Johtamisajattelu – ongelmien poistamista vai hyviin asioihin keskittymistä

Uusimmassa Ekonomilehdessä Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolosen kommentti sai minut taas pohtimaan johtamisen perusolemusta. Hän nimittäin totesi että ”Johtamisen ajattelu lähtee aina siitä, että keskitytään ongelmien poistamiseen. Oli mielenkiintoista sen sijaan keskittyä hyvään”.

Finlandia-talon väki keskusteli siitä, mikä heillä on hyvin, ja tunnisti kuusi hyvää asiaa organisaatiossaan, muun muassa positiivisuuden ja yhteenkuuluvuuden. Tunnistamisen jälkeen he miettivät, miten hyveet näkyvät käytännössä, ja miten niitä voi vahvistaa edelleen.

Hyvin helppo kompata. Mutta miksi johtaminen usein keskittyy vain ongelmien poistamiseen ja miksi niitä niin hanakasti tuodaan esiin? Ymmärrän kyllä, että ilman natinaa ei ole kehitystä. Tähän natinaan yksi kollega antoi hyvän näkökulman:

“…our brains are wired to pick up negative things in the environment. It’s thought to be very adaptive from an evolutionary standpoint. If you have a partner, significant other, or a child, if they do 10 nice things, that 11th one that you didn’t like, you’re going to really be all over it.”

Alan Kazdin, director of the Yale Parenting Center

Tämänkin allekirjoitan, mutta tekisin tästä hyvän cocktailin: 80 % ongelmia ja 20 % hyvettä. Tällä sekoituksella antaisimme myös hyveille mahdollisuuden. Uskon, että hyvien asioiden tuominen esiin oikealla tavalla lisää työyhteisön tyytyväisyyttä ja joka puolestaan näkyy parempana asiakastyönä, mikä puolestaan lisää tulosta.

Näin myös kävi Finlandia-talossa.

Riitta Ahlholm

Riitalla on paljon monipuolista johtamiskokemusta kotimaasta, mutta myös kansainvälisistä organisaatioista. Hän auttaa asiakkaita monenlaisissa johtamisen tilanteissa ja työskentelee myös Saksan markkinan vahvistamiseksi.

”Hyvän johtamisen edistäminen on mieluinen tehtävä. Ja joukot tuovat siihen viisautensa aina uudella ja ainutlaatuisella tavalla organisaatiosta riippuen.”

Suosittelemme

Tulevaisuudentutkijan opit: näin luot menestystä muutosnopeudesta ja kompleksisuudesta huolimatta

Muuttuva toimintaympäristö haastaa yrityksiä yllättävistäkin suunnista. Pyysimme tulevaisuudentutkijaa, tohtori Leena Ilmolaa, jakamaan oppinsa siitä, miten yritykset menestyvät epävarmuuden maailmassa ja kääntävät muutokset menestykseksi.   Olen yrittänyt ymmärtää epävarmuuden olemusta viimeiset… Lue lisää!

Kunnanjohtajan vierasblogi: Osallistamisen prosessi voimaannuttaa koko kuntaa

Kirjoitin 70-luvulla yläasteella aineen, joka päättyi havaintoon, että 40-vuoden päästä yhteiskuntaamme johdetaan kumiaivoilla, jotka ovat joustavat ja toimivat vuorokauden ympäri hyödyntäen kaikkea maailmallista tietoa. Sain aineesta nelosen ja paperin kulmaan oli kirjoitettu ”Ei maailma voi 40-vuoden… Lue lisää!

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla?… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan… Lue lisää!