Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – yritysvastuun integrointi, osa 4

Henkilöstön potentiaali vastuullisuuden onnistuneessa integroinnissa tulisi hyödyntää positiivisena vaikutuksena liiketoimintaan. Aiemmissa blogeissani käsittelemäni tietoisuus, kapasiteetti ja yhteisymmärrys ovat kaikki merkittäviä tekijöitä sitoutumisen taustalla. Vastuullisuuteen sitoutuminen ja työkulttuurin kehittäminen motivoituneeksi ja vahvasti yrityksen strategiaa tukevaksi on haastavaa, mutta se on yritykselle merkittävä voimavara.

Sitoutuminen ja yritysvastuu toimivat vuorovaikutuksessa. Vahvasti motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö tukee yritysvastuun kulttuurin kehittymistä ja yrityksen menestystä, kun taas toisaalta samalla vastuullinen työkulttuuri lisää jo itsessään henkilöstön sitoutumista. Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz kiteytti sitoutumisen merkityksen hyvin: kaikki on mahdollista, kun työyhteisössä vallitsee intohimoinen sitoutumisen kulttuuri, joka ohjaa kohti yhteistä tavoitetta.

Oheisessa kaaviossa on esitetty Belzien ja Peattien kirjassa Sustainability Marketing esittämä kaavio henkilöstön tunnetason sitoutumisen ja älyllisen ymmärtämisen yhteydestä segmentoimalla henkilöstö neljään kategoriaan. Näistä heikot lenkit eivät ymmärrä, eivätkä välitäkään ymmärtää. Heille vastuullisuuden merkitys ei ole selvä, eivätkä he osaa yhdistää sitä jokapäiväiseen työhönsä.

Toisella kategorialla, eli sivustaseuraajien ryhmällä on hyvä ymmärrys vastuullisuudesta, mutta he eivät ole joko sitoutuneet yritykseen tai ovat epäluuloisia yrityksen vastuullisuustyöstä.

Kolmantena kategoriana ymmärrystä vailla olevat, jotka ovat lojaalisti sitoutuneet vastuullisuustyöhön, mutta heiltä puuttuu relevantti ymmärrys vastuullisuustyön tukemiseksi.

Neljäntenä tavoiteltu tila, eli yrityksen voittajat. Heillä on sekä älyllinen yhteys että tunnetason sitoutuminen yritysvastuun strategiaan. He ovat yrityksen kannalta parhaita brändin ja tuotteiden puolestapuhujia.

Yrityksen on pyrittävä tilaan, jossa sen resurssit ovat vahvasti sitoutuneet ja motivoituneet. Kehittäminen on haastavaa, mutta yrityksen kannattaa hyödyntää sen tilanteeseen ja resursseihin sopivia keinoja kuten motivointia, vastuunantoa, osallistamista ja virittäytymistä keskustelujen ja esimerkin kautta. Tuottavuus ei synny vahingossa, vaan se vaatii suunnittelua, vaivannäköä ja etenkin vahvaa sitoutumista.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.
2.11. Johdanto: Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

3.11. Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

4.11. Ilman tekijää ei synny tulosta – yritysvastuun integrointi, osa 2

5.11. Jaettu ymmärrys tulosten tekijänä – yritysvastuun integrointi, osa 3

6.11. Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – yritysvastuun integrointi, osa 4 (tämä kirjoitus)

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää

5 syytä, miksi strategiaa ei muisteta

Strategiaa pidetään yhtenä tärkeimmistä organisaatioiden johtamisen työkaluista. Miksi kuitenkin yhä edelleen usein käy niin, että strategiaa ei muisteta? Lue lisää

Oodi avoimuudelle – varmista avoimuus strategiasi arvona!

Avoimuudesta kiinni pitävät löytävät uusia mahdollisuuksia menestyä. Tutkimustulosten laadun on todettu parantuvan mitä suurempi osa tutkimus- ja innovaatioprosessia pidetään avoimena. Lue lisää