Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Maailman kirjat ovat sekaisin. Trump on laittanut tuulemaan USAssa: rajoja suljetaan ja protektionismi jyllää. Kotimaassa korruptiokohut uhkaavat Suomen sijoitusta yhtenä maailman vähiten korruptoituneena maana. Avoimuus ja läpinäkyvyys on arvona unohtumassa. On aika tarkistaa strategia, ja varmistaa, että avoimuuden arvosta pidetään kiinni!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Avoin tiede ja tutkimus avaa tiedon, tutkimusmenetelmät ja –infrat kaikkien – myös pk-yritysten – saataville. Tartu siis tilaisuuteen!

Avoimuus luo mahdollisuutta aitoon osallistumiseen. Joukkoistamisen ja yhteiskehittämisen hyötyjä näen päivittäin strategiatyössäni.

Strategiatyöt jalostuvat läpinäkyvässä ja osallistavassa prosessissa ehdottomasti paremmiksi kuin silloin ennen, jolloin työ tehtiin kulmahuoneessa ja kabineteissa. Tulevaisuuden kuvat kirkastuvat, kun työhön otetaan laaja ja moniääninen joukko mukaan.

Kun muu maailma sulkeutuu, avoimuuden arvosta tulee entistä arvokkaampaa niille, jotka siitä pitävät kiinni. On tärkeä, että vahvistamme yhdessä pohjoismaista perinnettä avoimuudesta ja luomme omat arjen toimintamme niin, että avoimuuden arvo voi toteutua. Tarkista siis työyhteisösi arvot ja määritä avoimuus yhdessä henkilösi kanssa yhdeksi keskeisistä arvoista!

Lue lisää avoimesta tieteestä ja tutkimuksesta: www.avointiede.fi ja joukkoistamisesta: www.fountainpark.com

 

KTT Lauri Tuomi

Lauri Tuomi toimii Fountain Park Oy:n strategisena kumppanina, strategiatyön asiantuntijana ja koulutussektorin kehittäjänä. Hän on taustaltaan kauppatieteiden tohtori ja edellisessä tehtävässään hän toimi tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta vastaavana vararehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.

Suosittelemme

”No, tämähän ei koske meitä” – vai koskeeko? Varo strategista sokaistumista!

Joskus mietin, mikä aiheuttaa organisaatioissa strategisen sokaistumisen muutokselta. Eräs suurimpia muutoksia on kohtaamassa yliopistoja. Tämän tulevaisuuskuvan kuultuaan eräs ylimmän johdon edustaja tokaisi: ’No, tämähän… Lue lisää

Miksi organisaatio kannattaa rakentaa asiakaslähtöisesti?

Asiakaslähtöisyyden omaksuminen antaa myös mahdollisuuden rakentaa organisaation olemassaolon tarkoitus, palvelut ja samalla koko organisaatiorakenne uudelta pohjalta. Lue lisää

Oletko uuden ajan strategiavirkistäjä? – Kolmella vinkillä alkuun

Perinteisesti strategian uudistamisen yhteydessä on puhuttu strategian päivityksestä, jolloin kyseessä on ollut usein varsin raskas ja mittava toimintaprosessi. Strategian virkistys on päivitykseen verrattuna joustavaa… Lue lisää