Oletko uuden ajan strategiavirkistäjä? – Kolmella vinkillä alkuun

Perinteisesti strategian uudistamisen yhteydessä on puhuttu strategian päivityksestä, jolloin kyseessä on ollut usein varsin raskas ja mittava toimintaprosessi. Strategian virkistys on päivitykseen verrattuna joustavaa ja ketterää toimintaa. Virkistyksellä varmistetaan, että emme jää vanhenevan strategian loukkuun.

Olen koonnut tähän kolme vinkkiä, joilla pääset alkuun:

Vinkki 1. Kirkasta tulevaisuus. Pysähdy hetkeksi tulevaisuuden ääreen. Tarkista miltä toimintaympäristö tänään näyttää, ja mitä uutta sinne on tullut viime kuukausina. Valitse sopiva työtapa, jolla saat tehokkaasti ymmärrystä tulevaisuudesta. Virkistyksen työkaluina voivat toimia esimerkiksi digiworkshop, skenaariopaja tai lähiennakointityö tulevaisuuden asiakkaiden, bisneskumppaneiden ja oman väen kanssa.

Vinkki 2. Varmista toiminta. Onko strategian painopisteiden tekeminen edennyt: mitä on saatu valmiiksi, mikä on kesken ja mitä uutta pitäisi aloittaa tulevaisuuden tarkastelun tulosten myötä? Muista, että yksittäinen organisaation osa voi vuodessa tehdä ja saada aikaiseksi 4-6 strategista asiaa. Tarkista siis, ettei kehittämisen paine tukahduta arjen toimintaa.

Vinkki 3. Energisoi tekijät. Tuloksellisen työn kaava kertoo, että tulosta syntyy kun osaaminen, motivaatio ja johtaminen ovat kohdallaan. Määritä tulevaisuustiedon valossa yhdessä henkilöstön kanssa yhteinen osaamisenne. Muotoile osaamiskimppu, joka on ainutlaatuinen, asiakkaalle lisäarvoa tuottavaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia avaavaa. Varmista, että jokaisella henkilöstön jäsenellä on vähintään palanen tästä kimpusta hallussaan.

Strategian virkistys on piristysruiske koko organisaatiolle – myös johdolle ja hallitukselle, jolta edellytetään uudenlaista kykyä nopeampaan päätöksentekoon ja halua heittäytyä itse mukaan aktiiviseen strategiatyöhön.

Lauri Tuomi

Lauri Tuomi (KTT) on Profitmakers Oy:n toimitusjohtaja, strateginen yhteistyökumppanimme johtamisen kehittämiseen liittyvissä palveluissamme. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosessien fasilitoinnista sekä johdon ja johtoryhmien kehittämisestä.  Hän on vastannut myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan johtamisesta 10 vuoden ajan. 

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!