Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

 

Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti?

Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän aikaikkunasta, jolloin uuden johtajan tulisi saada jotain näkyvää aikaan. Tätä aikaikkunaa pidetään herkkyysjaksona, jonka aikana henkilöstö ja sidosryhmät ovat vastaanottavaisimmillaan uusille ajatuksille ja muutokselle.

Millainen sitten on hyvä aloitus?

”Etene ensin hitaasti, jotta voit edetä nopeasti” neuvoo eräs konkari toimitusjohtaja. Hän tarkoittaa, että ensin kannattaa kuunnella tarkalla korvalla ja saada oikea tilannekuva. Sen jälkeen tulevat muutoksen vaatimat toimenpiteet.

Uuden johtajan on hyvä oppia tulkitsemaan ja ymmärtämään organisaationsa ihmisiä ja kulttuuria, jotta muutoksen toteuttaminen sujuu suunnitellusti koko organisaation voimin. Yksinään johtaja ei sitä saa aikaan. On tärkeää tunnistaa vahvuudet, heikkoudet ja kehittämistarpeet, sillä niiden varaan tulevaisuus rakentuu.

Dialogi organisaation kanssa paljastaa sinulle seuraavat asiat:

  • Mitä ihmiset odottavat?
  • Mikä estää ja mikä edistää menestystä?
  • Miten saada tilanne haltuun?
  • Mihin tulisi tarttua ensimmäisenä?
  • Miten rakentaa avoimuutta ja aitoa keskustelua nopeasti?
  • Miten kuunnella kaikkia?
  • Miten viestiä kaikille?

Aikapaineeseen on hyvä valmistautua jo ennen tehtävän vastaanottamista. Lisää ajatuksia tästä blogissani Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Johda itseäsi, tee suunnitelma

Sadan päivän etsikkoaika kannattaa käyttää tehokkaasti, mutta harkiten. Oleellista on tehdä päätös, miten etsikkoaikansa käyttää ja kommunikoida tämä organisaatiolle.

Tee itsellesi selkeä suunnitelma, mitä haluat etsikkoajallasi saavuttaa.

Kysy siis itseltäsi:

  • Mikä on organisaation oikea tilannekuva?
  • Mikä on 100 päivän tavoitteeni?
  • Mitä haluan saada aikaan ensimmäisen 100 päivän aikana?
  • Millä toimenpiteillä saan tavoitteet toteutumaan?
  • Mitä hallitus minulta odottaa?
  • Mitä henkilöstö ja muut sidosryhmät minulta odottavat?

Kun tiedät vastaukset näihin kysymyksiin ja tunnet oman johtamistyylisi, sinun on mahdollista tehdä aloitus, joka palvelee sekä organisaation tarpeita että auttaa sinua johtamaan menestyksekkäästi.

Riitta Ahlholm

Riitalla on paljon monipuolista johtamiskokemusta kotimaasta, mutta myös kansainvälisistä organisaatioista. Hän auttaa asiakkaita monenlaisissa johtamisen tilanteissa ja työskentelee myös Saksan markkinan vahvistamiseksi.

”Hyvän johtamisen edistäminen on mieluinen tehtävä. Ja joukot tuovat siihen viisautensa aina uudella ja ainutlaatuisella tavalla organisaatiosta riippuen.”

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!