Osallistava sote-uudistus = tyytyväiset kansalaiset

Osallistava sote-uudistus tarjoaa välineitä kuulla kansalaisia, tarjota tietoa ja sitouttaa. Vieläkin se, mitä sote-uudistus todella tarkoittaa käytännössä kansalaiselle on epäselvyyksien ja epävarmuuksien peitossa. Tämä tuottaa kansalaisille epävarmuutta ja koko sote-uudistus tuntuu epäilyttävältä.  Onnistunut sote-uudistus on viime kädessä kiinni siitä, miten kansalaiset sen lopulta kokevat. 

Nyt olisi aika aloittaa kansalaisten, sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien sitouttaminen sote-uudistukseen. Todellinen sitouttaminen voidaan toteuttaa osallistamalla eli ottamalla sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjät mukaan sote-uudistuksen käytännön toteuttamiseen.

Osallistamalla kansalaiset saadaan paitsi arvokasta tietoa palveluiden kehittämisestä, myös sitoutettua kansalaiset uuteen sote-rakenteeseen. Ja koska tavoitellaan säästöjä pitää myös asiakkaat sitouttaa hyväksymään se tosiasia, ettei kaikkea ole mahdollista saada. Valintoja joudutaan tekemään, mutta annetaan asiakkaiden valita. Osallistava sote-uudistus tuo tyytyväisempiä kansalaisia kuin kuulematta jättäminen.

Osallistava sote-uudistus ottaa huomioon eri näkökulmat

Viimeaikaisissa Fountain Parkin toteuttamissa sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaita ja asiantuntijoita osallistavissa projekteissa on keskusteltu mm. seuraavista asioista:

  1. Ikäihmiset haluavat ostaa palveluita, mutta niitä ei löydetä. Ammattilaisten mukaan heillä itselläänkään ei ole tietoa muiden tahojen palveluista. Miten olisi edes mahdollista, että asiakkaat löytäisivät eri palvelut.
  2. Moniammatillista sosiaali- ja terveysalan apua on tarjolla, mutta konkreettiset teot puuttuvat. Moniammatillisilta verkostoilta puuttuvat yhteiset tavoitteet tai käytännön toimintasuunnitelmat.
  3. Vuorovaikutuksen osaamiselle on sosiaali- ja terveysalalla suuri tarve tutkinnosta riippumatta. Asiakkaan kohtaamiseen liittyvä osaaminen koetaan kuitenkin puutteelliseksi.
  4. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen kiireen peittäminen kehon kielestä on tärkeää. Se tuottaa turvallisuuden tunnetta asiakkaalle. Kiirettä voitaisiin vähentää esim. poistamalla päällekkäisiä tietojärjestelmiä ja käsin tehtävien kirjauksia.
  5. Potilasturvallisuudessa tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat tiedonkulku, osaaminen ja dokumentaatio. Tilat ja laitteet eivät ole potilasturvallisuuden kannalta kriittisimpiä asioita, vaan ihmisten osaaminen.
  6. Tiedon siirtymisen esteet ovat suuri ongelma. Tiedon saumaton siirtyminen ammattilaiselta ja palveluntuottajalta toiselle sekä monikanavainen yhteydenpito omaisten kanssa on tärkeää, mutta välineet ovat puutteellisia.

Osalllistaminen on tarpeen eri tasoilla ja useissa vaiheissa

Näistäkin jo tunnistetuista asioista päästään konkreettiseen tekemiseen vasta kun tiedosta kiinnostutaan, se ymmärretään ja hyväksytään, asiaan sitoudutaan ja se omaksutaan osaksi toimintaa.

Tähän tarvitaan osallistamista eri tasoilla ja eri vaiheissa. Konkreettisten toimintatapojen etsimistä osallistamalla sekä asiakkaita että asiantuntijoita. Ennen kaikkea tarvitaan sekä asiakkaiden että asiantuntijoiden sitouttamista alusta asti etsimään konkreettisia parempia toimintatapoja ja myös toimimaan uudella tavalla.

Vasta tämän jatkuvan prosessin tuloksena uudet toimintatavat omaksutaan osaksi omia rutiineja. Tuloksena on varmasti tyytyväisemmät asiakkaat ja asiantuntijat. Toivottavasti myös säästöt.

Tytti Vartiainen

Tytti teki Fountain Parkissa asiakastyötä järjestöjen ja julkisen sektorin parissa.