Tekemällä paranee – oletko digiajan strategian tekijä?

Viime viikolla minulla oli mahdollisuus esiintyä Pirkanmaan Pilkahdus 2015 -ennakointiseminaarissa kertomassa tulevaisuuden tekemisen työvälineistä. Seminaarin oli toteuttanut Pirkanmaan liitto yhdessä Fountain Parkin kanssa. Seminaarissa käytiin aktiivista keskustelua alueen tulevaisuudesta. Verkkoaivoriihi oli käytössä jo ennakkoon virittämässä keskustelua aiheesta. Alustukset olivat innostavia. Erityisesti jäi mieleen professori Janne Tienarin, Aalto-yliopisto, kuvaus työn ja johtamisen muutoksesta: strategia 2.0 on ketterää ja osallistavaa. Nämä ajatukset voin allekirjoittaa täysin!

Ensimmäinen  esittelemäni työkalu on ’Ryhdy toimeen’ -ajattelu. Jokaisen organisaatiossa on voitava toimia strategian eteen. Pienten, strategian mukaisten päätösten virta voi olla vaikutuksiltaan jopa merkittävämpää kuin suurten – vaikkapa rakenteellisten päätösten – odottelu. Ajatellaanpa vaikkapa aluetta, joka tähtää tulevaisuuteen: jos kaikki toimijat päättäisivät tehdä nopeita kokeiluja uuden tiedon valossa, kuinka suuri voisikaan olla vaikuttavuus? Miten muuten itse varmistat organisaatiossasi jatkuvan toiminnan virran?

Toinen työväline on siirtyminen rullaavaan strategiaan. Kukaan ei enää kaipaa pönöttäviä ja vanhentuneita strategioita. Strategia on arjen työkalu, jota ollaan valmiit tarkistamaan ja päivittämään välittömästi, kun havaitaan tarve muutokseen. Ketterät ja osallistavat työtavat ovat tässäkin avainasemassa – ja halu johtaa uudistuvin tavoin. Rullaava strategia haastaa johdon ja hallitukset uudistamaan strategiatyön ja päätöksenteon tavat.

Kolmas työväline on osallistava toiminnallistaminen. Joukkoistamisen keinoja on mahdollisuus käyttää myös strategiakauden aikana. Digitaaliset työvälineet – esimerkkinä vaikkapa Fountain Parkin verkkoaivoriihi – sopii digiajan yhteisölliseen tekemiseen. Voimme osallistaa vaikkapa kansainväliset bisneskumppanit pohtimaan tulevaisuuden bisnesmahdollisuuksia tai oman työyhteisön henkilöstö miettimään ratkaisuja toiminnan kehittämiseen.

Tässä vielä lopuksi pikatesti digiajan strategian tekijöille:

  1. Minkä päätöksen teit ja viet käytäntöön välittömästi tämän blogin pohjalta?
  2. Kuinka nopeasti voit muuttaa ja päivittää strategiaasi – rullaako se?
  3. Oletko digiajan strategian tekijä – osallistatko, toiminnallistatko?

 

Blogi on julkaistu yhteistyökumppanimme Profitmakers Oy:n sivulla (myös englanniksi).

Lauri Tuomi

Lauri Tuomi (KTT) on Profitmakers Oy:n toimitusjohtaja, strateginen yhteistyökumppanimme johtamisen kehittämiseen liittyvissä palveluissamme. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosessien fasilitoinnista sekä johdon ja johtoryhmien kehittämisestä.  Hän on vastannut myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan johtamisesta 10 vuoden ajan. 

Suosittelemme

LVM norminpurkutalkoissa – lue ministeri Anne Bernerin blogi

Kaikki ministeriöt ovat mukana toteuttamassa hallituksen norminpurun kärkihanketta. Työ on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Norminpurku ei tarkoita pelkästään sitä että luovuttaisiin joistakin säädöksistä. Kyse on… Lue lisää