Vastuullisuustyöpajan tulos: Vastuullisuus on saatava koko yrityksen agendalle

Täydellisessä maailmassa täydellinen yritysvastuutyö on integroitunut kaikkeen yrityksen toimintaan niin, ettei yritysvastuuta ole tarpeen tai mahdollistakaan erottaa liiketoiminnasta. Tähän tulokseen päätyivät yritysvastuun asiantuntijat järjestämässämme työpajassa.

Täydellinen yritysvastuutyö ”ei olisi niin vaikeeta”

Monisuuntaisuus, tavoitteellisuus, skaalautuvuus, notkeus ja avoimuus olivat luonnehdintoja, joilla yritysvastuun asiantuntijat kuvasivat kuvitteellista täydellistä yritysvastuutyötä. Täydellisessä maailmassa vastuullinen toiminta nähdään positiivisena bisnesmahdollisuutena, ja strategiajohtaja ja vastuullisuusjohtaja muodostavat toimivan työparin. Vastuullisuus on ujuttautunut syvälle yrityksen strategisiin valintoihin, eikä yrityksen muusta toiminnasta erillistä vastuullisuustyötä tarvita. Kaikki yrityksen sisällä ja ulkoisissa sidosryhmissä ”osaavat puhua vastuullisuutta”.  Täydellisessä maailmassa vastuullisuustyön tarpeellisuudesta ei enää ole tarpeen keskustella.

Matka täydelliseen maailmaan taittuu jalan

Kun työpajan ensimmäinen vaihe oli saatu valmiiksi, oli kasassa kuva ”täydellisestä yritysvastuutyöstä”. Seuraava kiinnostava tehtävä oli miettiä niitä keinoja, joilla päästäisiin kohti täydellistä maailmaa.

Eniten kannatusta saavuttanut keino oli jalkatyö. Jotta ajattelu, asenteet ja arvot muuttuvat, tarvitaan väsymätöntä viestintää, keskustelua ja mahdollisuuksia omakohtaiseen pohdintaan. Mitä tässä on minulle? Miksi tämä on meille tärkeää? Mitä minä omassa työssäni ja arjessani voin tehdä toisin?

Yritysvastuujohtajien keskeinen tehtävä onkin valtuuttaa oman yrityksensä ihmisiä kestävän kehityksen ja vastuullisen yritystoiminnan asiantuntijoiksi; sisäisiksi agenteiksi. Erilaiset ihmiset tarvitsevat erilaista tietoa muuttaakseen omaa toimintaansa. Siinä, missä yhdelle toimivat faktatieto ja skenaariotarkastelut, tarvitsee toinen omakohtaisen tunteita herättäneen kokemuksen.
Yritysvastuujohdon fasilitoiva rooli, oivallusten tarjoaminen ja ennen kaikkea henkilökohtaisen ja luottamuksellisen suhteen rakentaminen edistävät kuitenkin aina vastuullisuusasioiden läpivientiä. Hyvä yritysvastuujohtaja onkin samalla siis myös yksinkertaisesti hyvä ja kuunteleva johtaja.

Mistä on kyse?

Olemme mukana Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Agile-tutkimushankkeessa, jossa etsitään uutta tietoa liiketoiminnan yhteiskehittämisen käytännöistä. Osana hanketta Fountain Parkissa toteutettiin yritysvastuutyöpaja, jossa saatettiin yritysten asiantuntijoita yhteen keskustelemaan haasteistaan ja onnistumisistaan.
Työpajan aktiiviset osallistujat: Pirjo Jantunen (Helen), Lea Rankinen (S-ryhmä), Hanna Kalliomäki (Metsä Group) ja Johanna Pirinen (Konecranes).

 

Työpajan asiantuntevina fasilitaattoreina toimivat professori Ulla Hytti ja tutkija Satu Aaltonen Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Agile-tutkimushankkeesta.

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää

Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Lue lisää