10 sote-kysymystä kansalaisille

SOSTEtalk 2015-tapahtuman innoittamana esitän 10 kysymystä tehokkaaseen sote-uudistuksen läpivientiin, johon tarvitaan kansalaisten, sosiaali- ja terveysalan henkilöstön, asiantuntijoiden ja johtajien osallistamista:

1.Mistä on tulevaisuuden palvelut tehty?
2. Miten digitalisaatio tehostaa hoitomuotoja?
3. Mikä on sote-järjestöjen rooli?
4. Miten asiakaspalautetta pitäisi analysoida?
5. Miten sote-toimijoita kehitetään jatkuvasti?
6. Miten sote-palvelut räätälöidään alueen väestön tarpeiden mukaan?
7. Millaisia palveluprosesseja tarvitaan ikääntyville, päihde- ja mielenterveysongelmista kärsiville, kuntoutumis- ja vammaispalveluja tarvitseville tai lastensuojelun asiakkaille?
8. Miten hyviä käytäntöjä voidaan vaikuttavasti jakaa?
9. Miten sote-alan vetovoimaisuus voidaan taata?
10. Miten saadaan lisättyä sote-alan yhteistyötä?

Eiköhän ryhdytä hommiin!
Olemme mukana näyttelyosastolla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten SosteTALK 2015 -tapahtumassa 7.-8.10.2015.

Tytti Vartiainen

Tytti tekee Fountain Parkissa asiakastyötä järjestöjen ja julkisen sektorin parissa. Hän on erikoistunut myös sote-kysymyksiin.

”Työni osallistamisen ja sitouttamisen asiantuntijana on erittäin innostavaa. Joka päivä tulee eteen uusia mielenkiintoisia haasteita, joita ratkotaan joukkojen viisauden voimalla. Kun asiakas on tyytyväinen, olen minäkin onnistunut työssäni.”

Suosittelemme

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää