6 yritysvastuun keskustelunaihetta Suomessa

Internet on pullollaan globaaleja trendilistoja. Mitä Suomessa tapahtuu? Keräsin seuraavaan kuusi asiaa, jotka ovat tulleet esille kevään aikana eri medioissa, tapahtumissa ja keskusteluissa yritysvastuuihmisten kanssa.

1 Tarkoituksen löytäminen

Start with Why –kirjan kirjoittajan ja tarkoituksen peräänkuuluttajan Simon Sinekin ajatusmaailma on lyönyt hyvin läpi suomalaisessa yritysvastuukentässä. Tarkoitus, eli konsulttikielellä purpose on löydyttävä.

Harva haluaa työpaikkaa yrityksestä, jonka tavoitteena on kasvattaa omistajan arvoa. Epäilemättä työvoimaa riittää niillekin, mutta parhaimmat osaajat, asiakkaat ja yhteiskumppanit valitsevat toisin.

2 Raportoinnista tekemiseen

Yritysvastuutyön painopiste siirtyy raportoinnista liiketoiminnan tukemiseen. Näinhän se markkinointimateriaaleissa on jo kirjoitettu, mutta jatkossa korulauseet eivät riitä. Miten yritysvastuu tukee ja integroituu strategiaprosessiin, myyntiin, markkinointiin jne.?

Mielenkiintoista on nähdä, mitä tämä tarkoittaa yritysvastuutyön tekijöiden kannalta? Käykö niin, että raportoinnin osaajat löytävät oman tonttinsa ja liiketoiminnan tukijat omansa?

Alihankintaverkoston hallinnan tarpeen myötä raportointiasioiden on jatkossakin oltava kunnossa. Compliance-tasosta ei voida tinkiä ja tästä on kyettävä kertomaan täsmällisesti.

3 Yhteistyö, verkottuminen ja co-creation

Jaetun arvon (shared value) luominen edellyttää yhteistyötä organisaatioiden ulkopuolisten toimijoiden kanssa ja uudenlaisten arvoketjujen luomista. Ylipäätään eri toimijoiden välisen yhteistyön voi ennakoida kasvavan.

4 Yritysvastuu herättää pohtimaan uusia liiketoimintamalleja

Kestävän kehityksen mukaiset kierto- ja jakamistalouden toimintatavat luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toisaalta vahingoittavat nykyisiä liiketoimintoja.

Kiertotalouden mahdollisuuksiin on tarttunut mm. vuokramattoja tarjoava Desso, joka on saavuttanut yleisen hyvän lisäksi kustannusedun kilpailijoihin nähden. Tämä näkyy suoraan tilinpäätöksen molemmissa päissä.  Dessoon voi tutustua täällä http://www.desso.com/c2c-corporate-responsibility/cradle-to-cradle/

Käyttötavarakaupan puolella uusia malleja vasta haetaan. Mielenkiintoista on seurata minkälainen on tulevaisuuden kauppa? Tuleeko kaupan palveluihin lisää nimenomaan palveluja tai vaikkapa mahdollisuus tavaroiden vuokraukseen? Helsingin Sanomat kirjoitti viikonloppuna fiksun jutun jakamistaloudesta http://www.hs.fi/paivanlehti/30052015/a1432868993729

5 Arvot tuovat ryhdin yritysvastuutyöhön

Walk the talk! Yritysvastuu vie yrityksen arvot käytäntöön. Jos yritys julkistaa arvostavansa monimuotoisuutta ja tasapuolisuutta on syytä pohtia, kuinka se näkyy esimerkiksi rekrytoinneissa.

Miten tämä näkyy sinun yrityksessä?

6 Yritysvastuu on koko yrityksen asia

Yritysvastuu toteutuu arjen tekojen kautta ja on siten koko yrityksen asia. Useimmissa yrityksissä tähän on vielä matkaa.

Esimerkiksi yritysvastuutapahtumissa osallistujajoukko muodostuu lähinnä viestintä- ja yritysvastuuihmisistä sekä saman alan konsulteista. Jatkossa mukaan on saatava enemmän myös liiketoimintojen ja eri funktioiden edustajia. Sama pätee yrityksen sisäiseen yritysvastuutyöhön.

Kokonaan toinen asia on, miten saada asiakkaat tekemään vastuullisia valintoja. Kuinka yritys voi auttaa asiakasta oikeassa valinnassa?

  1. Muita suomalaisia trendilistoja:

Hyvän kuvan suomalaisesta yritysvastuukentästä saa Ratkaisun paikka –seminaarin verkkosivuilta. Täältä löyty myös useimmat tilaisuuden esitykset: http://www.ratkaisunpaikka.fi/ohjelma

Sitran yleisemmät globaalit muutostekijät:

http://www.sitra.fi/uutiset/maailma-muuttuu-pysyyko-suomi-karryilla

Suosittelemme

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!