Sidosryhmät osana vastuullisen toiminnan kehittämistä

Yrityksille ei ole enää kannattavaa etsiä ainoastaan helppoa ja nopeaa väylää tulojen kasvattamiseksi. Liiketoiminnan vaikutuksia on pohdittava laajasti, samalla kuunnellen tarkasti sidosryhmien tarpeita. Etenkin suuret yritykset nähdään helposti monien yhteiskunnallisten ongelmien ja ympäristöuhkien aiheuttajina. Selvittämällä sidosryhmien tarpeita ja vastaamalla niihin, yritys kehittää pitkän aikavälin arvoa ja kilpailukykyään.
Diplomityö Valion vastuullisuusohjelman kehittämisestä

Kun sain mahdollisuuden diplomityön tekoon yritysvastuun kehittämisestä Valiolla, oli selvää, että kehityksen tueksi haluttiin laajasti tietoa eri sidosryhmien tarpeista ja näkemyksistä. Fountain Park toteutti Valiolle alkuvuodesta 2015 sidosryhmädialogin, jonka tuloksena saatiin yli 3 300 kommenttia ja kehitysehdotusta eri sidosryhmien edustajilta. Lisäksi tarkemman kvalitatiivisen tiedon hankkimiseksi valikoitiin asiantunteva joukko Valion sidosryhmistä henkilökohtaisiin haastatteluihin.

Sidosryhmädialogissa arvotettiin sekä Valion ennalta asettamia vastuullisuusteemoja että muiden vastaajien ideoimia teemoja. Lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan Valion onnistumista tärkeinä pidetyissä teemoissa.

Tulokset

Sidosryhmätutkimuksen tuloksena Valiolle valikoitui 19 teemaa, joihin vastuullisuusstrategian tulisi paneutua. Näiden teemojen kautta Valion on mahdollista myös kehittää kilpailukykyään markkinoilla. Sidosryhmätutkimus antoi myös arvokasta tietoa siitä, missä eri sidosryhmät erityisesti kokevat Valion onnistuneen ja mihin pitäisi vielä entistä enemmän panostaa.

Onnistuneen vastuullisuusstrategian perusta on olennaisuusanalyysi, joka tehtiin sidosryhmiltä nousseiden teemojen perusteella. Sidosryhmille ja liiketoiminnalle olennaisimmat vastuullisuusteemat tulevat jatkossa muodostamaan perustan Valion vastuullisuustyölle ja sen kehittämiselle.

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!