Mikä yhdistää maailman innovatiivisimpia yrityksiä?

Vuosi sitten kirjoitin innovatiivisimmista yrityksistä 2014. Silloin keskeisimpänä lähdemateriaalina oli Fast Company -lehden listaus. Ensimmäisenä listalla vuonna 2014 oli Google. Nyt Fast Companyn listan ykkösenä on Warby Parker. Ensimmäinen myy tietoa, jälkimmäinen silmälaseja. Mitä innovatiivista silmälaseissa on? Kaikki tuntevat Googlen. Moni kokee sen myös innovatiiviseksi. Mutta entä silmälaseja myyvä yritys, miksi tämä suomalaisille tuntemattomampi brändi on listaykkönen?

Warby Parker on päätynyt listalle koska se on yhdistänyt digitaalisen ja perinteisen tekemisen tehokkaalla ja tuottavalla tavalla. Markkinoinnnissa se hyödyntää sosiaalisen median voimaa ja nimekkäitä sanansaattajia. Brändille luodaan arvoa myös vastuullisen liiketoiminnan mallilla ”lahjoita vanhat lasisi meille laitamme ne tuottamaan lisää hyvinvointia kehittyviin talouksiin”. Edelleen, prosessien ja jakelukanavien tehokkuus mahdollistaa laadun tuottamisen kilpailukykyiseen hintaan.

Fast Companyn lista on keskittynyt kuluttajien tuntemien brändiyritysten tarkastelemiseen. Toinen liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta jopa kenties kiinnostavampi on Forbesin maailman kymmenen tuottavimman ja innovatiivisimman kasvuyrityksen lista. Suurin osa näistä yrityksistä toimii lähes puhtaasti B2B sektorilla. Yksikään niistä ei löydy Fast Companyn listalta.

Digitaalisessa taloudessa kuka tahansa voi menestyä

Molempien listojen yrityksillä on myös yhdistäviä tekijöitä: digitalisaation hyödyntäminen kaikessa tekemisessä, palvelun skaalautuvuus ja prosessien monistettavuus sekä sosiaalisen median hyödyntäminen myynnissä ja markkinoinnissa.

Forbesin listan ykkönen tarjoaa pilvipalveluna kirjanpitopalveluita pienille ja keskisuurille yrityksille. Uudesta Seelannista. Globaalille pelikentälle. Ei kovin mediaseksikästä mutta tuottavaa. Toinen kiinnostava esimerkki Forbesin menestyjistä on alun perin Lundista Ruotsista maailman valloittanut Big data -analyysi- ja visualisointityökaluja tuottava Qlik. Softapalveluissa yksikkökustannukset voivat olla mitättömiä ja asiakaskenttä ehtymätön.

Mitä listoista voisi sanoa? Ainakin sen, että digitaalisessa taloudessa kuka tahansa voi menestyä. Osaatko sinä unelmoida miten parhaiten voit hyödyntää digitalisaatiota omassa liiketoiminnassasi? Me voimme auttaa.

Lisätietoa innovatiivisista brändifirmoista löydät täältä.

Kasvuyritysten listauksen puolestaan löydät täältä.

Kalle Mäkinen

Kalle toimii Fountain Parkissa projektipäällikkönä. Kallen työpäivä hujahtaa crowdsourcing-, co-creation- sekä strategiahankkeiden toteutusten parissa. Twiittaa Kallelle jos sinua kiinnostavat yhteiskunnan ja johtamisen murrokset. @makinenkalle

”Vaikuttaminen ja osallistuminen yhteisten asioiden parantamiseen tulisi olla jokaiselle yhtä vaivatonta ja mukavaa kuin kaverin facebook-kommentin tykkääminen.”

Suosittelemme

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!

Kaupungin tulevaisuus kymmenessä minuutissa

Elinkeinojen edistäminen ja alueellinen kehitys Leverkusenissa Saksalaisessa Kölner Stadtanzeiger -lehdessä (27.9.2018) toimittaja Thomas Käding pohtii kysymyksiä, jotka parhaillaan työllistävät monia kaupunkeja. Käding käsittelee artikkelissaan… Lue lisää!