Henkilöstö ja kulttuuri ratkaisevat yritysoston onnistumisen

Yritysostot ovat helpompia toteuttaa kuin saada toimimaan.

Yritysostoprosessin tekninen toteutus, kaupan kohteen tutkiminen arvonmäärityksineen ovat haastavia ja aikaa vieviä tehtäviä, jotka täyttävät johdon kalenterit ennen kauppaa. Mutta eri tutkimusten mukaan 50-80% yritysostoista ei kuitenkaan saavuta niille asetettuja tavoitteita, ja näistä epäonnistumisista vain pieni osa johtuu siitä että on ostettu sika säkissä liian kovaan hintaan. Lisätietoja ja -tilastoja vaikkapa tästä, tästä ja tästä.

Kaupanteon tiimellyksessä kahden organisaation henkinen ja kulttuurinen yhdistäminen jää helposti pienemmälle huomiolle. Perinteisillä johtamismenetelmillä asenteiden ja tunteiden ymmärtäminen ja johtaminen on hidasta ja hankalaa. Järkevätkin muutokset alkavat helposti näyttää ostajan sanelulta.

Myös ihmisten epävarmuus omasta tulevaisuudesta näkyy heti. Huhut ja kahvipöytäkeskustelut lähtevät liikkeelle, eikä työ enää tunnukaan niin innostavalta, koska oman tulevaisuuden eteen tuli yllättävä savuverho. Kun tämän epävarman fiiliksen kertaa työntekijöiden lukumäärällä, voit vain arvata miten se näkyy työpanoksessa, liikevaihdossa ja tuloksessa.

Onnistunut organisaatioiden yhdistäminen alkaa kuuntelemalla ja olemalla avoin ja näkemykset huomioiva ensimmäisestä päivästä alkaen. Näin luodaan molemminpuolista luottamusta joka mahdollistaa todellisen yhdistymisen. Haasteena on ymmärtää mitä erityisesti ostetun yrityksen henkilöstön mielissä liikkuu.

• Mitä mahdollisuuksia, pelkoja, odotuksia ja toiveita yhdistymiseen liittyy?
• Mitä muutoksia pidetään tervetulleina, väistämättöminä tai uhkaavina?
• Mikä on todellisuus yhdistymisen edetessä – mitä muutoksia tulee ajan mittaan ja mikä pysyy samana?

 

Näiden asioiden ymmärtäminen auttaa johtoa ja integrointitiimiä kohdistamaan toimenpiteet ja viestit oikein. Sujuvampi integrointi auttaa johtoa saavuttamaan yrityskaupalle asetetut strategiset tavoitteet.

Olemme auttaneet asiakkaitamme pääsemään nopeammin ja sujuvammin yritysoston tavoitteisiin. Parempi tilannekuva ja nopeat ja heti hyödynnettävissä olevat suositukset auttavat luomaan aidosti yhdistyneitä organisaatioita, jotka työskentelevät yhteisten tavoitteiden eteen.
Koska luottamuksellisuus on tärkeää ennen kaupan julkistamista ja aika kriittistä sen jälkeen, parhaaseen tulokseen päästään kun kun prosessi suunnitellaan etukäteen ilman ostokohteen nimeä ja se lanseerataan heti kun yrityskauppa julkistetaan.

 

Teppo Nieminen

Teppo on osaamispohjaisen liiketoiminnan sekatyöläinen. ”Lue enemmän, luulet vähemmän.

Suosittelemme

Viisas johtaja osallistaa – osallistamisella työhyvinvointia ja tietoa päätöksenteon tueksi

Yhteiskehittämisestä voimaa ”Muutoksen nopeus on kasvanut, monimutkaisuus on kasvanut ja ennakoitavuus vaikeutunut. Ratkaisuja syntyy vasta, kun ongelman osapuolet pääsevät toimijoiksi yhteiseen tilaan. He lähtevät… Lue lisää

Osallistuminen ja auttaminen ihmisyyden ytimessä

Mitä on onnellisuus? Filosofi Frank Martela kirjoitti Helsingin Sanomissa 25.1.2018 ihmisten jo äidinmaidosta kumpuavasta pyrkimyksestä tavoitella autuasta onnellisuutta. Onnellisuuden tavoittelun sijaan tulisi keskittyä siihen,… Lue lisää

Yritysvastuu on vastuullista liiketoimintaa jo monessa yrityksessä

Vastuullisuusteemat painavat yritysten vaakakupissa yhä enemmän ja enemmän ja paineet niin yritysten henkilöstön kun sidosryhmienkin vastuullisuustarpeiden huomioimisesta kasvavat jatkuvasti. Termi yritysvastuu löytyy lähes jokaisen… Lue lisää

Vierasblogi: Uuden toimitusjohtajan viestintävinkit:

Ota tilasi, tee itsesi näkyväksi Onneksi olkoon, sinut on valittu uudeksi toimitusjohtajaksi! Ensimmäiset 100 päivää alkoivat muuten juosta saman tien. Sinä niiden myötä. Saat… Lue lisää

Dialogisesta strategiatyöstä johtamisen uusi normaali

Fountain Park ja Aalto EE järjestivät yritysjohdolle keskustelutilaisuuden strategiatyön ajankohtaisista haasteista. Muutosvauhti on kaikilla valtava, oli kysymyksessä sitten startupista miljoonabisnekseksi kasvanut tai vähän perinteisempikin… Lue lisää

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää