Media tarvitsee joukkojen viisautta

Maikkari ja Nyt.fi ovat sulkeneet juttujensa kommentointimahdollisuuden. Huutamisen kulttuuri ja pienryhmien diktatuuri ovat vieneet keskustelun pois asiallisilta urilta ja suurin osa sisällöstä on pelkkää höttöä ja osa suoranaista valetta.

Kommentteja lukiessa tulee mieleen vanha sanonta ”joukossa tyhmyys tiivistyy”. Kyse on todellakin tyhmyydestä, sillä on tieteellisesti todistettu ihmisten mielipiteiden olevan sitä vahvempia, mitä vähemmän he aiheesta tietävät. (Lukuvinkki: Suuri kaalihuijaus)

Voisiko asia olla toisin? Mitä jos tyhmyyden tilalle astuisi joukkojen viisaus?

 Joukkojen viisauden käsitteen mukaan suuri joukko ihmisiä on viisaampi kuin yksittäinen asiantuntija.

Viisaus ei kuitenkaan tiivisty pelkästään saattamalla yhteen laaja joukko ihmisiä, vaan lisäksi tarvitaan muitakin asioita:

  1. Ihmisillä on oltava edes jonkinlaiset taustatiedot aiheesta – (yllättikö tämä oikeasti jonkun?)
  2. Joukon on oltavariittävän monipuolinen  ja hajautettu – (omassa kuplassa vahvistuvat oman kuplan asiat).
  3. Riippumattomuus ja anonymiteetti – (ei seurata johtajaa, vaan tuodaan esille oma kanta. Muiden ihmisten arvioinneilla on taipumus vaikuttaa omaan arvioon, ns. Social Influence Bias).

Viimeinen kohta muuten tuhoaa monen yrityksen sisäiset keskustelut. Kuka haluaa olla vastarannankiiski ja kumota toimitusjohtajan kannan?

Keskusteluosioissa ja sosiaalisessa mediassa mainitut edellytykset eivät toteudu juuri koskaan. Olisiko aika ottaa joukkojen viisaus käyttöön? Vähemmistön diktatuurin ja huutamisen sijasta syntyy kollektiivinen näkemys ja tarinat saadaan jatkumaan.

Toimittaja voi keskittyä toimittamiseen ja me lukijat saamme nauttia asiakaslähtöisestä sisällöstä ja vaikuttamisen tuomasta mielihyvästä.

Ääh, tuskinpa tuo nyt toimii, toteaa skeptikko jos on tänne asti jaksanut lukea.

En minäkään tiedä toimiiko, mutta jotain pitää yrittää.
Olemme Fountain Parkilla hyödyntäneet joukkojen viisautta jo vuosia. Aiheet ovat vaihtuneet avoimista kansalaiskeskusteluista yritysten muutoshankkeiden läpivientiin. Olennaista hankkeissa on ollut anonymiteetti ja asioiden itsenäinen arviointi. Näin olemme saaneet esille keskustelijoiden aidot mielipiteet ja ehdotukset asioiden parantamiseksi.

Joukkojen viisaus on Surowieckin popularisoima termi. Surowiecki asettaa joukon viisaalle toiminnalle neljä vaativaa ehtoa: jäsenten on oltava näkemyksissään riippumattomia, joukon on oltava monipuolinen, sen on toimittava hajautetusti ja näkemykset on koottava yhteen.
Lue lisää aiheesta:

Wisdom of Crowds:

Kollektiivinen älykkyys

Social influence bias

Yle

 

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!