Henkilöstö ja kulttuuri ratkaisevat yritysoston onnistumisen

Yritysostot ovat helpompia toteuttaa kuin saada toimimaan.

Yritysostoprosessin tekninen toteutus, kaupan kohteen tutkiminen arvonmäärityksineen ovat haastavia ja aikaa vieviä tehtäviä, jotka täyttävät johdon kalenterit ennen kauppaa. Mutta eri tutkimusten mukaan 50-80% yritysostoista ei kuitenkaan saavuta niille asetettuja tavoitteita, ja näistä epäonnistumisista vain pieni osa johtuu siitä että on ostettu sika säkissä liian kovaan hintaan. Lisätietoja ja -tilastoja vaikkapa tästä, tästä ja tästä.

Kaupanteon tiimellyksessä kahden organisaation henkinen ja kulttuurinen yhdistäminen jää helposti pienemmälle huomiolle. Perinteisillä johtamismenetelmillä asenteiden ja tunteiden ymmärtäminen ja johtaminen on hidasta ja hankalaa. Järkevätkin muutokset alkavat helposti näyttää ostajan sanelulta.

Myös ihmisten epävarmuus omasta tulevaisuudesta näkyy heti. Huhut ja kahvipöytäkeskustelut lähtevät liikkeelle, eikä työ enää tunnukaan niin innostavalta, koska oman tulevaisuuden eteen tuli yllättävä savuverho. Kun tämän epävarman fiiliksen kertaa työntekijöiden lukumäärällä, voit vain arvata miten se näkyy työpanoksessa, liikevaihdossa ja tuloksessa.

Onnistunut organisaatioiden yhdistäminen alkaa kuuntelemalla ja olemalla avoin ja näkemykset huomioiva ensimmäisestä päivästä alkaen. Näin luodaan molemminpuolista luottamusta joka mahdollistaa todellisen yhdistymisen. Haasteena on ymmärtää mitä erityisesti ostetun yrityksen henkilöstön mielissä liikkuu.

• Mitä mahdollisuuksia, pelkoja, odotuksia ja toiveita yhdistymiseen liittyy?
• Mitä muutoksia pidetään tervetulleina, väistämättöminä tai uhkaavina?
• Mikä on todellisuus yhdistymisen edetessä – mitä muutoksia tulee ajan mittaan ja mikä pysyy samana?

 

Näiden asioiden ymmärtäminen auttaa johtoa ja integrointitiimiä kohdistamaan toimenpiteet ja viestit oikein. Sujuvampi integrointi auttaa johtoa saavuttamaan yrityskaupalle asetetut strategiset tavoitteet.

Olemme auttaneet asiakkaitamme pääsemään nopeammin ja sujuvammin yritysoston tavoitteisiin. Parempi tilannekuva ja nopeat ja heti hyödynnettävissä olevat suositukset auttavat luomaan aidosti yhdistyneitä organisaatioita, jotka työskentelevät yhteisten tavoitteiden eteen.
Koska luottamuksellisuus on tärkeää ennen kaupan julkistamista ja aika kriittistä sen jälkeen, parhaaseen tulokseen päästään kun kun prosessi suunnitellaan etukäteen ilman ostokohteen nimeä ja se lanseerataan heti kun yrityskauppa julkistetaan.

 

Teppo Nieminen

Teppo on osaamispohjaisen liiketoiminnan sekatyöläinen. ”Lue enemmän, luulet vähemmän.

Suosittelemme

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!