Johtamisajattelu – ongelmien poistamista vai hyviin asioihin keskittymistä

Uusimmassa Ekonomilehdessä Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolosen kommentti sai minut taas pohtimaan johtamisen perusolemusta. Hän nimittäin totesi että ”Johtamisen ajattelu lähtee aina siitä, että keskitytään ongelmien poistamiseen. Oli mielenkiintoista sen sijaan keskittyä hyvään”.

Finlandia-talon väki keskusteli siitä, mikä heillä on hyvin, ja tunnisti kuusi hyvää asiaa organisaatiossaan, muun muassa positiivisuuden ja yhteenkuuluvuuden. Tunnistamisen jälkeen he miettivät, miten hyveet näkyvät käytännössä, ja miten niitä voi vahvistaa edelleen.

Hyvin helppo kompata. Mutta miksi johtaminen usein keskittyy vain ongelmien poistamiseen ja miksi niitä niin hanakasti tuodaan esiin? Ymmärrän kyllä, että ilman natinaa ei ole kehitystä. Tähän natinaan yksi kollega antoi hyvän näkökulman:

“…our brains are wired to pick up negative things in the environment. It’s thought to be very adaptive from an evolutionary standpoint. If you have a partner, significant other, or a child, if they do 10 nice things, that 11th one that you didn’t like, you’re going to really be all over it.”

Alan Kazdin, director of the Yale Parenting Center

Tämänkin allekirjoitan, mutta tekisin tästä hyvän cocktailin: 80 % ongelmia ja 20 % hyvettä. Tällä sekoituksella antaisimme myös hyveille mahdollisuuden. Uskon, että hyvien asioiden tuominen esiin oikealla tavalla lisää työyhteisön tyytyväisyyttä ja joka puolestaan näkyy parempana asiakastyönä, mikä puolestaan lisää tulosta.

Näin myös kävi Finlandia-talossa.

Riitta Ahlholm

Riitalla on paljon monipuolista johtamiskokemusta kotimaasta, mutta myös kansainvälisistä organisaatioista. Hän auttaa asiakkaita monenlaisissa johtamisen tilanteissa ja työskentelee myös Saksan markkinan vahvistamiseksi.

”Hyvän johtamisen edistäminen on mieluinen tehtävä. Ja joukot tuovat siihen viisautensa aina uudella ja ainutlaatuisella tavalla organisaatiosta riippuen.”

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!