Enemmän vai parempaa?

Mitä oikeasti haluamme, kun valitamme huonoa johtamista, epäonnistunutta viestintää, toimimattomia tuotteita tai palveluita, väsymystä tai vaikkapa ihmissuhteittemme tilaa?

Haluamme parempaa johtamista, viestintää, palveluita, ihmissuhteita ja unenlaatua. Yltäkylläisyyden maailmassa kukaan meistä ei oikeasti tahdo tai tarvitse lisää. Jos työmme ei tyydytä, tilanne ei ratkea tekemällä lisää samaa. Sen sijaan tahdomme kiinnostavampaa ja mielekkäämpää työtä ja parempaa johtamista.

Tahdomme tulosraportin, jossa on vähemmän sivuja, mutta parempia johtopäätelmiä. Ei lisää TV-kanavia, vaan parempaa ohjelmatarjontaa.

Unohda luvut, keskity laatuun

Elämme yhteiskunnassa, jossa työtunnit, sivumäärät, tuotannon kappalemäärät, uudet asiakkuudet ja muut numeroina mitattavat suoritteet ovat vuosikymmenten ajan määrittäneet onnistumista. Olemme yksinkertaisesti tottuneet laskemaan lukijamäärää, jäsenistön kokoa ja kokeiden pistemäärää. Melkein aina enemmän on ollut tavoiteltavaa. Nyt kuitenkin paradigma ja pelin säännöt muuttuvat.

Mitäpä jos siis pysähtyisit hetkeksi? Haluatko oikeasti yrityksellesi lisää asiakaspalautetta? Vai haluatko sittenkin parempaa palautetta? Sellaista, jonka avulla voit kehittää toimintaasi tai tuotettasi.

Olisiko sittenkin niin, että yritysvastuuraporttinne ei kaipaa enää lisää uusia indikaattoreita, vaan parempia sellaisia? Mittareita, joiden avulla vastuullisuus saadaan paremmin toteutumaan, jolloin siitä syntyy strategista kilpailuetua.

Tai ajattele julkisen sektorin asiantuntijatyötä. Tahdommeko lisää mietintöjä, komiteoita ja kehittämisohjelmia? Vai tahdommeko sittenkin laadullisesti parempaa ja vaikuttavampaa kehittämistä ja hallintoa? Sellaista, jossa yhteiset rahamme käytetään entistä fiksummin laadullisesti paremman tulevaisuuden turvaamiseksi.

Joko sinun organisaatiosi on valmis siirtymään johtamisessa, strategiatyössä tai vaikuttamisessa määrästä laatuun?

Tuntuuko haastavalta?

Ei enempää, vaan parempaa, on ajattelumalli, jota ei ole helppoa sisäistää ensimmäisellä yrittämällä. Omaan päähäni ajatuksensiemenen kylvi Future Navigatorin Anne Skare Nielsenin esitys Global Compact –yritysvastuuverkoston kokouksessa. Annen inspiroiva esitys sai paljon nähneen seminaarikävijän ensin havahtumaan, sitten kiinnostumaan, vähitellen innostumaan ja lopulta taputtamaan haltioissaan. Encore! Innostu sinäkin: Annen videon ”From more to better” voit katsoa täältä.

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!