Toiminta-ajatus – tuo strateginen energiapakkaus

Isokin yritys tai organisaatio voi jäädä menneisyytensä erinomaisuuden vangiksi, jos johto ei ole valppaana. Sanoma Media Finland Oy:n toimitusjohtaja Pia Kalsta toteaa viisaasti uusimmassa Ekonomi-lehdessä, että ”aiempi menestys voi myös jarruttaa kehitystä”.

Strategiaprosesseissa olen usein huomannut, että toiminta-ajatus ohitetaan usein liian nopeasti itsestään selvyytenä. Tällöin sen voima ja energia jää hyödyntämättä. Toiminta-ajatus antaa työlle merkityksen, energian ja kertoo tekemisemme tarkoituksen. Onnistunut toiminta-ajatus yhdistää menneen ja luo linkin tulevaan.

Toiminta-ajatus ja visio ovat ikään kuin vastinpareja. Onnistunut toiminta-ajatus kertoo tekemisen perustan, ja visio antaa suunnan. Menestyvä yritys varmistaa poisoppimisen – menneestä kannattaa ottaa mukaan vain se mikä tukee tulevaisuuden tekemistä. Muusta kannattaa luopua. Nykyinen strategia-ajattelu kehottaa strategiakauden ylittävään ajatteluun ja kestävään toimintaan. Toiminta-ajatuksen ääreen kannattaa pysähtyä. Päivittämättömänä sen vangiksi voi jäädä. Parhaimmilllaan se on kuin energiapakkaus, joka ”buustaa” jokaisen työpäivän.

Lauri Tuomi

Lauri Tuomi (KTT) on Profitmakers Oy:n toimitusjohtaja, strateginen yhteistyökumppanimme johtamisen kehittämiseen liittyvissä palveluissamme. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosessien fasilitoinnista sekä johdon ja johtoryhmien kehittämisestä.  Hän on vastannut myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan johtamisesta 10 vuoden ajan. 

Suosittelemme

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää

Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Lue lisää