Integroitu ajattelu tekee yritysvastuusta tuottavaa

Ajattelu uudistuu vastuullisempaan suuntaan

Eräässä alkusyksyn seminaarissa kuulin uuden termin: integroitu ajattelu. Sillä tarkoitetaan vastuullisuuden integroimista yrityksen kaikkeen toimintaan. Vastuullisuuden näkökulman tulisi näkyä johtamismalleissa, strategiatyössä, sidosryhmien kuuntelemisessa ja palvelujen yhteiskehittämisessä, sekä myös tulosten seurannassa, mittaamisessa ja raportoinnissa.

Yritysvastuujohtajat tiimeineen ovat vielä aika yksin ja toimivat niukoilla resursseilla, mutta kuitenkin vastuullinen yritystoiminta on tätä päivää ja tulevaisuutta. Liian usein taitaa vielä huomio kiinnittyä yritysvastuuraporointi GRI:n standardien mukaiseen raportointiin, eikä toiminta niinkään saa vastakaikua liiketoimintoja edistävissä yksiköissä.

Jäin miettimään kuinka toimiva ratkaisu integroitu ajattelu on? Vai onko kyseessä keisarin uudet vaatteet?

Kestävät liiketoimintamallit yritystoiminnan keskiössä 

Tarmokkaimmat ja rohkeimmat vastuullisen yritystoiminnan asiantuntijat verkottuvat yrityksissä talous- rahoitus ja liiketoimintoja vetävien johtajien kanssa ja kasvattavat arvostusta kun osaavat puhua businesshyödystä. Etevimmät ovat mukana yrityksen strategiatyössä ja tuovat esille uusia, kestävämpiä liiketoimintamalleja ja –mahdollisuuksia

Integroitu ajattelu on verkottumista yrityksen sisällä ja sen toimintaympäristössä kielellä ja konkretialla, jota jo etabloituneimmat toiminnot käyttävät ja ymmärtävät. Integroitu ajattelu on myös olemassa olevien prosessien ja liiketoimintamallien tunnistamista ja niihin ujuttautumista yrityksen strategian ja tavoitteiden mukaisesti.

Minusta integroitu ajattelu edellyttää myös yritysjohdolta uudistumista ja uudistamista. Voihan nimittäin olla niin, että ennen sutjakkaasti myyntiä kehränneet prosessit ja toimintamallit ovat tulleet elinikänsä päähän ja vanhenemassa. Uudelle ajattelulle, sanotaan sitä sitten vaikka integroiduksi ajatteluksi, on annettava tilaa.

Hauska visualisointi johtamisen muutoksesta löytyy Slidesharesta, futuristi Ayelet Baronin kuvasta What are the 7 charasteristics of the 21st century leader? Tästä voi huomata hyviä yhtymäkohtia myös yritysvastuun teemoihin. http://www.slideshare.net/ayeletb/21st-century-leadership-46763762 

Hanna Ali-Melkkilä

Hanna työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa.

”Asiakkuudet, asiakaskokemuksen parantaminen ja sidosryhmien ajatusten konkretisoiminen asiakkaillemme on lähellä sydäntäni. Aktiivinen ja reaaliaikainen sidosryhmäyhteistyö on tulevaisuuden liiketoiminnan menestystekijä.”