Enemmän vai parempaa johtamista?

Johtamista on tarjolla montaa laatua 

Mitä oikeasti haluamme, kun valitamme huonoa johtamista, epäonnistunutta viestintää, toimimattomia tuotteita tai palveluita, väsymystä tai vaikkapa ihmissuhteittemme tilaa?

Haluamme parempaa johtamista, viestintää, palveluita, ihmissuhteita ja unenlaatua. Yltäkylläisyyden maailmassa kukaan meistä ei oikeasti tahdo tai tarvitse lisää. Jos työmme ei tyydytä, tilanne ei ratkea tekemällä lisää samaa. Sen sijaan tahdomme kiinnostavampaa ja mielekkäämpää työtä ja parempaa johtamista.

Tahdomme tulosraportin, jossa on vähemmän sivuja, mutta parempia johtopäätelmiä. Ei lisää TV-kanavia, vaan parempaa ohjelmatarjontaa.

Unohda luvut, keskity tarjoamaan laadukasta johtamista

Elämme yhteiskunnassa, jossa työtunnit, sivumäärät, tuotannon kappalemäärät, uudet asiakkuudet ja muut numeroina mitattavat suoritteet ovat vuosikymmenten ajan määrittäneet onnistumista. Olemme yksinkertaisesti tottuneet laskemaan lukijamäärää, jäsenistön kokoa ja kokeiden pistemäärää. Melkein aina enemmän on ollut tavoiteltavaa. Nyt kuitenkin paradigma ja pelin säännöt muuttuvat.

Mitäpä jos siis pysähtyisit hetkeksi? Haluatko oikeasti yrityksellesi lisää asiakaspalautetta? Vai haluatko sittenkin parempaa palautetta? Sellaista, jonka avulla voit kehittää toimintaasi tai tuotettasi.

Olisiko sittenkin niin, että yritysvastuuraporttinne ei kaipaa enää lisää uusia indikaattoreita, vaan parempia sellaisia? Mittareita, joiden avulla vastuullisuus saadaan paremmin toteutumaan, jolloin siitä syntyy strategista kilpailuetua.

Tai ajattele julkisen sektorin asiantuntijatyötä. Tahdommeko lisää mietintöjä, komiteoita ja kehittämisohjelmia? Vai tahdommeko sittenkin laadullisesti parempaa ja vaikuttavampaa kehittämistä ja hallintoa? Sellaista, jossa yhteiset rahamme käytetään entistä fiksummin laadullisesti paremman tulevaisuuden turvaamiseksi.

Joko sinun organisaatiosi on valmis siirtymään johtamisessa, strategiatyössä tai vaikuttamisessa määrästä laatuun?

Tuntuuko haastavalta?

Ei enempää, vaan parempaa, on ajattelumalli, jota ei ole helppoa sisäistää ensimmäisellä yrittämällä. Omaan päähäni ajatuksensiemenen kylvi Future Navigatorin Anne Skare Nielsenin esitys Global Compact –yritysvastuuverkoston kokouksessa. Annen inspiroiva esitys sai paljon nähneen seminaarikävijän ensin havahtumaan, sitten kiinnostumaan, vähitellen innostumaan ja lopulta taputtamaan haltioissaan. Encore! Innostu sinäkin: Annen videon ”From more to better” voit katsoa täältä.

Anu Kokko

Anu teki Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa.