Oletko uuden ajan strategiavirkistäjä? – Kolmella vinkillä alkuun

Perinteisesti strategian uudistamisen yhteydessä on puhuttu strategian päivityksestä, jolloin kyseessä on ollut usein varsin raskas ja mittava toimintaprosessi. Strategian virkistys on päivitykseen verrattuna joustavaa ja ketterää toimintaa. Virkistyksellä varmistetaan, että emme jää vanhenevan strategian loukkuun.

Olen koonnut tähän kolme vinkkiä, joilla pääset alkuun:

Vinkki 1. Kirkasta tulevaisuus. Pysähdy hetkeksi tulevaisuuden ääreen. Tarkista miltä toimintaympäristö tänään näyttää, ja mitä uutta sinne on tullut viime kuukausina. Valitse sopiva työtapa, jolla saat tehokkaasti ymmärrystä tulevaisuudesta. Virkistyksen työkaluina voivat toimia esimerkiksi digiworkshop, skenaariopaja tai lähiennakointityö tulevaisuuden asiakkaiden, bisneskumppaneiden ja oman väen kanssa.

Vinkki 2. Varmista toiminta. Onko strategian painopisteiden tekeminen edennyt: mitä on saatu valmiiksi, mikä on kesken ja mitä uutta pitäisi aloittaa tulevaisuuden tarkastelun tulosten myötä? Muista, että yksittäinen organisaation osa voi vuodessa tehdä ja saada aikaiseksi 4-6 strategista asiaa. Tarkista siis, ettei kehittämisen paine tukahduta arjen toimintaa.

Vinkki 3. Energisoi tekijät. Tuloksellisen työn kaava kertoo, että tulosta syntyy kun osaaminen, motivaatio ja johtaminen ovat kohdallaan. Määritä tulevaisuustiedon valossa yhdessä henkilöstön kanssa yhteinen osaamisenne. Muotoile osaamiskimppu, joka on ainutlaatuinen, asiakkaalle lisäarvoa tuottavaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia avaavaa. Varmista, että jokaisella henkilöstön jäsenellä on vähintään palanen tästä kimpusta hallussaan.

Strategian virkistys on piristysruiske koko organisaatiolle – myös johdolle ja hallitukselle, jolta edellytetään uudenlaista kykyä nopeampaan päätöksentekoon ja halua heittäytyä itse mukaan aktiiviseen strategiatyöhön.

Lauri Tuomi

Lauri Tuomi (KTT) on Profitmakers Oy:n toimitusjohtaja, strateginen yhteistyökumppanimme johtamisen kehittämiseen liittyvissä palveluissamme. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosessien fasilitoinnista sekä johdon ja johtoryhmien kehittämisestä.  Hän on vastannut myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan johtamisesta 10 vuoden ajan. 

Suosittelemme

Sosiaalinen vastuunkanto näkyväksi

Sosiaalinen vastuu pähkinänkuoressa Elinkeinoelämän keskusliitto EK määrittelee sosiaalisen vastuun koskevan kaikkia niitä vaikutuksia, joita yrityksen toiminnalla on eri ihmisryhmille ja yhteisöille. Sidosryhminä voivat toimia… Lue lisää!

Nuoret osana työyhteisöä

Nuori työelämässä Tänäkin kesänä tuhansia nuoria on rekrytoitu erilaisiin kesätyötehtäviin sekä harjoitteluihin. Joillekin tämä kesä tuo uran ensimmäiset oikeat työkokemukset, joko omalta alalta tai… Lue lisää!

Viisas johtaja osallistaa – osallistamisella työhyvinvointia ja tietoa päätöksenteon tueksi

Yhteiskehittämisestä voimaa ”Muutoksen nopeus on kasvanut, monimutkaisuus on kasvanut ja ennakoitavuus vaikeutunut. Ratkaisuja syntyy vasta, kun ongelman osapuolet pääsevät toimijoiksi yhteiseen tilaan. He lähtevät… Lue lisää!

Osallistuminen ja auttaminen ihmisyyden ytimessä

Mitä on onnellisuus? Filosofi Frank Martela kirjoitti Helsingin Sanomissa 25.1.2018 ihmisten jo äidinmaidosta kumpuavasta pyrkimyksestä tavoitella autuasta onnellisuutta. Onnellisuuden tavoittelun sijaan tulisi keskittyä siihen,… Lue lisää!

Yritysvastuu on vastuullista liiketoimintaa jo monessa yrityksessä

Vastuullisuusteemat painavat yritysten vaakakupissa yhä enemmän ja enemmän ja paineet niin yritysten henkilöstön kun sidosryhmienkin vastuullisuustarpeiden huomioimisesta kasvavat jatkuvasti. Termi yritysvastuu löytyy lähes jokaisen… Lue lisää!

Vierasblogi: Uuden toimitusjohtajan viestintävinkit:

Ota tilasi, tee itsesi näkyväksi Onneksi olkoon, sinut on valittu uudeksi toimitusjohtajaksi! Ensimmäiset 100 päivää alkoivat muuten juosta saman tien. Sinä niiden myötä. Saat… Lue lisää!