6 yritysvastuun keskustelunaihetta Suomessa

Internet on pullollaan globaaleja trendilistoja. Mitä Suomessa tapahtuu? Keräsin seuraavaan kuusi asiaa, jotka ovat tulleet esille kevään aikana eri medioissa, tapahtumissa ja keskusteluissa yritysvastuuihmisten kanssa.

1 Tarkoituksen löytäminen

Start with Why –kirjan kirjoittajan ja tarkoituksen peräänkuuluttajan Simon Sinekin ajatusmaailma on lyönyt hyvin läpi suomalaisessa yritysvastuukentässä. Tarkoitus, eli konsulttikielellä purpose on löydyttävä.

Harva haluaa työpaikkaa yrityksestä, jonka tavoitteena on kasvattaa omistajan arvoa. Epäilemättä työvoimaa riittää niillekin, mutta parhaimmat osaajat, asiakkaat ja yhteiskumppanit valitsevat toisin.

2 Raportoinnista tekemiseen

Yritysvastuutyön painopiste siirtyy raportoinnista liiketoiminnan tukemiseen. Näinhän se markkinointimateriaaleissa on jo kirjoitettu, mutta jatkossa korulauseet eivät riitä. Miten yritysvastuu tukee ja integroituu strategiaprosessiin, myyntiin, markkinointiin jne.?

Mielenkiintoista on nähdä, mitä tämä tarkoittaa yritysvastuutyön tekijöiden kannalta? Käykö niin, että raportoinnin osaajat löytävät oman tonttinsa ja liiketoiminnan tukijat omansa?

Alihankintaverkoston hallinnan tarpeen myötä raportointiasioiden on jatkossakin oltava kunnossa. Compliance-tasosta ei voida tinkiä ja tästä on kyettävä kertomaan täsmällisesti.

3 Yhteistyö, verkottuminen ja co-creation

Jaetun arvon (shared value) luominen edellyttää yhteistyötä organisaatioiden ulkopuolisten toimijoiden kanssa ja uudenlaisten arvoketjujen luomista. Ylipäätään eri toimijoiden välisen yhteistyön voi ennakoida kasvavan.

4 Yritysvastuu herättää pohtimaan uusia liiketoimintamalleja

Kestävän kehityksen mukaiset kierto- ja jakamistalouden toimintatavat luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toisaalta vahingoittavat nykyisiä liiketoimintoja.

Kiertotalouden mahdollisuuksiin on tarttunut mm. vuokramattoja tarjoava Desso, joka on saavuttanut yleisen hyvän lisäksi kustannusedun kilpailijoihin nähden. Tämä näkyy suoraan tilinpäätöksen molemmissa päissä.  Dessoon voi tutustua täällä http://www.desso.com/c2c-corporate-responsibility/cradle-to-cradle/

Käyttötavarakaupan puolella uusia malleja vasta haetaan. Mielenkiintoista on seurata minkälainen on tulevaisuuden kauppa? Tuleeko kaupan palveluihin lisää nimenomaan palveluja tai vaikkapa mahdollisuus tavaroiden vuokraukseen? Helsingin Sanomat kirjoitti viikonloppuna fiksun jutun jakamistaloudesta http://www.hs.fi/paivanlehti/30052015/a1432868993729

5 Arvot tuovat ryhdin yritysvastuutyöhön

Walk the talk! Yritysvastuu vie yrityksen arvot käytäntöön. Jos yritys julkistaa arvostavansa monimuotoisuutta ja tasapuolisuutta on syytä pohtia, kuinka se näkyy esimerkiksi rekrytoinneissa.

Miten tämä näkyy sinun yrityksessä?

6 Yritysvastuu on koko yrityksen asia

Yritysvastuu toteutuu arjen tekojen kautta ja on siten koko yrityksen asia. Useimmissa yrityksissä tähän on vielä matkaa.

Esimerkiksi yritysvastuutapahtumissa osallistujajoukko muodostuu lähinnä viestintä- ja yritysvastuuihmisistä sekä saman alan konsulteista. Jatkossa mukaan on saatava enemmän myös liiketoimintojen ja eri funktioiden edustajia. Sama pätee yrityksen sisäiseen yritysvastuutyöhön.

Kokonaan toinen asia on, miten saada asiakkaat tekemään vastuullisia valintoja. Kuinka yritys voi auttaa asiakasta oikeassa valinnassa?

  1. Muita suomalaisia trendilistoja:

Hyvän kuvan suomalaisesta yritysvastuukentästä saa Ratkaisun paikka –seminaarin verkkosivuilta. Täältä löyty myös useimmat tilaisuuden esitykset: http://www.ratkaisunpaikka.fi/ohjelma

Sitran yleisemmät globaalit muutostekijät:

http://www.sitra.fi/uutiset/maailma-muuttuu-pysyyko-suomi-karryilla

Mikko Selin

Mikko työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa. Hän on erikoistunut myös yritysvastuun kysymyksiin.

”Uskon, että arvo luodaan asiakkaan kanssa yhdessä. Tehdään järkeviä asioita, mutta ei unohdeta hullutella.”

Suosittelemme

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää