Seitsemän teesiä digitalisaatiosta

Mitä Fountain Parkin verkkoaivoriihet kertovat

Digitalisaatio on ollut fasilitoimiemme verkkoaivoriihien teemoina useasti, kun on haettu keinoja uusiutumiseen tai kustannustehokkuuteen. Organisaatioita ja kansalaisia on myös haastettu pohtimaan, miten digiloikka otetaan tai miten tieto- ja viestintätekniikka parantavat oppimista. Koostimme havaintomme seitsemään teesiin digitalisaatiosta ja höystimme havaintoja aidoilla osallistujien lainauksilla.

1. Työ muuttuu yhteisöllisemmäksi

Digitalisaatioon liittyen eniten puhutaan muutoksesta ja sen aikaansaamisesta organisaatioissa. Asioita tulee ratkoa, ei vain yhteistyössä, vaan todella yhdessä tehden. Ja se taas aiheuttaa haasteita johtamiselle ja osaamiselle.

”Uusi toimintakulttuuri on ennakoivaa, poikkihallinnollista ja -toiminnallista, yhteistoiminnallista, digitaalisuus mahdollistajana ja tehostajana, tiedolla johtaminen periaatteena. Verkostojohtaminen on tulevaisuuden vaativin johtamisen muoto. Uudet työn tekemisen muodot seuraavat uutta toimintakulttuuria automaattisesti. Joustava, ei paikkasidonnainen, mutta työyhteisöön kuuluva työnteko yleistyy ja se pitää kaikin keinoin mahdollistaa.”

2. Kyberturvallisuus

Tietoturvallisuudessa on teknologioiden ohella kyse ihmisen toiminnasta, osaamisesta, asenteista ja luottamuksesta. Osaamisesta huolehtimisen lisäksi on viisasta satsata muutosvalmiutta lisääviin toimenpiteisiin ihan vaan siltä varalta, että joskus voi käydä hullusti.

”Laajentuva digitalisaatio, joka myös poistaa perinteisiä palvelumuotoja, tekee yhteiskunnastamme entistä haavoittuvaisemman. Tämän johdosta kyberturvallisuuteen, ennen kaikkea toiminnan jatkuvuuden hallintaan ja varautumiseen sekä häiriötilanteiden johtamiseen tulee kiinnittää huomiota.”

3. Tiedon merkitys kasvaa ja yksilöllistyy

Tieto on uusi öljy! Suuri osa uusista liiketoimintamahdollisuuksista perustuu tietoon, älyyn ja tietojen yhdisteltävyyteen. Tieto myös halutaan entistä nopeammin ja uudenlaiseen käyttöön. Lisäksi palvelut lähenevät kuluttajaa.

”Tieto verkostoituu ja yhdistyy muuhun tietoon, ihmiseen ja organisaatioihin. Tämä avaa muun muassa mahdollisuuden tuottaa yksilöityjä palveluja juuri oikeaan tarpeeseen.”

4. Työn tuottavuus kasvaa

Suuri osa digitalisaatioon liittyvistä odotuksista kohdistuu tuottavuuden kasvuun ja parempiin palveluihin asiakkaille ja kansalaisille. Tulevaisuuden työssä voidaan keskittyä enemmän ihmisen osaamista vaativiin luovempiin töihin. Iso osa asioinnista tapahtuu itsepalveluna sähköistä asiointia hyödyntäen tai niin, että asiat eivät vaadi palvelun käyttäjältä mitään toimenpiteitä.

”Digitalisaatioon liittyvä muutos tulee jakamaan yhteiskunnat, yritykset ja yksilöt kahteen osaan. Niihin jotka hyötyvät muutoksesta ja saavat ajettua muutokset läpi omissa organisaatioissaan ja niihin, jotka epäonnistuvat tai eivät lähde muutokseen ja putoavat kelkasta. Onnistuminen tarkoittaa kasvua, tehokkuuden paranemista sekä lisääntyviä investointeja. Epäonnistuminen tarkoittaa yksityissektorilla liiketoiminnan vähittäistä loppumista ja yhteiskunnassa voimakasta velkaantumista sekä määräysvallan menettämistä.”

5. Tiedon laatuvaatimukset lisääntyvät – Luotettavuus, saatavuus, paikallisuus ja ajankohtaisuus korostuvat

Toimintaympäristö koostuu useista toimijoista, joista kukin tuottaa tietoa ja sen pohjalta erilaisia palveluita. Tiedonsiirto organisaatioiden välillä otti ison edistysaskeleen tänä syksynä palveluväylän siirtyessä tuotantokäyttöön.

”Digitalisoinnin myötä tiedon laadun merkitys korostuu erityisesti. Tiedon laatuun liittyen erityisessä roolissa ja vastuussa ovat kaikki viranomaiset osaltaan. Tiedon laatuun liittyen julkishallinnossa tarvitaan voimakkaampaa koordinointia, samalla kun halutaan tiedon avoimempaa liikkuvuutta.”

6. Palveluliiketoiminnan rooli korostuu ja kasvaa

Digitalisaation myötä palveluita voidaan tuottaa missä vain ja monistaa niitä tehokkaasti. Pitää vaan muistaa, että hyvä asiakaskokemus on keskeistä myös verkkopalveluisa ja asiakkaat tulee ottaa mukaan kehittämiseen.

”Tietotekniikka mahdollistaa asioiden hoitamisen nykyistä enemmän 24/7. Julkisten e-palveluiden määrä ja valikoima lisääntyy ja kirjautuminen niihin helpottuu ja yksinkertaistuu.”

7. Automaatio ja robotiikka arkipäiväistyvät

Robotiikka laajenee pikkuhiljaa teollisuuden kokoonpanotyöstä tietotyöhön ja palveluihin alkaen erilaisista tukipalveluista. Se vapauttaa ihmisiä luovaan työhön kehittämään uusia asioita ja ratkomaan pulmatilanteita. Siirtymävaihe on hankala ja vaatii satsausta uudelleenkouluttautumiseen.

”Tiedon laadun turvaaminen nousee tärkeäksi itsepalvelun ja automatisaation lisääntyessä.”

PS. Minkälaisia odotuksia valtionhallinnolla on digitalisaatiolle, katso videohaastattelut: https://www.fountainpark.fi/blogi/kuuntele-joukkoja-digitalisaation-johtaja/

 

Puheenvuoro julkaistu Tietoasiantuntija-lehdessä 5/2015 (s. 24-25)

 

Maarit Viik-Kajander

Maarit työskenteli erityisesti julkisen sektorin kysymysten asiantuntijana Fountain Parkissa.

”On kiinnostavaa ratkoa asiakkaiden kanssa haasteita, tuoda joukkojen viisaus ja piilevä tieto hyötykäyttöön ja päätöksenteon tueksi.”

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!