Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – osallisuus yritysvastuussa

Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – osallisuus yritysvastuussa

Osallisuus yritysvastuun integroinnin kantavana voimana 

Miltä sinun yrityksessäsi näyttää henkilöstön osallisuus eri teemojen ympärillä? Henkilöstön potentiaali vastuullisuuden onnistuneessa integroinnissa tulisi hyödyntää positiivisena vaikutuksena liiketoimintaan. Aiemmissa blogeissani käsittelemäni tietoisuus, kapasiteetti ja yhteisymmärrys ovat kaikki merkittäviä tekijöitä sitoutumisen taustalla. Vastuullisuuteen sitoutuminen ja työkulttuurin kehittäminen motivoituneeksi ja vahvasti yrityksen strategiaa tukevaksi on haastavaa, mutta se on yritykselle merkittävä voimavara.

Sitoutuminen ja yritysvastuu toimivat vuorovaikutuksessa. Vahvasti motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö tukee yritysvastuun kulttuurin kehittymistä ja yrityksen menestystä, kun taas toisaalta samalla vastuullinen työkulttuuri lisää jo itsessään henkilöstön sitoutumista. Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz kiteytti sitoutumisen merkityksen hyvin: kaikki on mahdollista, kun työyhteisössä vallitsee intohimoinen sitoutumisen kulttuuri, joka ohjaa kohti yhteistä tavoitetta.

Oheisessa kaaviossa on esitetty Belzien ja Peattien kirjassa Sustainability Marketing esittämä kaavio henkilöstön tunnetason sitoutumisen ja älyllisen ymmärtämisen yhteydestä segmentoimalla henkilöstö neljään kategoriaan. Näistä heikot lenkit eivät ymmärrä, eivätkä välitäkään ymmärtää. Heille vastuullisuuden merkitys ei ole selvä, eivätkä he osaa yhdistää sitä jokapäiväiseen työhönsä.

Toisella kategorialla, eli sivustaseuraajien ryhmällä on hyvä ymmärrys vastuullisuudesta, mutta he eivät ole joko sitoutuneet yritykseen tai ovat epäluuloisia yrityksen vastuullisuustyöstä.

Kolmantena kategoriana ymmärrystä vailla olevat, jotka ovat lojaalisti sitoutuneet vastuullisuustyöhön, mutta heiltä puuttuu relevantti ymmärrys vastuullisuustyön tukemiseksi.

Neljäntenä tavoiteltu tila, eli yrityksen voittajat. Heillä on sekä älyllinen yhteys että tunnetason sitoutuminen yritysvastuun strategiaan. He ovat yrityksen kannalta parhaita brändin ja tuotteiden puolestapuhujia.

Yrityksen on pyrittävä tilaan, jossa sen resurssit ovat vahvasti sitoutuneet ja motivoituneet. Kehittäminen on haastavaa, mutta yrityksen kannattaa hyödyntää sen tilanteeseen ja resursseihin sopivia keinoja kuten motivointia, vastuunantoa, osallistamista ja virittäytymistä keskustelujen ja esimerkin kautta. Tuottavuus ei synny vahingossa, vaan se vaatii suunnittelua, vaivannäköä ja etenkin vahvaa sitoutumista.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi.

Mikäli yritysvastuutyön todeksi tekeminen on yrityksessäsi ajankohtaista, älä epäröi kysyä meiltä apua. Meistä on tärkeää, että erilaiset sidosryhmät pääsevät osaksi organisaation kehittämistyötä, oli kyse sitten strategian päivittämisestä tai yritysvastuutyön integroinnista.

Lisää aiheesta