Sidosryhmädialogi evästi Nordeaa vastuullisuuteen

Nordea uskoo vastuullisuuteen

Sidosryhmien näkemykset ovat arvokkaita työkaluja bisneksen kehittämiseksi

 

Tehokas verkkoaivoriihi toimi kansainvälisessä organisaatiossa

Yli 4000 osallistujaa kahden viikon aikana

 

 

 

Nordea haastoi sidosryhmänsä pohtimaan, kuinka se voisi toimia entistä vastuullisemmin. Kahden viikon aikana 4 200 ihmistä tarttui haasteeseen ja tuotti yli 5 400 ideaa toiminnan parantamiseksi.

Nordea uskoo, että vastuullinen bisnes johtaa kestäviin tuloksiin. Nordeassa tehdään aktiivisesti työtä vastuullisuuden eteen, ja tätä työtä ohjaa sidosryhmien näkemysten aito ymmärtäminen.

Vastuullisuustyönsä tueksi Nordea halusi kutsua kaikki sidosryhmänsä mukaan yhteiseen vuoropuheluun. Sidosryhmät; mm. henkilöstö, asiakkaat, palveluntarjoajat, osakkeenomistajat, analyytikot ja kansalaisjärjestöt kertoivat mitä Nordean pitäisi tehdä tai ottaa huomioon toimiakseen vastuullisemmin.

Yhdessä Fountain Parkin kanssa verkkoon rakennettiin aivoriihi. Osallistumismahdollisuudesta viestittiin aktiivisesti yhdeksän maan nettisivuilla, verkkopankissa, räätälöidyillä henkilökohtaisilla sähköposteilla, sosiaalisessa mediassa sekä pääjohtajan videon avulla sisäisessä intranetissä.

Aivoriiheen tavoitettiin nopeasti yli 4000 osallistujaa yhdeksästä maasta. Tuloksena tunnistettiin yli 20 teemaa, jotka auttavat Nordeaa toimimaan entistäkin vastuullisemmin.

Fountain Park analysoi materiaalista olennaisen. Olennaisuusanalyysi toi esiin sen mikä eri sidosryhmien mielestä on olennaista ja mikä ei.

Nordea sai tuloksista vankan pohjan vastuullisuustyönsä kannalta olennaisten asioiden löytämiselle ja niiden raportoinnille. Tuloksia hyödynnetään myös henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseen, tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen sekä viestinnän ja brändityön tukena.

Tämä oli oiva työkalu meille. Se oli sidosryhmillemme helposti saavutettavissa ja kannusti vuorovaikutukseen uudella tavalla. Tulos antoi meille erittäin arvokkaita ideoita vastuullisuuteen, mutta myös suoraa palautetta työntekijöiltä ja asiakkailta. Meillä on aito halu vastata odotuksiin, Liisa Jauri, Head of CSR Nordea.

Lisätietoja: Jarkko Kuusinen

Download PDF