Seitsemän teesiä digitalisaatiosta

Mitä Fountain Parkin verkkoaivoriihet kertovat

Digitalisaatio on ollut fasilitoimiemme verkkoaivoriihien teemoina useasti, kun on haettu keinoja uusiutumiseen tai kustannustehokkuuteen. Organisaatioita ja kansalaisia on myös haastettu pohtimaan, miten digiloikka otetaan tai miten tieto- ja viestintätekniikka parantavat oppimista. Koostimme havaintomme seitsemään teesiin digitalisaatiosta ja höystimme havaintoja aidoilla osallistujien lainauksilla.

1. Työ muuttuu yhteisöllisemmäksi

Digitalisaatioon liittyen eniten puhutaan muutoksesta ja sen aikaansaamisesta organisaatioissa. Asioita tulee ratkoa, ei vain yhteistyössä, vaan todella yhdessä tehden. Ja se taas aiheuttaa haasteita johtamiselle ja osaamiselle.

”Uusi toimintakulttuuri on ennakoivaa, poikkihallinnollista ja -toiminnallista, yhteistoiminnallista, digitaalisuus mahdollistajana ja tehostajana, tiedolla johtaminen periaatteena. Verkostojohtaminen on tulevaisuuden vaativin johtamisen muoto. Uudet työn tekemisen muodot seuraavat uutta toimintakulttuuria automaattisesti. Joustava, ei paikkasidonnainen, mutta työyhteisöön kuuluva työnteko yleistyy ja se pitää kaikin keinoin mahdollistaa.”

2. Kyberturvallisuus

Tietoturvallisuudessa on teknologioiden ohella kyse ihmisen toiminnasta, osaamisesta, asenteista ja luottamuksesta. Osaamisesta huolehtimisen lisäksi on viisasta satsata muutosvalmiutta lisääviin toimenpiteisiin ihan vaan siltä varalta, että joskus voi käydä hullusti.

”Laajentuva digitalisaatio, joka myös poistaa perinteisiä palvelumuotoja, tekee yhteiskunnastamme entistä haavoittuvaisemman. Tämän johdosta kyberturvallisuuteen, ennen kaikkea toiminnan jatkuvuuden hallintaan ja varautumiseen sekä häiriötilanteiden johtamiseen tulee kiinnittää huomiota.”

3. Tiedon merkitys kasvaa ja yksilöllistyy

Tieto on uusi öljy! Suuri osa uusista liiketoimintamahdollisuuksista perustuu tietoon, älyyn ja tietojen yhdisteltävyyteen. Tieto myös halutaan entistä nopeammin ja uudenlaiseen käyttöön. Lisäksi palvelut lähenevät kuluttajaa.

”Tieto verkostoituu ja yhdistyy muuhun tietoon, ihmiseen ja organisaatioihin. Tämä avaa muun muassa mahdollisuuden tuottaa yksilöityjä palveluja juuri oikeaan tarpeeseen.”

4. Työn tuottavuus kasvaa

Suuri osa digitalisaatioon liittyvistä odotuksista kohdistuu tuottavuuden kasvuun ja parempiin palveluihin asiakkaille ja kansalaisille. Tulevaisuuden työssä voidaan keskittyä enemmän ihmisen osaamista vaativiin luovempiin töihin. Iso osa asioinnista tapahtuu itsepalveluna sähköistä asiointia hyödyntäen tai niin, että asiat eivät vaadi palvelun käyttäjältä mitään toimenpiteitä.

”Digitalisaatioon liittyvä muutos tulee jakamaan yhteiskunnat, yritykset ja yksilöt kahteen osaan. Niihin jotka hyötyvät muutoksesta ja saavat ajettua muutokset läpi omissa organisaatioissaan ja niihin, jotka epäonnistuvat tai eivät lähde muutokseen ja putoavat kelkasta. Onnistuminen tarkoittaa kasvua, tehokkuuden paranemista sekä lisääntyviä investointeja. Epäonnistuminen tarkoittaa yksityissektorilla liiketoiminnan vähittäistä loppumista ja yhteiskunnassa voimakasta velkaantumista sekä määräysvallan menettämistä.”

5. Tiedon laatuvaatimukset lisääntyvät – Luotettavuus, saatavuus, paikallisuus ja ajankohtaisuus korostuvat

Toimintaympäristö koostuu useista toimijoista, joista kukin tuottaa tietoa ja sen pohjalta erilaisia palveluita. Tiedonsiirto organisaatioiden välillä otti ison edistysaskeleen tänä syksynä palveluväylän siirtyessä tuotantokäyttöön.

”Digitalisoinnin myötä tiedon laadun merkitys korostuu erityisesti. Tiedon laatuun liittyen erityisessä roolissa ja vastuussa ovat kaikki viranomaiset osaltaan. Tiedon laatuun liittyen julkishallinnossa tarvitaan voimakkaampaa koordinointia, samalla kun halutaan tiedon avoimempaa liikkuvuutta.”

6. Palveluliiketoiminnan rooli korostuu ja kasvaa

Digitalisaation myötä palveluita voidaan tuottaa missä vain ja monistaa niitä tehokkaasti. Pitää vaan muistaa, että hyvä asiakaskokemus on keskeistä myös verkkopalveluisa ja asiakkaat tulee ottaa mukaan kehittämiseen.

”Tietotekniikka mahdollistaa asioiden hoitamisen nykyistä enemmän 24/7. Julkisten e-palveluiden määrä ja valikoima lisääntyy ja kirjautuminen niihin helpottuu ja yksinkertaistuu.”

7. Automaatio ja robotiikka arkipäiväistyvät

Robotiikka laajenee pikkuhiljaa teollisuuden kokoonpanotyöstä tietotyöhön ja palveluihin alkaen erilaisista tukipalveluista. Se vapauttaa ihmisiä luovaan työhön kehittämään uusia asioita ja ratkomaan pulmatilanteita. Siirtymävaihe on hankala ja vaatii satsausta uudelleenkouluttautumiseen.

”Tiedon laadun turvaaminen nousee tärkeäksi itsepalvelun ja automatisaation lisääntyessä.”

PS. Minkälaisia odotuksia valtionhallinnolla on digitalisaatiolle, katso videohaastattelut: http://www.fountainpark.fi/blogi/kuuntele-joukkoja-digitalisaation-johtaja/

 

Puheenvuoro julkaistu Tietoasiantuntija-lehdessä 5/2015 (s. 24-25)

 

Maarit Viik-Kajander

Maarit työskentelee erityisesti julkisen sektorin kysymysten asiantuntijana Fountain Parkissa.

”On kiinnostavaa ratkoa asiakkaiden kanssa haasteita, tuoda joukkojen viisaus ja piilevä tieto hyötykäyttöön ja päätöksenteon tueksi.”

Suosittelemme

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää