Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Yritykset eivät ole onnistuneet yritysvastuun integroinnissa liiketoimintaan. Yritysvastuu nähdään harmillisen usein irrallisena tavoitteena, jonka toteutumisen huippuhetki kulminoituu yrityksen kotisivuille hukkuneeseen raporttiin. Parhaimmillaan yritysvastuun päämääränä on tukea yrityksen tavoitteiden toteutumista ja jopa uusien liiketoimintapotentiaalien löytämistä. Vastuun onnistunut implementointi tarkoittaa toteutuessaan sen integroimista kaikkialle liiketoimintaan. Yritysvastuuasiantuntija yrityksen luottopelaajana

Yritysvastuuyksiköt ja resurssit ovat liian usein yrityksissä siiloutuneet omaan yksikköönsä, ilman mandaattia tai kykyä puuttua pelin kulkuun. Jos yritysvastuuyksikön tavoitteet liittyvät vain yritysvastuun raportointiin, on helppo todeta, että yritysvastuuyksikkö on yritykselle täysin turha.

Lähestymistapaa on syytä muuttaa siten, että yritysvastuuasiantuntijan tehtävä on toimia yrityksen luottopelaajana kehittäen uusia strategisia ulottuvuuksia ja potentiaaleja yritykselle yhdessä yrityksen eri toimintojen kanssa. Yritysvastuuresurssi toimii tiiviissä yhteistyössä johdon ja yksiköiden kanssa mahdollistaen sen, että yritys todella hyötyy yritysvastuusta.

Neljä ulottuvuutta kohti integroitua vastuullisuutta

Yritysvastuun integroiminen yrityksen liiketoimintaan voi vaikuttaa haastavalta ja abstraktilta tavoitteelta. Onnistunut integrointi ei kuitenkaan ole salatiedettä, vaan kokonaisuus on toteutettavissa silloin, kun keskeiset yritysvastuutyön peruselementit ovat kunnossa. Näitä peruselementtejä on neljä.

Ensimmäinen elementti strategian toimeenpanossa on aina tietoisuus. Pelkät sähköpostit ja tiedotteet eivät ole riittävä keino yritysvastuustrategian toimeenpanemiseksi. Johdon sitoutuminen on merkittävää vastuullisuuden integroinnin tukena. Välttämätöntä on myös eri yksiköiden kanssa tehtävä läheinen yhteistyö vastuullisuuden tietoisuuden lisäämiseksi. Vastuullinen toiminta lähtee aina ihmisistä ja oikea ajattelutapa tukee vahvasti vastuullisuuden kautta syntyvää kilpailuetua.

Toinen askel on riittävä resursointi. Vastuullisuustyö on laajaa, koko organisaation toiminnan kattavaa kehittämistä. Uusien kehittyneiden tavoitteiden toteuttaminen vaatii tukea ja liiketoimintataitoja, jotta vastuullisuuden näkökulma osataan kääntää käytännön toimenpiteiksi. Tämä tehtävä on yritysvastuuammattilaisen tärkein tehtävä. Yrityksen on varmistettava, että sillä on osaavat resurssit hoitamassa vastuullisuuden välittämistä kaikkiin yksiköihin, joilla on johdon suojelus toimia organisaatiossa.

Kolmas tekijä on yhteisymmärrys. Jokainen yritysvastuunasiantuntijana työskennellyt tietää, että vastuullisuus ja sen rooli herättää helposti erimielisyyksiä ja vaihtelevia tunteita yrityksen sisällä. Suurin syy tähän on se, että henkilöstöltä puuttuu ymmärrystä siitä mitä vastuullinen toiminta on ja miksi se tulisi huomioida tavoitteissa ja käytännön toimenpiteissä. Yritysvastuuresurssin tehtävä on luoda yhteisymmärrys, jotta yrityksen kaikki toiminta on linjassa yrityksen päämäärien kanssa.

Neljäs elementti kohti integroitumista on sitoutuminen. Pelkkä tietoisuus tai ymmärrys ei saa henkilöstöä sitoutumaan yrityksen kehittyneisiin toimintamalleihin, vaan siltä vaaditaan myös sitoutuneisuutta. Sitoutuminen on tapahduttava henkilön tunnetasolla, jotta pystytään muuttamaan koko yrityksen kulttuuria.

Yritysvastuun integrointi yrityksen liiketoimintaan ei ole ylivoimainen haaste. Se vaatii kuitenkin aikaa ja vahvoja resursseja kehityksen tueksi. Seuraavissa kirjoituksissa perehdyn tarkemmin kuhunkin ulottuvuuteen ja niiden tuomiin haasteisiin ja potentiaaleihin matkalla kohti integoritua yritysvastuuta.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!