuden kannalta kriittisimpiä asioita, vaan ihmisten osaaminen.
  6. Tiedon siirtymisen esteet ovat suuri ongelma. Tiedon saumaton siirtyminen ammattilaiselta ja palveluntuottajalta toiselle sekä monikanavainen yhteydenpito omaisten kanssa on tärkeää, mutta välineet ovat puutteellisia.

Näistäkin jo tunnistetuista asioista päästään konkreettiseen tekemiseen vasta kun tiedosta kiinnostutaan, se ymmärretään ja hyväksytään, asiaan sitoudutaan ja se omaksutaan osaksi toimintaa. Tähän tarvitaan osallistamista eri tasoilla ja eri vaiheissa. Konkreettisten toimintatapojen etsimistä osallistamalla sekä asiakkaita että asiantuntijoita. Ennen kaikkea tarvitaan sekä asiakkaiden että asiantuntijoiden sitouttamista alusta asti etsimään konkreettisia parempia toimintatapoja ja myös toimimaan uudella tavalla. Vasta tämän jatkuvan prosessin tuloksena uudet toimintatavat omaksutaan osaksi omia rutiineja. Tuloksena on varmasti tyytyväisemmät asiakkaat ja asiantuntijat. Toivottavasti myös säästöt.

Tytti Vartiainen

Tytti tekee Fountain Parkissa asiakastyötä järjestöjen ja julkisen sektorin parissa. Hän on erikoistunut myös sote-kysymyksiin.

”Työni osallistamisen ja sitouttamisen asiantuntijana on erittäin innostavaa. Joka päivä tulee eteen uusia mielenkiintoisia haasteita, joita ratkotaan joukkojen viisauden voimalla. Kun asiakas on tyytyväinen, olen minäkin onnistunut työssäni.”

Suosittelemme

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää

Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Lue lisää