Vinkkejä yritysjohdon ideapulaan

Muutama viikko sitten Kauppalehti kuulutti pääkirjoituksessaan, että yritysjohtoa vaivaa ideapula. Pelkääkö johto virheitä eikä uskalla innovoida?

Ideapula voi toki vaivata joitakin yritysjohtajia. Voi myös olla että ideoita on turvoksiin asti, eikä niistä osata priorisoida parhaimpia ja kääntää kasvuksi.

”Yritysmaailma on kova. Pelin henki voidaan tiivistää kahteen sanaa; kasva tai katoa.”

Asiakkaidemme hyväksi on todettava, että usein uuteen tehtäväänsä nimitetyt toimitus- ja liiketoimintayksiköiden johtajat hyödyntävät organisaatioitaan, asiakkaitaan sekä muita sidosryhmiään kasvun drivereiden löytämiseksi. Ideoita löytyy paljon ja usein seassa on helmiä, jotka avaavat yritysjohdon silmät ja jotka jalostuvat menestysresepteiksi kannattavan kasvun tiellä.

Ratkaisu ideapulaan löytyy siis lähempää kuin usein kuvitellaan. Johtaja tarvitsee hiukan rohkeutta kuunnellakseen herkällä korvalla koko organisaatiotaan ja toimintaympäristöään, sekä tehdäkseen enemmän yhdessä ja vähemmän yksin, tai ainoastaan lähellä olevien kollegojen kanssa.

Tätä johtamistapaa kutsutaan osallistavaksi johtamiseksi. Sen tuloksena syntyy sekä luovia uusia näkökulmia tai sen avulla etsitään ratkaisuja tiedossa oleviin pulmiin. Verkkoaivoriihen tai virtuaaliworkshopin avulla myös porukan parhaimpana pitämät ideat jalostuvat eteenpäin.

Kannattaa uskaltaa hyödyntää lähellä olevia resursseja ja kokeilla rohkeasti tapaa, joka ottaa joukot mukaan, inspiroida heitä kertomaan ajatuksia ja ratkomaan pulmia. Monet aivot onnistuvat yhdessä paremmin, ja samalla ne voivat sytyttää organisaation kasvuun!


Osallista tehokkaasti ja tavoitteellisesti – lataa osallistajan opas!

Miksi kannattaa ottaa sidosryhmät mukaan organisaatiosi kehittämiseen? Fiksusti toteutettu osallistaminen on prosessi, joka syventää osallistujien ymmärrystä ja antaa johdolle tärkeää tietoa asiakkaiden tai muiden sidosryhmien näkemyksistä.

Suuret joukot ovat viisaampia kuin parhaatkaan asiantuntijat. Joukot toimivat yksittäisiä asiantuntijoita paremmin esimerkiksi ongelmanratkaisussa, innovaatioiden tuottamisessa ja tulevaisuuden ennakoinnissa. Oikein ohjattuna ja fiksusti fasilitoituna saat suurten joukkojen viisauden käyttöösi systemaattisesti ja tavoitteellisesti. Osallistamista hyödynnetään johtamisessa, strategiatyössä, markkinoinnissa, viestinnässä, asiakastyössä, tuotekehityksessä ja joskus myös päätöksenteossa.

Olemme koonneet käyttöösi maksuttoman osallistajan oppaan, josta saat:

* tietoa miksi osallistaminen kannattaa
* tietoa keitä osallistaa
* vinkkejä miten vältät sudenkuopat
* osallistajan muistilistan
* tietoa verkkoaivoriihimenetelmästä

Jätä yhteystietosi ja lataa osallistajan opas käyttöösi

Etunimi (pakollinen)

Sukunimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Yritys


Hanna Ali-Melkkilä

Hanna työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa.

”Asiakkuudet, asiakaskokemuksen parantaminen ja sidosryhmien ajatusten konkretisoiminen asiakkaillemme on lähellä sydäntäni. Aktiivinen ja reaaliaikainen sidosryhmäyhteistyö on tulevaisuuden liiketoiminnan menestystekijä.”

Suosittelemme

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää