Onnistunut sote-uudistus = tyytyväiset kansalaiset

Hallitus linjasi marraskuun alussa uuden sote-rakenteen ja itsehallintoalueet. Siitä, mitä sote-uudistus tarkoittaa käytännössä kansalaiselle on kuitenkin vielä hyvin vähän tietoa saatavilla. Tämä tuottaa kansalaisille epävarmuutta ja koko sote-uudistus tuntuu epäilyttävältä. Kuitenkin onnistunut sote-uudistus on viime kädessä kiinni siitä, miten kansalaiset sen lopulta kokevat.

Nyt olisi aika aloittaa kansalaisten, sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien sitouttaminen sote-uudistukseen. Todellinen sitouttaminen voidaan toteuttaa osallistamalla eli ottamalla sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjät mukaan sote-uudistuksen käytännön toteuttamiseen. Osallistamalla kansalaiset saadaan paitsi arvokasta tietoa palveluiden kehittämisestä, myös sitoutettua kansalaiset uuteen sote-rakenteeseen. Ja koska tavoitellaan säästöjä pitää myös asiakkaat sitouttaa hyväksymään se tosiasia, ettei kaikkea ole mahdollista saada. Valintoja joudutaan tekemään, mutta annetaan asiakkaiden valita.

Viimeaikaisissa Fountain Parkin toteuttamissa sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaita ja asiantuntijoita osallistavissa projekteissa on keskusteltu mm. seuraavista asioista:

  1. Ikäihmiset haluavat ostaa palveluita, mutta niitä ei löydetä. Ammattilaisten mukaan heillä itselläänkään ei ole tietoa muiden tahojen palveluista. Miten olisi edes mahdollista, että asiakkaat löytäisivät eri palvelut.
  2. Moniammatillista sosiaali- ja terveysalan apua on tarjolla, mutta konkreettiset teot puuttuvat. Moniammatillisilta verkostoilta puuttuvat yhteiset tavoitteet tai käytännön toimintasuunnitelmat.
  3. Vuorovaikutuksen osaamiselle on sosiaali- ja terveysalalla suuri tarve tutkinnosta riippumatta. Asiakkaan kohtaamiseen liittyvä osaaminen koetaan kuitenkin puutteelliseksi.
  4. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen kiireen peittäminen kehon kielestä on tärkeää. Se tuottaa turvallisuuden tunnetta asiakkaalle. Kiirettä voitaisiin vähentää esim. poistamalla päällekkäisiä tietojärjestelmiä ja käsin tehtävien kirjauksia.
  5. Potilasturvallisuudessa tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat tiedonkulku, osaaminen ja dokumentaatio. Tilat ja laitteet eivät ole potilasturvallisuuden kannalta kriittisimpiä asioita, vaan ihmisten osaaminen.
  6. Tiedon siirtymisen esteet ovat suuri ongelma. Tiedon saumaton siirtyminen ammattilaiselta ja palveluntuottajalta toiselle sekä monikanavainen yhteydenpito omaisten kanssa on tärkeää, mutta välineet ovat puutteellisia.

Näistäkin jo tunnistetuista asioista päästään konkreettiseen tekemiseen vasta kun tiedosta kiinnostutaan, se ymmärretään ja hyväksytään, asiaan sitoudutaan ja se omaksutaan osaksi toimintaa. Tähän tarvitaan osallistamista eri tasoilla ja eri vaiheissa. Konkreettisten toimintatapojen etsimistä osallistamalla sekä asiakkaita että asiantuntijoita. Ennen kaikkea tarvitaan sekä asiakkaiden että asiantuntijoiden sitouttamista alusta asti etsimään konkreettisia parempia toimintatapoja ja myös toimimaan uudella tavalla. Vasta tämän jatkuvan prosessin tuloksena uudet toimintatavat omaksutaan osaksi omia rutiineja. Tuloksena on varmasti tyytyväisemmät asiakkaat ja asiantuntijat. Toivottavasti myös säästöt.

Tytti Vartiainen

Tytti teki Fountain Parkissa asiakastyötä järjestöjen ja julkisen sektorin parissa.

”Työni osallistamisen ja sitouttamisen asiantuntijana on erittäin innostavaa. Joka päivä tulee eteen uusia mielenkiintoisia haasteita, joita ratkotaan joukkojen viisauden voimalla. Kun asiakas on tyytyväinen, olen minäkin onnistunut työssäni.”

Suosittelemme

Autuasta elämää dialogin voimin

Tulevaisuuden työelämässä organisaation sydän sykkii dialogille Tilburgin yliopiston professori ja kirjailija Erik Vermeulen herätteli FIBS ry:n Future of Work -tilaisuudessa taannoin meitä kuulijoita siitä, kuinka visionääristen, kapinallisten ja jopa hullujen johtajien aika alkaa olla ohi. Valovoimaisten… Lue lisää!

Positiivista pöhinää päättäjien piirissä – osallisuus edelleen kuntien kuuma peruna

Osallisuus on pop! Viikon verran mietittyäni tulin siihen lopputulemaan, että Kuntamarkkinat osoittivat jälleen kerran toimivuutensa! Virkeällä verkostoitujalla oli kaksi päivää kädet täynnä, kun sai käydä toinen toistaan kiinnostavampia keskusteluja niin kunta- kuin maakuntapäättäjien kanssa. Mahtuipa… Lue lisää!

Koululaiskysely toi tietoa 100 000 koululaisen harrastustoiveista tänäkin vuonna

Haastattelimme opetus- ja kulttuuriministeriön neuvottelevaa virkamiestä Iina Berdeniä pitkän yhteistyötaipaleemme innostamina. Jo kolmatta kertaa toteutettu valtakunnallinen koululaiskysely toi jälleen uutta tietoa koululaisten harrastustoiveista ja ajankohtaisista aiheista, kuten mitä koululaiset toivovat… Lue lisää!

Toimivampi työyhteisö teillekin? Näin vahvistat yhteistä kipinää

Toimiva työyhteisö on kilpailuvaltti Hei johtaja! Oletko kartalla siitä, mikä motivoi henkilöstöäsi parhaiten? Entä tiedätkö, millainen ilmapiiri työpaikalla on viime aikoina vallinnut? Ovatko palautteeseen liittyvät käytännöt kunnossa? Kukkiiko luovuus? Toimiva työyhteisö on monen asian summa.… Lue lisää!

Pää kylmänä ja mieli avoinna johtamisen koukeroissa

Johtamisen koukeroissa voi eksyä loppumattomaan spiraaliin – miten pitää pää kylmänä ja mieli avoinna uudessa pestissä? Tuliko loman aikana otettua vastaan isot saappaat syksyllä jalkaan vedettäviksi? Oliko olo heinäkuun lämmössä vielä varman luottavainen, mutta nyt tositoimien alkaessa pulssi… Lue lisää!

Muodottomasta taikinamöykystä kauniiksi kakuksi julkisen toimijan ja asiantuntijan yhteistyöllä

Mitä saadaan, kun julkisen toimijan ja asiantuntijan viisaat päät lyödään yhteen? Tässä tapauksessa parhaita mahdollisia palveluita ikääntyneille. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä halutaan varmistaa, että ikääntyneiden palvelut toimivat parhaalla mahdollisella tavalla tukemassa ikäihmisten… Lue lisää!