Vastuullisuus matkalla kulmahuoneisiin?

Yritysvastuuviestinnän ja toiminnan välillä edelleen kuiluja – Silent walkers, walking talkers & talking low performers.
Tutkimuslaitos MISUM selvitti ruotsalaisten pörssiyritysten yritysvastuuviestintää. Sitä, mitä yritykset kertovat ja sitä, mitä ne tosiasiallisesti tekevät vastuullisuuteen liittyen. Raportti ”Walking the talk?” on kiinnostavaa luettavaa.

Positiivista on se, että raportin mukaan useimmilla yrityksillä on määriteltyjä vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita. Pääsääntöisesti yrityksillä on kuitenkin taipumus viestiä enemmän, kuin itse asiassa tehdä konkreettisia tekoja: 88 % tutkituista yrityksistä viestii enemmän vastuullisuustavoitteistaan yleisesti, kuin varsinaisista toimenpiteistä, joita he ovat tehneet tavoitteet saavuttaakseen.

Vastuullisuus ylimmän johdon agendalle

MISUMin raportti nostaa esiin myös sen, että erityisesti ylimmän johdon sitoutuminen ja yrityksen organisaatiorakenteet heijastavat vastuullisuustavoitteita vain vähän. Vain joka neljännessä tutkitussa yrityksessä on johtoryhmässä henkilö, jonka vastuulle yritysvastuukysymykset eksplisiittisesti kuuluvat.

Toinen tuore tutkimus ”The State of Sustainable Business 2015” paljastaa saman haasteen. Vain 15 % tutkimukseen osallistuneista asiantuntijoista arvelee, että vastuullisuus on heidän yritystensä toimitusjohtajien TOP 3 -prioriteettilistalla.  Kolmasosa vastaajista arvioi, ettei vastuullisuutta ole onnistuttu integroimaan yrityksen ydinbisnekseen ja vain viidennes yrityksistä huomioi vastuullisuuden palkkiomalleissaan.

Työmaata ja kehittymishaasteita siis riittää, mutta kehityssuunta on kuitenkin kohti parempaa. Suuri osa tutkimuksen avoimista vastauksista korosti yritysten sisäisiä muutoksia, kuten johdon sitoutumisen lisääntymistä tai vastuullisuustavoitteiden ja mittareiden asettamista. Vastuullisuus ei ehkä vielä ole kaikissa kulmahuoneissa, mutta matkalla sinne. Toivottavasti vakain askelin.

Walking the talk? The Mistra Center for Sustainable Markets (MISUM) and Corporate Donor Relations at the Stockholm School of Economics

The State of Sustainable Business 2015, Annual Results 2015 September. Globescan & BSR

Lue myös kiinnostava artikkeli The Guardian -lehden Sustainable business osiosta: Major corporations taking climate change threat more seriously – survey

Ps. Onnittelut hienosta työstä Stora Ensolle, joka sai korkeimman rankingin MISUMin raportissa!

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää

Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Lue lisää