Integroitu ajattelu tekee yritysvastuusta tuottavaa

Eräässä alkusyksyn seminaarissa kuulin uuden termin: integroitu ajattelu. Sillä tarkoitetaan vastuullisuuden integroimista yrityksen kaikkeen toimintaan. Vastuullisuuden näkökulman tulisi näkyä johtamismalleissa, strategiatyössä, sidosryhmien kuuntelemisessa ja palvelujen yhteiskehittämisessä, sekä myös tulosten seurannassa, mittaamisessa ja raportoinnissa.

Yritysvastuujohtajat tiimeineen ovat vielä aika yksin ja toimivat niukoilla resursseilla, mutta kuitenkin vastuullinen yritystoiminta on tätä päivää ja tulevaisuutta. Liian usein taitaa vielä huomio kiinnittyä yritysvastuuraporointi GRI:n standardien mukaiseen raportointiin, eikä toiminta niinkään saa vastakaikua liiketoimintoja edistävissä yksiköissä.

Jäin miettimään kuinka toimiva ratkaisu integroitu ajattelu on? Vai onko kyseessä keisarin uudet vaatteet?

Tarmokkaimmat ja rohkeimmat vastuullisen yritystoiminnan asiantuntijat verkottuvat yrityksissä talous- rahoitus ja liiketoimintoja vetävien johtajien kanssa ja kasvattavat arvostusta kun osaavat puhua businesshyödystä. Etevimmät ovat mukana yrityksen strategiatyössä ja tuovat esille uusia, kestävämpiä liiketoimintamalleja ja –mahdollisuuksia

Integroitu ajattelu on verkottumista yrityksen sisällä ja sen toimintaympäristössä kielellä ja konkretialla, jota jo etabloituneimmat toiminnot käyttävät ja ymmärtävät. Integroitu ajattelu on myös olemassa olevien prosessien ja liiketoimintamallien tunnistamista ja niihin ujuttautumista yrityksen strategian ja tavoitteiden mukaisesti.

Minusta integroitu ajattelu edellyttää myös yritysjohdolta uudistumista ja uudistamista. Voihan nimittäin olla niin, että ennen sutjakkaasti myyntiä kehränneet prosessit ja toimintamallit ovat tulleet elinikänsä päähän ja vanhenemassa. Uudelle ajattelulle, sanotaan sitä sitten vaikka integroiduksi ajatteluksi, on annettava tilaa.
Hauska visualisointi johtamisen muutoksesta löytyy Slidesharesta, futuristi Ayelet Baronin kuvasta What are the 7 charasteristics of the 21st century leader? Tästä voi huomata hyviä yhtymäkohtia myös yritysvastuun teemoihin. http://www.slideshare.net/ayeletb/21st-century-leadership-46763762 

Hanna Ali-Melkkilä

Hanna työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa.

”Asiakkuudet, asiakaskokemuksen parantaminen ja sidosryhmien ajatusten konkretisoiminen asiakkaillemme on lähellä sydäntäni. Aktiivinen ja reaaliaikainen sidosryhmäyhteistyö on tulevaisuuden liiketoiminnan menestystekijä.”

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!