Integroitu ajattelu tekee yritysvastuusta tuottavaa

Eräässä alkusyksyn seminaarissa kuulin uuden termin: integroitu ajattelu. Sillä tarkoitetaan vastuullisuuden integroimista yrityksen kaikkeen toimintaan. Vastuullisuuden näkökulman tulisi näkyä johtamismalleissa, strategiatyössä, sidosryhmien kuuntelemisessa ja palvelujen yhteiskehittämisessä, sekä myös tulosten seurannassa, mittaamisessa ja raportoinnissa.

Yritysvastuujohtajat tiimeineen ovat vielä aika yksin ja toimivat niukoilla resursseilla, mutta kuitenkin vastuullinen yritystoiminta on tätä päivää ja tulevaisuutta. Liian usein taitaa vielä huomio kiinnittyä yritysvastuuraporointi GRI:n standardien mukaiseen raportointiin, eikä toiminta niinkään saa vastakaikua liiketoimintoja edistävissä yksiköissä.

Jäin miettimään kuinka toimiva ratkaisu integroitu ajattelu on? Vai onko kyseessä keisarin uudet vaatteet?

Tarmokkaimmat ja rohkeimmat vastuullisen yritystoiminnan asiantuntijat verkottuvat yrityksissä talous- rahoitus ja liiketoimintoja vetävien johtajien kanssa ja kasvattavat arvostusta kun osaavat puhua businesshyödystä. Etevimmät ovat mukana yrityksen strategiatyössä ja tuovat esille uusia, kestävämpiä liiketoimintamalleja ja –mahdollisuuksia

Integroitu ajattelu on verkottumista yrityksen sisällä ja sen toimintaympäristössä kielellä ja konkretialla, jota jo etabloituneimmat toiminnot käyttävät ja ymmärtävät. Integroitu ajattelu on myös olemassa olevien prosessien ja liiketoimintamallien tunnistamista ja niihin ujuttautumista yrityksen strategian ja tavoitteiden mukaisesti.

Minusta integroitu ajattelu edellyttää myös yritysjohdolta uudistumista ja uudistamista. Voihan nimittäin olla niin, että ennen sutjakkaasti myyntiä kehränneet prosessit ja toimintamallit ovat tulleet elinikänsä päähän ja vanhenemassa. Uudelle ajattelulle, sanotaan sitä sitten vaikka integroiduksi ajatteluksi, on annettava tilaa.
Hauska visualisointi johtamisen muutoksesta löytyy Slidesharesta, futuristi Ayelet Baronin kuvasta What are the 7 charasteristics of the 21st century leader? Tästä voi huomata hyviä yhtymäkohtia myös yritysvastuun teemoihin. http://www.slideshare.net/ayeletb/21st-century-leadership-46763762 

Hanna Ali-Melkkilä

Hanna työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa.

”Asiakkuudet, asiakaskokemuksen parantaminen ja sidosryhmien ajatusten konkretisoiminen asiakkaillemme on lähellä sydäntäni. Aktiivinen ja reaaliaikainen sidosryhmäyhteistyö on tulevaisuuden liiketoiminnan menestystekijä.”

Suosittelemme

Muodottomasta taikinamöykystä kauniiksi kakuksi julkisen toimijan ja asiantuntijan yhteistyöllä

Mitä saadaan, kun julkisen toimijan ja asiantuntijan viisaat päät lyödään yhteen? Tässä tapauksessa parhaita mahdollisia palveluita ikääntyneille. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä halutaan varmistaa, että ikääntyneiden palvelut toimivat parhaalla mahdollisella tavalla tukemassa ikäihmisten… Lue lisää!

Monimuotoisuusjohtaminen askel askeleelta

Monimuotoisuusjohtaminen tuo erilaisten ihmisten osaamispotentiaalin esiin ja hyötykäyttöön.  Strategisena valintana monimuotoisuuden ja inkluusion vaaliminen tuo parhaimmillaan kilpailuetua, ketteryyttä, innovaatioita ja hyvinvoivan kulttuurin. Monimuotoisuuden haasteena on erilaisuuden ymmärtäminen,… Lue lisää!

Metataidot osaamisen haasteiden ratkaisijana

Osaamisen kehittämisellä oppimisen iloa Opiskellessani kasvatustieteitä Turun yliopistolla kuuluivat opiskelutekniikan opinnot pakollisena osana tutkintokokonaisuuteeni. Opiskelutekniikoiden ymmärtäminen, omien toimintatyylien ja osaamisen rakentaminen avasi maailman minulle täysin uudella tavalla – opin… Lue lisää!

Osallistamisen tarkoitus on päättämisen tuskan karkotus

Mitä seuraavaksi – osallistamisen aika? Sipilän hallituksen Sote-uudistuksen kaatumisen jälkeen tunnelma kunnissa ja uudistusta valmistelleissa muutosorganisaatioissa on vaikuttanut olevan enemmän tai vähemmän turhautunut. Sapettaa, että sote valmistellussa muodossaan kohtasi karvaan loppunsa, ja huoli on,… Lue lisää!

Vaikuttavan johtamisen täsmävinkit – muista nämä 4 asiaa kehittämistyössä

Tulevaisuuden johtaminen on kestävää, osallistavaa sekä esimerkkejä edukseen hyödyntävää. Vaikuttavan ja tulevaisuusorientoituneen johtajan korvat ovat jatkuvasti höröllä sille, mitä sanottavaa organisaation henkilöstöllä ja sidosryhmillä on. 1. Kaikki viisaus ei asu johtajan päässä – anna… Lue lisää!

Ammatillisen koulutuksen tulevaisuus kirkastuu kaikki sidosryhmät mukaan ottavassa dialogissa

Osaamisen varmistaminen kysyy yhteistä tahtotilaa Kolmekymmentä vuotta sitten aloitin työskentelyn organisaatiossa, jossa tehtäväni oli edistää koulutuksen työelämäyhteyksiä kaikilla tasoilla. Asenneilmapiiri 1980-luvun loppupuolella ei ollut vielä kovinkaan yhteistyömyönteinen – ei puolella eikä… Lue lisää!