Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Yritykset eivät ole onnistuneet yritysvastuun integroinnissa liiketoimintaan. Yritysvastuu nähdään harmillisen usein irrallisena tavoitteena, jonka toteutumisen huippuhetki kulminoituu yrityksen kotisivuille hukkuneeseen raporttiin. Parhaimmillaan yritysvastuun päämääränä on tukea yrityksen tavoitteiden toteutumista ja jopa uusien liiketoimintapotentiaalien löytämistä. Vastuun onnistunut implementointi tarkoittaa toteutuessaan sen integroimista kaikkialle liiketoimintaan. Yritysvastuuasiantuntija yrityksen luottopelaajana

Yritysvastuuyksiköt ja resurssit ovat liian usein yrityksissä siiloutuneet omaan yksikköönsä, ilman mandaattia tai kykyä puuttua pelin kulkuun. Jos yritysvastuuyksikön tavoitteet liittyvät vain yritysvastuun raportointiin, on helppo todeta, että yritysvastuuyksikkö on yritykselle täysin turha.

Lähestymistapaa on syytä muuttaa siten, että yritysvastuuasiantuntijan tehtävä on toimia yrityksen luottopelaajana kehittäen uusia strategisia ulottuvuuksia ja potentiaaleja yritykselle yhdessä yrityksen eri toimintojen kanssa. Yritysvastuuresurssi toimii tiiviissä yhteistyössä johdon ja yksiköiden kanssa mahdollistaen sen, että yritys todella hyötyy yritysvastuusta.

Neljä ulottuvuutta kohti integroitua vastuullisuutta

Yritysvastuun integroiminen yrityksen liiketoimintaan voi vaikuttaa haastavalta ja abstraktilta tavoitteelta. Onnistunut integrointi ei kuitenkaan ole salatiedettä, vaan kokonaisuus on toteutettavissa silloin, kun keskeiset yritysvastuutyön peruselementit ovat kunnossa. Näitä peruselementtejä on neljä.

Ensimmäinen elementti strategian toimeenpanossa on aina tietoisuus. Pelkät sähköpostit ja tiedotteet eivät ole riittävä keino yritysvastuustrategian toimeenpanemiseksi. Johdon sitoutuminen on merkittävää vastuullisuuden integroinnin tukena. Välttämätöntä on myös eri yksiköiden kanssa tehtävä läheinen yhteistyö vastuullisuuden tietoisuuden lisäämiseksi. Vastuullinen toiminta lähtee aina ihmisistä ja oikea ajattelutapa tukee vahvasti vastuullisuuden kautta syntyvää kilpailuetua.

Toinen askel on riittävä resursointi. Vastuullisuustyö on laajaa, koko organisaation toiminnan kattavaa kehittämistä. Uusien kehittyneiden tavoitteiden toteuttaminen vaatii tukea ja liiketoimintataitoja, jotta vastuullisuuden näkökulma osataan kääntää käytännön toimenpiteiksi. Tämä tehtävä on yritysvastuuammattilaisen tärkein tehtävä. Yrityksen on varmistettava, että sillä on osaavat resurssit hoitamassa vastuullisuuden välittämistä kaikkiin yksiköihin, joilla on johdon suojelus toimia organisaatiossa.

Kolmas tekijä on yhteisymmärrys. Jokainen yritysvastuunasiantuntijana työskennellyt tietää, että vastuullisuus ja sen rooli herättää helposti erimielisyyksiä ja vaihtelevia tunteita yrityksen sisällä. Suurin syy tähän on se, että henkilöstöltä puuttuu ymmärrystä siitä mitä vastuullinen toiminta on ja miksi se tulisi huomioida tavoitteissa ja käytännön toimenpiteissä. Yritysvastuuresurssin tehtävä on luoda yhteisymmärrys, jotta yrityksen kaikki toiminta on linjassa yrityksen päämäärien kanssa.

Neljäs elementti kohti integroitumista on sitoutuminen. Pelkkä tietoisuus tai ymmärrys ei saa henkilöstöä sitoutumaan yrityksen kehittyneisiin toimintamalleihin, vaan siltä vaaditaan myös sitoutuneisuutta. Sitoutuminen on tapahduttava henkilön tunnetasolla, jotta pystytään muuttamaan koko yrityksen kulttuuria.

Yritysvastuun integrointi yrityksen liiketoimintaan ei ole ylivoimainen haaste. Se vaatii kuitenkin aikaa ja vahvoja resursseja kehityksen tueksi. Seuraavissa kirjoituksissa perehdyn tarkemmin kuhunkin ulottuvuuteen ja niiden tuomiin haasteisiin ja potentiaaleihin matkalla kohti integoritua yritysvastuuta.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Viisas johtaja osallistaa – osallistamisella työhyvinvointia ja tietoa päätöksenteon tueksi

Yhteiskehittämisestä voimaa ”Muutoksen nopeus on kasvanut, monimutkaisuus on kasvanut ja ennakoitavuus vaikeutunut. Ratkaisuja syntyy vasta, kun ongelman osapuolet pääsevät toimijoiksi yhteiseen tilaan. He lähtevät… Lue lisää

Osallistuminen ja auttaminen ihmisyyden ytimessä

Mitä on onnellisuus? Filosofi Frank Martela kirjoitti Helsingin Sanomissa 25.1.2018 ihmisten jo äidinmaidosta kumpuavasta pyrkimyksestä tavoitella autuasta onnellisuutta. Onnellisuuden tavoittelun sijaan tulisi keskittyä siihen,… Lue lisää

Yritysvastuu on vastuullista liiketoimintaa jo monessa yrityksessä

Vastuullisuusteemat painavat yritysten vaakakupissa yhä enemmän ja enemmän ja paineet niin yritysten henkilöstön kun sidosryhmienkin vastuullisuustarpeiden huomioimisesta kasvavat jatkuvasti. Termi yritysvastuu löytyy lähes jokaisen… Lue lisää

Vierasblogi: Uuden toimitusjohtajan viestintävinkit:

Ota tilasi, tee itsesi näkyväksi Onneksi olkoon, sinut on valittu uudeksi toimitusjohtajaksi! Ensimmäiset 100 päivää alkoivat muuten juosta saman tien. Sinä niiden myötä. Saat… Lue lisää

Dialogisesta strategiatyöstä johtamisen uusi normaali

Fountain Park ja Aalto EE järjestivät yritysjohdolle keskustelutilaisuuden strategiatyön ajankohtaisista haasteista. Muutosvauhti on kaikilla valtava, oli kysymyksessä sitten startupista miljoonabisnekseksi kasvanut tai vähän perinteisempikin… Lue lisää

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää