Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen tilannekuva uudessa tehtävässä aloittaessa, jotta osaa tarttua oikeisiin asioihin ja määritellä mihin kehittämispanokset tulisi laittaa.

Bisneksessä menestyvän toimitusjohtajan resepti on Blackstonen johtamiseen ja yritysjärjestelyihin erikoistuneen Alexander ”Sandy” Ogg’in mukaan seuraava:  ”Johtajien pitää ajatella isosti, aloittaa pienin askelin ja toimia nopeasti.”

Ogg on oivaltanut myös milloin toimitusjohtajat ovat onnistuneet ja yritykset ovat lähteneet uuteen nousuun. ”Kun analysoin onnistuneita caseja tuli esiin aina yksi asia. Se ei ollut strategia tai jalkauttaminen vaan nopeus. Menestyjät toteuttavat muutokset aikailematta”.

Toimitusjohtajan tehtävä on joka tapauksessa vaativa paikka, ja mitä suuremmasta yrityksestä on kyse, sitä enemmän on tavattava uusia ihmisiä ja selvitettävä asioita itselleen. Erityisen vaativaa on tulla taloon uutena toimitusjohtajana toiselta toimialalta.  Parasta onkin perehtyä toimialan lainalaisuuksiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Sama koskee tietysti myös yritystä vaihtavia, sillä mitä nopeammin perehdyt tilanteeseen ja saat tarvittavat muutokset vauhtiin, sen parempi onnistumisen mahdollisuus sinulla on.

Menestyvä toimitusjohtaja selvittää itselleen heti alussa yrityksen tilannekuvan, jotta ymmärtäisi isoja kokonaisuuksia, asioiden taustoja, syitä ja seurauksia. Vasta tämän jälkeen on aika tehdä päätöksiä mihin asioihin tartutaan, missä on suurin kehittämispotentiaali ja käynnistää muutosprojekteja.

Menestyvän toimitusjohtajan sisäänajo ei ole sattuman varassa

Keskuskauppakamarin selvityksen mukaan talon sisältä tulevat henkilöt ovat menestyneet toimitusjohtajana pörssiyrityksissä ulkopuolelta tulijoita paremmin. Yrityksen tilanteen ja markkinatuntemuksen ymmärtämisen suhteen heillä onkin vuosien etumatka, joten mahdollisimman tehokasta perehtymistä uuteen yritykseen ei voi liiaksi korostaa. Sen merkitys voi olla ratkaiseva uuden toimitusjohtajan menestymiselle heti ensimmäisestä päivästä alkaen.

Peter Fischer on listanut kirjassaan The New Boss – How to survive the First 100 Days,  miten toimimalla uuteen organisaatioon perehtyminen nopeutuu ja onnistumiseen tarvittavat toimet saadaan alulle.

Johtajat, jotka onnistuvat erinomaisesti organisaation haltuunotossa Johtajat, jotka ottavat organisaation haltuun hitaammin
  • Omaavat tai hankkivat nopeasti erittäin monipuolista tietoa toimialasta. Osaavat erottaa, mikä on tärkeää ja mikä ei.
  • Tunnistavat ja kehittävät suhteita avainhenkilöihin. Käsittelevät taitavasti kilpailijoita ja edeltäjiä. Verkostoituvat organisaatiossa ja näyttävät olevansa tiimipelaajia.
  • Tietävät kuinka yhdistää useat asiat ja haasteet yhdeksi innostavaksi visioksi. Motivoivat henkilöstöä.
  • Viestivät keskijohdolle strategiasta ja johtamistyylistä.
  • Heillä on kokemusta johtajanvaihdosprosessista. Heillä on itseluottamusta ja luottamusta. He osaavat mitata edistystä ja asioiden kehittymistä.
 

  • Tulevat usein vieraalta toimialalta ja heiltä vie liian pitkään oppia ymmärtämään uutta liiketoimintaa.
  • Keskittyvät liikaa erilaisten tehtävien hoitamiseen ja laiminlyövät luottamussuhteen rakentamisen organisaation henkilöstöön. Yleensä miettivät asioita mieluummin itsenäisesti kuin muiden kanssa.
  • Vievät eteenpäin liian montaa asiaa samanaikaisesti ilman selkeää ja ymmärrettävää strategiaa. Keskittyvät liikaa heikkojen kohtien poistamisen.
  • Hyväksyvät itseen kohdistuvat epäselvät odotukset.
  • Ovat liian helposti yllätettävissä. Keskittyvät liikaa muutoksiin eivätkä huomioi toiminnassaan henkilöstön jatkuvuuden ja turvallisuuden tarvetta.

 

Pidä huolta siitä, että sinulla on käytössäsi toimintatapa, jotta kuulet näkemyksiä laajasti ja nopeutat omaa perehtymistäsi. Otat valtavan riskin, jos kuuntelet ainoastaan lähipiiriä, kuten esimerkiksi johtoryhmäää tai hallituksen jäseniä.

 

 

 

Janne Jauhiainen

Janne aloitti Fountain Parkin toimitusjohtajana joulukuussa 2016. Fountain Parkin sloganin mukaan, hän on innostunut joukkojen viisaudesta johtamisen arkeen. Siitä, kun isompi joukko ihmisiä löytää yhdessä parhaat ratkaisut tulevaisuuden haasteisiin – ja saa ne tapahtumaan.

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!