”No, tämähän ei koske meitä” – vai koskeeko? Varo strategista sokaistumista!

Aina välillä sitä pysähtyy miettimään, että mikä ihme saa joissakin organisaatioissa johdon sokaistumaan maailman muutokselta. Kuulin juuri tositarinan siitä miten ministeriön edustaja oli kertonut yliopistojen ja korkeakoulujen rehtoreille ehkä yhdestä suurimmasta muutoksesta, joka on kohtaamassa korkeakoulutuksen, innovaatiotoiminnan ja kansalaiset. Ja tämän tulevaisuuskuvan kuultuaan eräs ylimmän johdon edustaja tokaisi tilaisuudessa: ’No, tämähän ei sitten meitä koske’.

strateginen sokeus

Sama strateginen sokaistuminen kävi surullisen kuuluisalle Nokialle, jonka tuotekehitys jämähti vanhaan osaamiseen. Surulliset ovat uutiset myös Stockmannista, joka hapuillen etsii uutta suuntaa, tai Tiimarista, joka ajautui konkurssiin, vaikka ympärillä itsetekemisen, käsitöiden ja lähiajattelun megatrendit jylläsivät, ja loivat bisnesmahdollisuuksia uusiutuville yrityksille.

Strateginen sokaistuminen voidaan onneksi välttää. Strategia on valintojen tekoja, mutta juuri valintojen teko erottaa jyvät akanoista. Hyväkin strategia voi ajaa metsään, jos kokonaiskuva on hukassa. Onnistuneessa strategiauudistuksessa tulevaisuus, menneisyys ja nykypäivä ovat läsnä. Tulevaisuutta ei odoteta vaan sitä tehdään aktiivisesti ja kuunnellaan herkällä korvalla. Menneisyyden menestyksen eväitä arvioidaan, ja ollaan valmiit varmistamaan myös poisoppiminen. Nykypäivään raivataan tilaa kokeiluille eikä jäädä rutiinien ja arkikiireiden vangiksi.

Niin ja muuten se asia, joka oli tuossa ministeriön puheenvuorossa esillä, oli avoimen tieteen ja tutkimuksen megatrendi, jonka sanotaan avaavan tieteelle, yrityksille, julkiselle sektorille ja kansalaisille uuden aikakauden: ennen pimennossa ollut tieto tulee hyödynnettäväksi, menetelmät tulevat näkyviin ja tutkimuksen, kehittämisen ja innovoinnin kehät tulevat limittymään uutta luoviksi foorumeiksi, alustoiksi ja ekosysteemeiksi. ”Hmm, tämä taitaakin koskettaa meitä”, miettii se menestystä rakentava johtaja – ja välttää strategisen sokaistumisen.

KTT Lauri Tuomi

Lauri Tuomi toimii Fountain Park Oy:n strategisena kumppanina, strategiatyön asiantuntijana ja koulutussektorin kehittäjänä. Hän on taustaltaan kauppatieteiden tohtori ja edellisessä tehtävässään hän toimi tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta vastaavana vararehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.

Suosittelemme

Benchmarkaa myös tarinaa ja rakenna menestysstrategiasi!

Menestystarinan ymmärtäminen auttaa meitä ymmärtämään sitä, että olemme täällä Suomessa koulutusviennin osaltamme vasta tarinamme alkumetreillä. Perusasiat on syytä laittaa kuntoon, ja tähdätä pitkäjänteisesti ja… Lue lisää

Miksi organisaatio kannattaa rakentaa asiakaslähtöisesti?

Asiakaslähtöisyyden omaksuminen antaa myös mahdollisuuden rakentaa organisaation olemassaolon tarkoitus, palvelut ja samalla koko organisaatiorakenne uudelta pohjalta. Lue lisää

Miten ideointi kannattaa tehdä?

Ideointia voi tehdä monilla tavoilla. Kohteena voi olla vaikkapa palvelun kehittäminen, henkilöstötyytyväisyys, asiakaskokemus tai uusi strategia. Teemasta riippumatta ideointia tehdessä kannattaa ottaa huomioon muutamia… Lue lisää