Henkilöstö ja kulttuuri ratkaisevat yritysoston onnistumisen

Yritysostot ovat helpompia toteuttaa kuin saada toimimaan.

Yritysostoprosessin tekninen toteutus, kaupan kohteen tutkiminen arvonmäärityksineen ovat haastavia ja aikaa vieviä tehtäviä, jotka täyttävät johdon kalenterit ennen kauppaa. Mutta eri tutkimusten mukaan 50-80% yritysostoista ei kuitenkaan saavuta niille asetettuja tavoitteita, ja näistä epäonnistumisista vain pieni osa johtuu siitä että on ostettu sika säkissä liian kovaan hintaan. Lisätietoja ja -tilastoja vaikkapa tästä, tästä ja tästä.

Kaupanteon tiimellyksessä kahden organisaation henkinen ja kulttuurinen yhdistäminen jää helposti pienemmälle huomiolle. Perinteisillä johtamismenetelmillä asenteiden ja tunteiden ymmärtäminen ja johtaminen on hidasta ja hankalaa. Järkevätkin muutokset alkavat helposti näyttää ostajan sanelulta.

Myös ihmisten epävarmuus omasta tulevaisuudesta näkyy heti. Huhut ja kahvipöytäkeskustelut lähtevät liikkeelle, eikä työ enää tunnukaan niin innostavalta, koska oman tulevaisuuden eteen tuli yllättävä savuverho. Kun tämän epävarman fiiliksen kertaa työntekijöiden lukumäärällä, voit vain arvata miten se näkyy työpanoksessa, liikevaihdossa ja tuloksessa.

Onnistunut organisaatioiden yhdistäminen alkaa kuuntelemalla ja olemalla avoin ja näkemykset huomioiva ensimmäisestä päivästä alkaen. Näin luodaan molemminpuolista luottamusta joka mahdollistaa todellisen yhdistymisen. Haasteena on ymmärtää mitä erityisesti ostetun yrityksen henkilöstön mielissä liikkuu.

• Mitä mahdollisuuksia, pelkoja, odotuksia ja toiveita yhdistymiseen liittyy?
• Mitä muutoksia pidetään tervetulleina, väistämättöminä tai uhkaavina?
• Mikä on todellisuus yhdistymisen edetessä – mitä muutoksia tulee ajan mittaan ja mikä pysyy samana?

 

Näiden asioiden ymmärtäminen auttaa johtoa ja integrointitiimiä kohdistamaan toimenpiteet ja viestit oikein. Sujuvampi integrointi auttaa johtoa saavuttamaan yrityskaupalle asetetut strategiset tavoitteet.

Olemme auttaneet asiakkaitamme pääsemään nopeammin ja sujuvammin yritysoston tavoitteisiin. Parempi tilannekuva ja nopeat ja heti hyödynnettävissä olevat suositukset auttavat luomaan aidosti yhdistyneitä organisaatioita, jotka työskentelevät yhteisten tavoitteiden eteen.
Koska luottamuksellisuus on tärkeää ennen kaupan julkistamista ja aika kriittistä sen jälkeen, parhaaseen tulokseen päästään kun kun prosessi suunnitellaan etukäteen ilman ostokohteen nimeä ja se lanseerataan heti kun yrityskauppa julkistetaan.

 

Teppo Nieminen

Teppo on osaamispohjaisen liiketoiminnan sekatyöläinen. ”Lue enemmän, luulet vähemmän.

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!