Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen tilannekuva uudessa tehtävässä aloittaessa, jotta osaa tarttua oikeisiin asioihin ja määritellä mihin kehittämispanokset tulisi laittaa.

Bisneksessä menestyvän toimitusjohtajan resepti on Blackstonen johtamiseen ja yritysjärjestelyihin erikoistuneen Alexander ”Sandy” Ogg’in mukaan seuraava:  ”Johtajien pitää ajatella isosti, aloittaa pienin askelin ja toimia nopeasti.”

Ogg on oivaltanut myös milloin toimitusjohtajat ovat onnistuneet ja yritykset ovat lähteneet uuteen nousuun. ”Kun analysoin onnistuneita caseja tuli esiin aina yksi asia. Se ei ollut strategia tai jalkauttaminen vaan nopeus. Menestyjät toteuttavat muutokset aikailematta”.

Toimitusjohtajan tehtävä on joka tapauksessa vaativa paikka, ja mitä suuremmasta yrityksestä on kyse, sitä enemmän on tavattava uusia ihmisiä ja selvitettävä asioita itselleen. Erityisen vaativaa on tulla taloon uutena toimitusjohtajana toiselta toimialalta.  Parasta onkin perehtyä toimialan lainalaisuuksiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Sama koskee tietysti myös yritystä vaihtavia, sillä mitä nopeammin perehdyt tilanteeseen ja saat tarvittavat muutokset vauhtiin, sen parempi onnistumisen mahdollisuus sinulla on.

Menestyvä toimitusjohtaja selvittää itselleen heti alussa yrityksen tilannekuvan, jotta ymmärtäisi isoja kokonaisuuksia, asioiden taustoja, syitä ja seurauksia. Vasta tämän jälkeen on aika tehdä päätöksiä mihin asioihin tartutaan, missä on suurin kehittämispotentiaali ja käynnistää muutosprojekteja.

Menestyvän toimitusjohtajan sisäänajo ei ole sattuman varassa

Keskuskauppakamarin selvityksen mukaan talon sisältä tulevat henkilöt ovat menestyneet toimitusjohtajana pörssiyrityksissä ulkopuolelta tulijoita paremmin. Yrityksen tilanteen ja markkinatuntemuksen ymmärtämisen suhteen heillä onkin vuosien etumatka, joten mahdollisimman tehokasta perehtymistä uuteen yritykseen ei voi liiaksi korostaa. Sen merkitys voi olla ratkaiseva uuden toimitusjohtajan menestymiselle heti ensimmäisestä päivästä alkaen.

Peter Fischer on listanut kirjassaan The New Boss – How to survive the First 100 Days,  miten toimimalla uuteen organisaatioon perehtyminen nopeutuu ja onnistumiseen tarvittavat toimet saadaan alulle.

Johtajat, jotka onnistuvat erinomaisesti organisaation haltuunotossa Johtajat, jotka ottavat organisaation haltuun hitaammin
  • Omaavat tai hankkivat nopeasti erittäin monipuolista tietoa toimialasta. Osaavat erottaa, mikä on tärkeää ja mikä ei.
  • Tunnistavat ja kehittävät suhteita avainhenkilöihin. Käsittelevät taitavasti kilpailijoita ja edeltäjiä. Verkostoituvat organisaatiossa ja näyttävät olevansa tiimipelaajia.
  • Tietävät kuinka yhdistää useat asiat ja haasteet yhdeksi innostavaksi visioksi. Motivoivat henkilöstöä.
  • Viestivät keskijohdolle strategiasta ja johtamistyylistä.
  • Heillä on kokemusta johtajanvaihdosprosessista. Heillä on itseluottamusta ja luottamusta. He osaavat mitata edistystä ja asioiden kehittymistä.
 

  • Tulevat usein vieraalta toimialalta ja heiltä vie liian pitkään oppia ymmärtämään uutta liiketoimintaa.
  • Keskittyvät liikaa erilaisten tehtävien hoitamiseen ja laiminlyövät luottamussuhteen rakentamisen organisaation henkilöstöön. Yleensä miettivät asioita mieluummin itsenäisesti kuin muiden kanssa.
  • Vievät eteenpäin liian montaa asiaa samanaikaisesti ilman selkeää ja ymmärrettävää strategiaa. Keskittyvät liikaa heikkojen kohtien poistamisen.
  • Hyväksyvät itseen kohdistuvat epäselvät odotukset.
  • Ovat liian helposti yllätettävissä. Keskittyvät liikaa muutoksiin eivätkä huomioi toiminnassaan henkilöstön jatkuvuuden ja turvallisuuden tarvetta.

 

Pidä huolta siitä, että sinulla on käytössäsi toimintatapa, jotta kuulet näkemyksiä laajasti ja nopeutat omaa perehtymistäsi. Otat valtavan riskin, jos kuuntelet ainoastaan lähipiiriä, kuten esimerkiksi johtoryhmäää tai hallituksen jäseniä.

 

 

 

Janne Jauhiainen

Janne aloitti Fountain Parkin toimitusjohtajana joulukuussa 2016. Fountain Parkin sloganin mukaan, hän on innostunut joukkojen viisaudesta johtamisen arkeen. Siitä, kun isompi joukko ihmisiä löytää yhdessä parhaat ratkaisut tulevaisuuden haasteisiin – ja saa ne tapahtumaan.

Suosittelemme

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää

Rakasta asiakaspalautetta – se auttaa sinua kehittymään

Asiakaspalautteen avulla voit ymmärtää mihin asioihin resurssit kannattaa milloinkin laittaa. On tärkeä tiedostaa, että oma ymmärrys on rajallinen ja että kehittämistarpeille sokeutuu. Siksi systemaattinen… Lue lisää