Sidosryhmät osana vastuullisen toiminnan kehittämistä

Yrityksille ei ole enää kannattavaa etsiä ainoastaan helppoa ja nopeaa väylää tulojen kasvattamiseksi. Liiketoiminnan vaikutuksia on pohdittava laajasti, samalla kuunnellen tarkasti sidosryhmien tarpeita. Etenkin suuret yritykset nähdään helposti monien yhteiskunnallisten ongelmien ja ympäristöuhkien aiheuttajina. Selvittämällä sidosryhmien tarpeita ja vastaamalla niihin, yritys kehittää pitkän aikavälin arvoa ja kilpailukykyään.
Diplomityö Valion vastuullisuusohjelman kehittämisestä

Kun sain mahdollisuuden diplomityön tekoon yritysvastuun kehittämisestä Valiolla, oli selvää, että kehityksen tueksi haluttiin laajasti tietoa eri sidosryhmien tarpeista ja näkemyksistä. Fountain Park toteutti Valiolle alkuvuodesta 2015 sidosryhmädialogin, jonka tuloksena saatiin yli 3 300 kommenttia ja kehitysehdotusta eri sidosryhmien edustajilta. Lisäksi tarkemman kvalitatiivisen tiedon hankkimiseksi valikoitiin asiantunteva joukko Valion sidosryhmistä henkilökohtaisiin haastatteluihin.

Sidosryhmädialogissa arvotettiin sekä Valion ennalta asettamia vastuullisuusteemoja että muiden vastaajien ideoimia teemoja. Lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan Valion onnistumista tärkeinä pidetyissä teemoissa.

Tulokset

Sidosryhmätutkimuksen tuloksena Valiolle valikoitui 19 teemaa, joihin vastuullisuusstrategian tulisi paneutua. Näiden teemojen kautta Valion on mahdollista myös kehittää kilpailukykyään markkinoilla. Sidosryhmätutkimus antoi myös arvokasta tietoa siitä, missä eri sidosryhmät erityisesti kokevat Valion onnistuneen ja mihin pitäisi vielä entistä enemmän panostaa.

Onnistuneen vastuullisuusstrategian perusta on olennaisuusanalyysi, joka tehtiin sidosryhmiltä nousseiden teemojen perusteella. Sidosryhmille ja liiketoiminnalle olennaisimmat vastuullisuusteemat tulevat jatkossa muodostamaan perustan Valion vastuullisuustyölle ja sen kehittämiselle.

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää