Tulevaisuuden sote-palvelut ovat osin digitaalisia

Kirjoitin edellisessä blogissani siitä, että kansalaiset ovat valmiita sote-muutokseen. Pureudutaanpa teemaan hieman syvemmälle.

Mistä kansalaiset puhuvat kun heiltä kysytään tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluista? Yksi teema on ylitse muiden. Kansalaiset käyttävät sähköisiä palveluita mielellään ja odottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluilta parempaa sähköistä saavutettavuutta.

Kansalaiset kertovat haluavansa sähköisinä palveluina seuraavia asioita:

  • Ajanvaraukset
  • Laboratoriokokeiden vastaukset
  • Oman tai perheenjäsenen terveydentilan raportointi ja seuranta
  • Yhteydenpito omahoitajaan, -lääkäriin tai perhetyöntekijään
  • Reseptien uusinta
  • Neuvonta ja ohjeistus arjen haasteisiin, toimeentuloon ja omaan terveydentilaan liittyen
  • Vastauksia ei-kiireellisiin kysymyksiin
  • Hätächatlinja 24/7 akuuteille tapauksille
  • Hakemukset ja lomakkeet – mahdollisuus täyttää hakemus sähköisesti esim. terveyskeskuksen aulassa

Tässä muutamia kansalaisten kommentteja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluista:

Sähköinen ajanvaraus ja reseptien uusinta. Kaikilla mahdollisuus varata netissä labraan aika ja tehdä uusintapyynnöt resepteistä. Asiakkailla mahdollisuus kysyä labravastauksiaan netin kautta, ja esim. sairaanhoitaja vastaa. ”

Neuvolan digitaalinen seuranta. Neuvolatoiminnassa käytetään digitaalista seurantaa kotona, jolloin asiantuntija saa kuvan miten se kotiarki sujuu, kun vastaanottokäynnillä äidin kertoma ei aina aukene oikein tai tarpeeksi.”

Lomakkeet sähköisinä. Asiakkaiden tulisi saada täyttää sähköisesti tarvitsemansa lomakkeet ja myös palauttaa ne sähköisesti.”

Sähköinen tilaus hoitotarvikejakelusta kuljetuksineen. Hoitotarvikejakelusta olisi mahdollista tilata tarvittavat tarvikkeet suoraan kotiovelle kuljetettuna.”

Sähköinen lääkärissäkäynti. Sähköisen järjestelmän kautta/avulla informoit nettilääkäriä joka määrää sinulle lääkkeet ja varaa tarvittaessa kontrolliajan. Lääkkeet löytyy paikallisesta apteekista ja resepti Kanta-järjestelmästä. Kaikkien aikaa säästyy ja perusongelmiin jotka jo tiedetään (flunssat, korvatulehdukset jne.) toteutuu hoito varmasti 100% näinkin.”

Näitä toteuttamalla voisi saada aikaan jo merkittäviä kustannussäästöjä. Enää pitäisi pohtia miten nämä toteutetaan!

 

Tytti Vartiainen

Tytti tekee Fountain Parkissa asiakastyötä järjestöjen ja julkisen sektorin parissa. Hän on erikoistunut myös sote-kysymyksiin.

”Työni osallistamisen ja sitouttamisen asiantuntijana on erittäin innostavaa. Joka päivä tulee eteen uusia mielenkiintoisia haasteita, joita ratkotaan joukkojen viisauden voimalla. Kun asiakas on tyytyväinen, olen minäkin onnistunut työssäni.”

Suosittelemme

10 sote-kysymystä kansalaisille

SOSTEtalk 2015-tapahtuman innoittamana esitän 10 kysymystä tehokkaaseen sote-uudistuksen läpivientiin, johon tarvitaan kansalaisten, sosiaali- ja terveysalan henkilöstön, asiantuntijoiden ja johtajien osallistamista: 1.Mistä on tulevaisuuden palvelut… Lue lisää

Digitalisaation johtaminen vaatii joukkoja

Digitalisaatiota pitää johtaa, mutta johtamisen mallit ja työn määritelmä vaativat uudistamista. Vanhat konstit eivät päde, kun teknologia mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman työskentelyn ja… Lue lisää