Media tarvitsee joukkojen viisautta

Maikkari ja Nyt.fi ovat sulkeneet juttujensa kommentointimahdollisuuden. Huutamisen kulttuuri ja pienryhmien diktatuuri ovat vieneet keskustelun pois asiallisilta urilta ja suurin osa sisällöstä on pelkkää höttöä ja osa suoranaista valetta.

Kommentteja lukiessa tulee mieleen vanha sanonta ”joukossa tyhmyys tiivistyy”. Kyse on todellakin tyhmyydestä, sillä on tieteellisesti todistettu ihmisten mielipiteiden olevan sitä vahvempia, mitä vähemmän he aiheesta tietävät. (Lukuvinkki: Suuri kaalihuijaus)

Voisiko asia olla toisin? Mitä jos tyhmyyden tilalle astuisi joukkojen viisaus?

 Joukkojen viisauden käsitteen mukaan suuri joukko ihmisiä on viisaampi kuin yksittäinen asiantuntija.

Viisaus ei kuitenkaan tiivisty pelkästään saattamalla yhteen laaja joukko ihmisiä, vaan lisäksi tarvitaan muitakin asioita:

  1. Ihmisillä on oltava edes jonkinlaiset taustatiedot aiheesta – (yllättikö tämä oikeasti jonkun?)
  2. Joukon on oltavariittävän monipuolinen  ja hajautettu – (omassa kuplassa vahvistuvat oman kuplan asiat).
  3. Riippumattomuus ja anonymiteetti – (ei seurata johtajaa, vaan tuodaan esille oma kanta. Muiden ihmisten arvioinneilla on taipumus vaikuttaa omaan arvioon, ns. Social Influence Bias).

Viimeinen kohta muuten tuhoaa monen yrityksen sisäiset keskustelut. Kuka haluaa olla vastarannankiiski ja kumota toimitusjohtajan kannan?

Keskusteluosioissa ja sosiaalisessa mediassa mainitut edellytykset eivät toteudu juuri koskaan. Olisiko aika ottaa joukkojen viisaus käyttöön? Vähemmistön diktatuurin ja huutamisen sijasta syntyy kollektiivinen näkemys ja tarinat saadaan jatkumaan.

Toimittaja voi keskittyä toimittamiseen ja me lukijat saamme nauttia asiakaslähtöisestä sisällöstä ja vaikuttamisen tuomasta mielihyvästä.

Ääh, tuskinpa tuo nyt toimii, toteaa skeptikko jos on tänne asti jaksanut lukea.

En minäkään tiedä toimiiko, mutta jotain pitää yrittää.
Olemme Fountain Parkilla hyödyntäneet joukkojen viisautta jo vuosia. Aiheet ovat vaihtuneet avoimista kansalaiskeskusteluista yritysten muutoshankkeiden läpivientiin. Olennaista hankkeissa on ollut anonymiteetti ja asioiden itsenäinen arviointi. Näin olemme saaneet esille keskustelijoiden aidot mielipiteet ja ehdotukset asioiden parantamiseksi.

Joukkojen viisaus on Surowieckin popularisoima termi. Surowiecki asettaa joukon viisaalle toiminnalle neljä vaativaa ehtoa: jäsenten on oltava näkemyksissään riippumattomia, joukon on oltava monipuolinen, sen on toimittava hajautetusti ja näkemykset on koottava yhteen.
Lue lisää aiheesta:

Wisdom of Crowds:

Kollektiivinen älykkyys

Social influence bias

Yle

 

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!