Vastuullisuus näkyy viivan alla

Vastuullisesta yritystoiminnasta puhutaan yhä enemmän. Vastuullisuus on läpinäkyvyyttä ja kovan paikan tullen myös näyttöjä siitä, että toiminnalla ja ennen kaikkea johtamisella on väliä ja vaikutusta.

Sijoittavat nostavat päätään yhä useammin ja tekevät sijoituspäätöksiään myös sen mukaan kuinka vastuullisesti yritys toimii, eli kuinka vastuullisesti sitä johdetaan ja kuinka hyvin vastuullinen johtaminen näkyy viivan alla. Sillä siellä se näkyy kun kestävästi toimitaan, tai on näkymättä kun pitkään rakennetut asiakassuhteet murenevat, sijoittajat kaikkoavat ja yritys joutuu tutkivan journalistin hampaisiin omaa syytään. Kalliilla rakennettu maine valuu hiekkaan hetkessä.

Hämmästelen välillä sitä, että yritysjohto näyttää ottavan huikeita riskejä vastuullisessa johtamisessaan. Vaikuttaa siltä, että kova kilpailu johtaa häikäilemättömään oman edun tavoitteluun, jota jopa hallitukset katsovat läpi sormien.

Liian harva johtaja ymmärtää vastuullisuuden potentiaalin

Myötätuntoni on yritysvastuujohtajien ja tiimiensä luona kun vuosien työ rapautuu hetkessä. Toisaalta mietin, että voisiko syynä olla kenties se, että yritysvastuujohtajat eivät osaa vielä pukea vastuullisuutta numeroiksi kulmahuoneisiin ja hallituksen kokouksiin? Jos näin on, niin sittenhän kysymys on keskinäisestä kommunikaatiosta ja kenties myös ymmärryksen puutteesta? Näin ollen tässä voi piillä isompikin kaupallinen potentiaali, jonka hyödyntämistä kannattaisi miettiä yhdessä yritysvastuujohtajan ja koko johtoryhmän kanssa.

Bisneshyödyt esiin johtoa kuulemalla

Teemme paljon yritysvastuuseen liittyvää työtä ja kannamme paljon vastuuta yhdessä asiakkaidemme (yleensä yritysvastuujohtajia) kanssa yhteistyömme vaikuttavuudesta. Olemme kehittäneet palvelun, virtuaalisen workshopin, jonka avulla esimerkiksi sidosryhmädialogin tuloksia voidaan jatkojalostaa helposti ja nopeasti vaikka viikossa ylimmän johdon ja hallituksen kanssa. Ajatus on silloin nimenomaan pyytää johdolta kannanottoa tulosten bisnesvaikutuksiin eli siihen mitkä asiat ja miten, sidosryhmien, siis asiakkaiden ja myös sijoittajien odotukset saadaan näkymään viivan alla.

Hanna Ali-Melkkilä

Hanna työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa.

”Asiakkuudet, asiakaskokemuksen parantaminen ja sidosryhmien ajatusten konkretisoiminen asiakkaillemme on lähellä sydäntäni. Aktiivinen ja reaaliaikainen sidosryhmäyhteistyö on tulevaisuuden liiketoiminnan menestystekijä.”

Suosittelemme

#Agenda2030 – Yritykset tarttuvat aktiivisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin

Metsä Group, Nokia ja tanskalainen Danfoss tekevät jo työtä YK:n uusien kestävän kehityksen tavoitteiden parissa. Otimme yhteyttä näihin yrityksiin ja kysyimme, mitä SDG:t (Sustainable… Lue lisää

6 yritysvastuun keskustelunaihetta Suomessa

Internet on pullollaan globaaleja trendilistoja. Mitä Suomessa tapahtuu? Keräsin seuraavaan kuusi asiaa, jotka ovat tulleet esille kevään aikana eri medioissa, tapahtumissa ja keskusteluissa yritysvastuuihmisten… Lue lisää

Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Yritykset eivät ole onnistuneet yritysvastuun integroinnissa liiketoimintaan. Yritysvastuu nähdään harmillisen usein irrallisena tavoitteena, jonka toteutumisen huippuhetki kulminoituu yrityksen kotisivuille hukkuneeseen raporttiin. Parhaimmillaan yritysvastuun päämääränä… Lue lisää