Uudistuminen on jatkuvaa – pidä korvat ja silmät auki

Miten maailmanmenossa voi pysyä kärryillä? Miksi kaikki muuttuu ja uudistuu? Miksi tuntuu siltä, että mikä tänään on faktaa, muuttuu fiktioksi yön yli nukuttuamme? Lääkkeeksi tarjoan vanhoja konsteja. Avointa mieltä, keskustelua ja kuuntelua. Selailin jokin aika sitten 80-luvun lopulla kirjoitettuja raportteja, joissa hahmoteltiin biotalouden ja bioteknologian tutkimus- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Tietotekniikan läpimurtoa ja perinteisen savupiipputeollisuuden vähenemistä uumoiltiin. Kirjoittajat… Lue lisää!

Oletko uuden ajan strategiavirkistäjä? – Kolmella vinkillä alkuun

Perinteisesti strategian uudistamisen yhteydessä on puhuttu strategian päivityksestä, jolloin kyseessä on ollut usein varsin raskas ja mittava toimintaprosessi. Strategian virkistys on päivitykseen verrattuna joustavaa ja ketterää toimintaa. Virkistyksellä varmistetaan, että emme jää vanhenevan strategian loukkuun. Olen koonnut tähän kolme vinkkiä, joilla pääset alkuun: Vinkki 1. Kirkasta tulevaisuus. Pysähdy hetkeksi tulevaisuuden ääreen. Tarkista miltä toimintaympäristö… Lue lisää!

Kuuntele joukkoja digitalisaation johtaja

Haastattelimme kansanedustaja Harri Jaskaria, Verohallituksen pääjohtajana vuoteen 2012 toiminutta Mirjami Laitista sekä Valtiovarainministeriön kehityspäälliikö Virpi Einola-Pekkistä digitalisaation johtamisesta. Lue lisää!

Yritysvastuuraportti 2016 – tulevaisuus on täällä

The Report is dead, long live the Report. Yrityvastuuraportointi ja yleisemminkin yrityksen toiminnasta raportoiminen on saavuttanut kulminaatiopisteen. Virallinen kieli, kaikenkattavat kokonaisuudet ja massiiviset kertaponnistukset ovat historiaa. Tervetuloa tulevaisuuteen. Näin pohdin Säätytalolla kun seurasin yritysvastuuraporttien palkitsemista. Arvopaperin päätoimittaja Eljas Repo perusteli toimittajan valintaa viimevuotiseen tapaan raportin tiiviydellä. Danske BankinSusanna Miekk-oja korosti muiden puhujien tapaan olennaisuuteen ja suuriin kysymyksiin… Lue lisää!

Opiskelijablogit yritysvastuusta

Fountain Park osallistui Turun ammattikorkeakoulun Corporate Social Responsibility -kurssille pitämällä vierailuluennon, jolla Anu Kokko kertoi yritysten sidosryhmäyhteistyöhön liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Osana kurssia opiskelijat kirjoittivat tekstin sidosryhmien osallistamisesta, ja Fountain Park julkaisee näistä teksteistä kolme osana vastuullisuusblogisarjaansa. Kirjoitukset ovat Le Thaon ”Follow-through is essential”, Jenna Lindénin ”Sitouta henkilöstöä Starbucksin tavoin” ja Henri Nybomin ”Kehittämiskutsut”. Tervetuloa mukaan lukemaan ja kommentoimaan… Lue lisää!

Onnistunut sote-uudistus = tyytyväiset kansalaiset

Hallitus linjasi marraskuun alussa uuden sote-rakenteen ja itsehallintoalueet. Siitä, mitä sote-uudistus tarkoittaa käytännössä kansalaiselle on kuitenkin vielä hyvin vähän tietoa saatavilla. Tämä tuottaa kansalaisille epävarmuutta ja koko sote-uudistus tuntuu epäilyttävältä. Kuitenkin onnistunut sote-uudistus on viime kädessä kiinni siitä, miten kansalaiset sen lopulta kokevat. Nyt olisi aika aloittaa kansalaisten, sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien sitouttaminen sote-uudistukseen. Todellinen… Lue lisää!

Palvelulla on väliä asiakaskokemuksessa

Kauppalehdessä oli 3.11.2015 oli juttu asiakaskokemuksesta. Palvelu ja hinta on voittava liitto, kuten otsikko kertoi ja samaan aikaan brändin merkitys hiipuu, kokemuksellisen tiedon merkitys korostuu. No news any more, sanon mielessäni ja mietin, että kuinka ripeästi yritykset ottavat onkeensa ja jokin toiminnassa värähtää erityisesti nyt kun digitalisaatio on jo arkipäivää. Teimme asiakaskokemusjohtajien keskuudessa keväällä… Lue lisää!

Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – yritysvastuun integrointi, osa 4

Henkilöstön potentiaali vastuullisuuden onnistuneessa integroinnissa tulisi hyödyntää positiivisena vaikutuksena liiketoimintaan. Aiemmissa blogeissani käsittelemäni tietoisuus, kapasiteetti ja yhteisymmärrys ovat kaikki merkittäviä tekijöitä sitoutumisen taustalla. Vastuullisuuteen sitoutuminen ja työkulttuurin kehittäminen motivoituneeksi ja vahvasti yrityksen strategiaa tukevaksi on haastavaa, mutta se on yritykselle merkittävä voimavara. Sitoutuminen ja yritysvastuu toimivat vuorovaikutuksessa. Vahvasti motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö tukee yritysvastuun… Lue lisää!

Jaettu ymmärrys tulosten tekijänä – yritysvastuun integrointi, osa 3

Yrityksen potentiaalit yritysvastuun hyödyntämisessä riippuvat siitä, onnistuuko yritys poistamaan kehitystä estävät asenteet. Yritysvastuun onnistunut integrointi vaatii yritykseltä paljon toimia, joista muutamia olen käsitellyt jo aiemmissa blogikirjoituksissani, tässä kirjoituksessa perehdyn yhteisymmärryksen vaikutukseen ja sen edistämiseen vastuullisuustyössä. Organisaation sisäisissä keskusteluissa kohtaavat väistämättä erilaiset todellisuudet ja mielipiteet. Jonkun asian ollessa itsestäänselvä jollekin, toiselle se ei ole sitä… Lue lisää!