Jaettu ymmärrys tulosten tekijänä – yritysvastuun integrointi, osa 3

Yrityksen potentiaalit yritysvastuun hyödyntämisessä riippuvat siitä, onnistuuko yritys poistamaan kehitystä estävät asenteet. Yritysvastuun onnistunut integrointi vaatii yritykseltä paljon toimia, joista muutamia olen käsitellyt jo aiemmissa blogikirjoituksissani, tässä kirjoituksessa perehdyn yhteisymmärryksen vaikutukseen ja sen edistämiseen vastuullisuustyössä.

Organisaation sisäisissä keskusteluissa kohtaavat väistämättä erilaiset todellisuudet ja mielipiteet. Jonkun asian ollessa itsestäänselvä jollekin, toiselle se ei ole sitä lainkaan. Jonkun toisen kiireellinen ja tärkeä asia ei olekaan sitä toiselle osastolle.

Vastuullisuus herättää herkästi tunteikkaita ristiriitoja organisaation sisällä pääosin epätietoisuudesta johtuen. Tällaista teemaa käsiteltäessä yrityksen yritysvastuullisuusasiantuntijoiden on syytä olla hyvin valmistautuneita vastarintaan ja tuntea yrityksen kulttuuri, jotta aiheesta voidaan käydä tuloksellisia keskusteluja organisaation sisällä.

Yksi tärkeimmistä yhteisymmärrystä lisäävistä tekijöistä ovat onnistuneet keskustelut, joissa tietoa lisätään puolin ja toisin kohti yhteisiä päämääriä. Yritysvastuuasiantuntijoilla on oltava tunneälyä, jotta he kykenevät toimimaan vahvasti yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa, erilaisissa tilanteissa.  Tarkoitus on tuoda näkemyksiä yhteiseen pöytään, mutta olla tuomatta mitään silti täysin valmiina.

Oleellista on kuitenkin aina säilyttää lopullinen vastuu yksiköillä oman alueensa päätöksistä ja tavoitteista. Vastuun nimeäminen toisaalle aiheuttaa turhautumista, jonka kautta myös motivaatio kärsii.

Uusien potentiaalien ja näkökulmien löytymisessä rajoittavana tekijänä eivät ole voimavarat vaan ihmisten asenteet. Sen vuoksi myös yritysvastuussa on tärkeää osata hyödyntää mahdollisuus ihmisten käsityksiin ja asenteisiin vaikuttamisesta. Strategia on nähtävä konkreettisina tekoina, joita toteutamme yhteisymmärryksessä, toisiamme kunnioittaen.

Sitoutuminen on viimeinen käsittelemäni peruselementti vastuullisuuden integroimiseksi ja kerron siitä lisää seuraavassa kirjoituksessani.

Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.

2.11. Johdanto: Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

3.11. Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

4.11. Ilman tekijää ei synny tulosta – yritysvastuun integrointi, osa 2

5.11. Jaettu ymmärrys tulosten tekijänä – yritysvastuun integrointi, osa 3 (tämä sivu)

6.11. Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – yritysvastuun integrointi, osa 4

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää