Integroitu ajattelu tekee yritysvastuusta tuottavaa

Eräässä alkusyksyn seminaarissa kuulin uuden termin: integroitu ajattelu. Sillä tarkoitetaan vastuullisuuden integroimista yrityksen kaikkeen toimintaan. Vastuullisuuden näkökulman tulisi näkyä johtamismalleissa, strategiatyössä, sidosryhmien kuuntelemisessa ja palvelujen yhteiskehittämisessä, sekä myös tulosten seurannassa, mittaamisessa ja raportoinnissa.

Yritysvastuujohtajat tiimeineen ovat vielä aika yksin ja toimivat niukoilla resursseilla, mutta kuitenkin vastuullinen yritystoiminta on tätä päivää ja tulevaisuutta. Liian usein taitaa vielä huomio kiinnittyä yritysvastuuraporointi GRI:n standardien mukaiseen raportointiin, eikä toiminta niinkään saa vastakaikua liiketoimintoja edistävissä yksiköissä.

Jäin miettimään kuinka toimiva ratkaisu integroitu ajattelu on? Vai onko kyseessä keisarin uudet vaatteet?

Tarmokkaimmat ja rohkeimmat vastuullisen yritystoiminnan asiantuntijat verkottuvat yrityksissä talous- rahoitus ja liiketoimintoja vetävien johtajien kanssa ja kasvattavat arvostusta kun osaavat puhua businesshyödystä. Etevimmät ovat mukana yrityksen strategiatyössä ja tuovat esille uusia, kestävämpiä liiketoimintamalleja ja –mahdollisuuksia

Integroitu ajattelu on verkottumista yrityksen sisällä ja sen toimintaympäristössä kielellä ja konkretialla, jota jo etabloituneimmat toiminnot käyttävät ja ymmärtävät. Integroitu ajattelu on myös olemassa olevien prosessien ja liiketoimintamallien tunnistamista ja niihin ujuttautumista yrityksen strategian ja tavoitteiden mukaisesti.

Minusta integroitu ajattelu edellyttää myös yritysjohdolta uudistumista ja uudistamista. Voihan nimittäin olla niin, että ennen sutjakkaasti myyntiä kehränneet prosessit ja toimintamallit ovat tulleet elinikänsä päähän ja vanhenemassa. Uudelle ajattelulle, sanotaan sitä sitten vaikka integroiduksi ajatteluksi, on annettava tilaa.
Hauska visualisointi johtamisen muutoksesta löytyy Slidesharesta, futuristi Ayelet Baronin kuvasta What are the 7 charasteristics of the 21st century leader? Tästä voi huomata hyviä yhtymäkohtia myös yritysvastuun teemoihin. http://www.slideshare.net/ayeletb/21st-century-leadership-46763762 

Hanna Ali-Melkkilä

Hanna työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa.

”Asiakkuudet, asiakaskokemuksen parantaminen ja sidosryhmien ajatusten konkretisoiminen asiakkaillemme on lähellä sydäntäni. Aktiivinen ja reaaliaikainen sidosryhmäyhteistyö on tulevaisuuden liiketoiminnan menestystekijä.”

Suosittelemme

Viisas johtaja osallistaa – osallistamisella työhyvinvointia ja tietoa päätöksenteon tueksi

Yhteiskehittämisestä voimaa ”Muutoksen nopeus on kasvanut, monimutkaisuus on kasvanut ja ennakoitavuus vaikeutunut. Ratkaisuja syntyy vasta, kun ongelman osapuolet pääsevät toimijoiksi yhteiseen tilaan. He lähtevät… Lue lisää!

Osallistuminen ja auttaminen ihmisyyden ytimessä

Mitä on onnellisuus? Filosofi Frank Martela kirjoitti Helsingin Sanomissa 25.1.2018 ihmisten jo äidinmaidosta kumpuavasta pyrkimyksestä tavoitella autuasta onnellisuutta. Onnellisuuden tavoittelun sijaan tulisi keskittyä siihen,… Lue lisää!

Yritysvastuu on vastuullista liiketoimintaa jo monessa yrityksessä

Vastuullisuusteemat painavat yritysten vaakakupissa yhä enemmän ja enemmän ja paineet niin yritysten henkilöstön kun sidosryhmienkin vastuullisuustarpeiden huomioimisesta kasvavat jatkuvasti. Termi yritysvastuu löytyy lähes jokaisen… Lue lisää!

Vierasblogi: Uuden toimitusjohtajan viestintävinkit:

Ota tilasi, tee itsesi näkyväksi Onneksi olkoon, sinut on valittu uudeksi toimitusjohtajaksi! Ensimmäiset 100 päivää alkoivat muuten juosta saman tien. Sinä niiden myötä. Saat… Lue lisää!

Dialogisesta strategiatyöstä johtamisen uusi normaali

Fountain Park ja Aalto EE järjestivät yritysjohdolle keskustelutilaisuuden strategiatyön ajankohtaisista haasteista. Muutosvauhti on kaikilla valtava, oli kysymyksessä sitten startupista miljoonabisnekseksi kasvanut tai vähän perinteisempikin… Lue lisää!

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää!