Enemmän vai parempaa?

Mitä oikeasti haluamme, kun valitamme huonoa johtamista, epäonnistunutta viestintää, toimimattomia tuotteita tai palveluita, väsymystä tai vaikkapa ihmissuhteittemme tilaa?

Haluamme parempaa johtamista, viestintää, palveluita, ihmissuhteita ja unenlaatua. Yltäkylläisyyden maailmassa kukaan meistä ei oikeasti tahdo tai tarvitse lisää. Jos työmme ei tyydytä, tilanne ei ratkea tekemällä lisää samaa. Sen sijaan tahdomme kiinnostavampaa ja mielekkäämpää työtä ja parempaa johtamista.

Tahdomme tulosraportin, jossa on vähemmän sivuja, mutta parempia johtopäätelmiä. Ei lisää TV-kanavia, vaan parempaa ohjelmatarjontaa.

Unohda luvut, keskity laatuun

Elämme yhteiskunnassa, jossa työtunnit, sivumäärät, tuotannon kappalemäärät, uudet asiakkuudet ja muut numeroina mitattavat suoritteet ovat vuosikymmenten ajan määrittäneet onnistumista. Olemme yksinkertaisesti tottuneet laskemaan lukijamäärää, jäsenistön kokoa ja kokeiden pistemäärää. Melkein aina enemmän on ollut tavoiteltavaa. Nyt kuitenkin paradigma ja pelin säännöt muuttuvat.

Mitäpä jos siis pysähtyisit hetkeksi? Haluatko oikeasti yrityksellesi lisää asiakaspalautetta? Vai haluatko sittenkin parempaa palautetta? Sellaista, jonka avulla voit kehittää toimintaasi tai tuotettasi.

Olisiko sittenkin niin, että yritysvastuuraporttinne ei kaipaa enää lisää uusia indikaattoreita, vaan parempia sellaisia? Mittareita, joiden avulla vastuullisuus saadaan paremmin toteutumaan, jolloin siitä syntyy strategista kilpailuetua.

Tai ajattele julkisen sektorin asiantuntijatyötä. Tahdommeko lisää mietintöjä, komiteoita ja kehittämisohjelmia? Vai tahdommeko sittenkin laadullisesti parempaa ja vaikuttavampaa kehittämistä ja hallintoa? Sellaista, jossa yhteiset rahamme käytetään entistä fiksummin laadullisesti paremman tulevaisuuden turvaamiseksi.

Joko sinun organisaatiosi on valmis siirtymään johtamisessa, strategiatyössä tai vaikuttamisessa määrästä laatuun?

Tuntuuko haastavalta?

Ei enempää, vaan parempaa, on ajattelumalli, jota ei ole helppoa sisäistää ensimmäisellä yrittämällä. Omaan päähäni ajatuksensiemenen kylvi Future Navigatorin Anne Skare Nielsenin esitys Global Compact –yritysvastuuverkoston kokouksessa. Annen inspiroiva esitys sai paljon nähneen seminaarikävijän ensin havahtumaan, sitten kiinnostumaan, vähitellen innostumaan ja lopulta taputtamaan haltioissaan. Encore! Innostu sinäkin: Annen videon ”From more to better” voit katsoa täältä.

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää