Tavoitteista viis kunhan fiilistellään – tarkoitus ja merkitys hukassa?

Suomen surkea menestys olympialaisissa Riossa on kirvoittanut laajan keskustelun tavoitteiden merkityksestä (mm. HS 22.8.2016). Suomen virallisia kisatavoitteitahan ei koskaan julkaistu. Nyt käydään vilkasta jälkipuintia, että mitä olisi pitänyt tehdä, ja mitä pitäisi tehdä, jotta pääsisimme taas menestyksen uralle.

Tavoitteiden osalta Suomen olympiakomitean varapuheenjohtaja Susanna Rahkamo sanoi haastattelussa  MTV3:n Kymmenen uutisissa, että ylhäältä annettuja tavoitteita ei hänen mielestään ole tarpeen julkaistakaan. Tässä on totuuden siemen mukana. Me jokainen tiedämme, että sellaiseen, jossa itse ei ole ollut mukana, on vaikea – ellei mahdotonta – sitoutua. Tästä syystä ylhäältä annetut tavoitteet eivät suoraan johda menestykseen. Mutta jos tavoitteita ei olekaan… No, se on sitten toinen tarina.

Harvard Business Schoolin professori Rosabeth Moss-Kanter on tutkinut menestyviä organisaatioita ja löytänyt näitä koskevat erityispiirteet. Avainsanoja ovat tarkoitus ja merkitys. Pitkäkestoinen menestys syntyy siitä, kun työn tarkoitus eli tavoitteet ovat selvillä, ja voimme tuntea tekevämme merkityksellistä työtä.  Onko näin sinun organisaatiossasi?

Nyt viimein on aika uudistaa strategian tekemisen tavat. Uusimman selvitykseni mukaan vain noin 60 % työntekijöistä ymmärtää strategian ja toimii sen mukaan. Mitä ne muut 40 % sitten tekevät? Muutostarve on huutava. Tarkoituksesta on hyvä aloittaa – yhteinen suunta tarvitaan. Merkityksestä on hyvä jatkaa. Merkityksen tunteminen antaa energiaa ja voimaa suunnata tavoitteisiin ja tuloksiin.

Lauri Tuomi

Lauri Tuomi (KTT) on Profitmakers Oy:n toimitusjohtaja, strateginen yhteistyökumppanimme johtamisen kehittämiseen liittyvissä palveluissamme. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosessien fasilitoinnista sekä johdon ja johtoryhmien kehittämisestä.  Hän on vastannut myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan johtamisesta 10 vuoden ajan. 

Suosittelemme

Benchmarkaa myös tarinaa ja rakenna menestysstrategiasi!

Menestystarinan ymmärtäminen auttaa meitä ymmärtämään sitä, että olemme täällä Suomessa koulutusviennin osaltamme vasta tarinamme alkumetreillä. Perusasiat on syytä laittaa kuntoon, ja tähdätä pitkäjänteisesti ja… Lue lisää

Uudista strategian tekemisen tavat

Nyt jos koskaan on valintojen aika. Tämän päivän (24.8.) Kauppalehti kertoo, että vienti ei vedä, Kiinan talousongelmat kasvavat ja pörssin alamäki kiihtyy. Vaikeina aikoina… Lue lisää

Vinkkejä yritysjohdon ideapulaan

Muutama viikko sitten Kauppalehti kuulutti pääkirjoituksessaan, että yritysjohtoa vaivaa ideapula. Pelkääkö johto virheitä eikä uskalla innovoida? Ideapula voi toki vaivata joitakin yritysjohtajia. Voi myös… Lue lisää