Johtamisajattelu – ongelmien poistamista vai hyviin asioihin keskittymistä

Uusimmassa Ekonomilehdessä Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolosen kommentti sai minut taas pohtimaan johtamisen perusolemusta. Hän nimittäin totesi että ”Johtamisen ajattelu lähtee aina siitä, että keskitytään ongelmien poistamiseen. Oli mielenkiintoista sen sijaan keskittyä hyvään”.

Finlandia-talon väki keskusteli siitä, mikä heillä on hyvin, ja tunnisti kuusi hyvää asiaa organisaatiossaan, muun muassa positiivisuuden ja yhteenkuuluvuuden. Tunnistamisen jälkeen he miettivät, miten hyveet näkyvät käytännössä, ja miten niitä voi vahvistaa edelleen.

Hyvin helppo kompata. Mutta miksi johtaminen usein keskittyy vain ongelmien poistamiseen ja miksi niitä niin hanakasti tuodaan esiin? Ymmärrän kyllä, että ilman natinaa ei ole kehitystä. Tähän natinaan yksi kollega antoi hyvän näkökulman:

“…our brains are wired to pick up negative things in the environment. It’s thought to be very adaptive from an evolutionary standpoint. If you have a partner, significant other, or a child, if they do 10 nice things, that 11th one that you didn’t like, you’re going to really be all over it.”

Alan Kazdin, director of the Yale Parenting Center

Tämänkin allekirjoitan, mutta tekisin tästä hyvän cocktailin: 80 % ongelmia ja 20 % hyvettä. Tällä sekoituksella antaisimme myös hyveille mahdollisuuden. Uskon, että hyvien asioiden tuominen esiin oikealla tavalla lisää työyhteisön tyytyväisyyttä ja joka puolestaan näkyy parempana asiakastyönä, mikä puolestaan lisää tulosta.

Näin myös kävi Finlandia-talossa.

Riitta Ahlholm

Riitalla on paljon monipuolista johtamiskokemusta kotimaasta, mutta myös kansainvälisistä organisaatioista. Hän auttaa asiakkaita monenlaisissa johtamisen tilanteissa ja työskentelee myös Saksan markkinan vahvistamiseksi.

”Hyvän johtamisen edistäminen on mieluinen tehtävä. Ja joukot tuovat siihen viisautensa aina uudella ja ainutlaatuisella tavalla organisaatiosta riippuen.”

Suosittelemme

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää