Enemmän vai parempaa?

Mitä oikeasti haluamme, kun valitamme huonoa johtamista, epäonnistunutta viestintää, toimimattomia tuotteita tai palveluita, väsymystä tai vaikkapa ihmissuhteittemme tilaa?

Haluamme parempaa johtamista, viestintää, palveluita, ihmissuhteita ja unenlaatua. Yltäkylläisyyden maailmassa kukaan meistä ei oikeasti tahdo tai tarvitse lisää. Jos työmme ei tyydytä, tilanne ei ratkea tekemällä lisää samaa. Sen sijaan tahdomme kiinnostavampaa ja mielekkäämpää työtä ja parempaa johtamista.

Tahdomme tulosraportin, jossa on vähemmän sivuja, mutta parempia johtopäätelmiä. Ei lisää TV-kanavia, vaan parempaa ohjelmatarjontaa.

Unohda luvut, keskity laatuun

Elämme yhteiskunnassa, jossa työtunnit, sivumäärät, tuotannon kappalemäärät, uudet asiakkuudet ja muut numeroina mitattavat suoritteet ovat vuosikymmenten ajan määrittäneet onnistumista. Olemme yksinkertaisesti tottuneet laskemaan lukijamäärää, jäsenistön kokoa ja kokeiden pistemäärää. Melkein aina enemmän on ollut tavoiteltavaa. Nyt kuitenkin paradigma ja pelin säännöt muuttuvat.

Mitäpä jos siis pysähtyisit hetkeksi? Haluatko oikeasti yrityksellesi lisää asiakaspalautetta? Vai haluatko sittenkin parempaa palautetta? Sellaista, jonka avulla voit kehittää toimintaasi tai tuotettasi.

Olisiko sittenkin niin, että yritysvastuuraporttinne ei kaipaa enää lisää uusia indikaattoreita, vaan parempia sellaisia? Mittareita, joiden avulla vastuullisuus saadaan paremmin toteutumaan, jolloin siitä syntyy strategista kilpailuetua.

Tai ajattele julkisen sektorin asiantuntijatyötä. Tahdommeko lisää mietintöjä, komiteoita ja kehittämisohjelmia? Vai tahdommeko sittenkin laadullisesti parempaa ja vaikuttavampaa kehittämistä ja hallintoa? Sellaista, jossa yhteiset rahamme käytetään entistä fiksummin laadullisesti paremman tulevaisuuden turvaamiseksi.

Joko sinun organisaatiosi on valmis siirtymään johtamisessa, strategiatyössä tai vaikuttamisessa määrästä laatuun?

Tuntuuko haastavalta?

Ei enempää, vaan parempaa, on ajattelumalli, jota ei ole helppoa sisäistää ensimmäisellä yrittämällä. Omaan päähäni ajatuksensiemenen kylvi Future Navigatorin Anne Skare Nielsenin esitys Global Compact –yritysvastuuverkoston kokouksessa. Annen inspiroiva esitys sai paljon nähneen seminaarikävijän ensin havahtumaan, sitten kiinnostumaan, vähitellen innostumaan ja lopulta taputtamaan haltioissaan. Encore! Innostu sinäkin: Annen videon ”From more to better” voit katsoa täältä.

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Muodottomasta taikinamöykystä kauniiksi kakuksi julkisen toimijan ja asiantuntijan yhteistyöllä

Mitä saadaan, kun julkisen toimijan ja asiantuntijan viisaat päät lyödään yhteen? Tässä tapauksessa parhaita mahdollisia palveluita ikääntyneille. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä halutaan varmistaa, että ikääntyneiden palvelut toimivat parhaalla mahdollisella tavalla tukemassa ikäihmisten… Lue lisää!

Monimuotoisuusjohtaminen askel askeleelta

Monimuotoisuusjohtaminen tuo erilaisten ihmisten osaamispotentiaalin esiin ja hyötykäyttöön.  Strategisena valintana monimuotoisuuden ja inkluusion vaaliminen tuo parhaimmillaan kilpailuetua, ketteryyttä, innovaatioita ja hyvinvoivan kulttuurin. Monimuotoisuuden haasteena on erilaisuuden ymmärtäminen,… Lue lisää!

Metataidot osaamisen haasteiden ratkaisijana

Osaamisen kehittämisellä oppimisen iloa Opiskellessani kasvatustieteitä Turun yliopistolla kuuluivat opiskelutekniikan opinnot pakollisena osana tutkintokokonaisuuteeni. Opiskelutekniikoiden ymmärtäminen, omien toimintatyylien ja osaamisen rakentaminen avasi maailman minulle täysin uudella tavalla – opin… Lue lisää!

Osallistamisen tarkoitus on päättämisen tuskan karkotus

Mitä seuraavaksi – osallistamisen aika? Sipilän hallituksen Sote-uudistuksen kaatumisen jälkeen tunnelma kunnissa ja uudistusta valmistelleissa muutosorganisaatioissa on vaikuttanut olevan enemmän tai vähemmän turhautunut. Sapettaa, että sote valmistellussa muodossaan kohtasi karvaan loppunsa, ja huoli on,… Lue lisää!

Vaikuttavan johtamisen täsmävinkit – muista nämä 4 asiaa kehittämistyössä

Tulevaisuuden johtaminen on kestävää, osallistavaa sekä esimerkkejä edukseen hyödyntävää. Vaikuttavan ja tulevaisuusorientoituneen johtajan korvat ovat jatkuvasti höröllä sille, mitä sanottavaa organisaation henkilöstöllä ja sidosryhmillä on. 1. Kaikki viisaus ei asu johtajan päässä – anna… Lue lisää!

Ammatillisen koulutuksen tulevaisuus kirkastuu kaikki sidosryhmät mukaan ottavassa dialogissa

Osaamisen varmistaminen kysyy yhteistä tahtotilaa Kolmekymmentä vuotta sitten aloitin työskentelyn organisaatiossa, jossa tehtäväni oli edistää koulutuksen työelämäyhteyksiä kaikilla tasoilla. Asenneilmapiiri 1980-luvun loppupuolella ei ollut vielä kovinkaan yhteistyömyönteinen – ei puolella eikä… Lue lisää!