Sidosryhmät osana vastuullisen toiminnan kehittämistä

Yrityksille ei ole enää kannattavaa etsiä ainoastaan helppoa ja nopeaa väylää tulojen kasvattamiseksi. Liiketoiminnan vaikutuksia on pohdittava laajasti, samalla kuunnellen tarkasti sidosryhmien tarpeita. Etenkin suuret yritykset nähdään helposti monien yhteiskunnallisten ongelmien ja ympäristöuhkien aiheuttajina. Selvittämällä sidosryhmien tarpeita ja vastaamalla niihin, yritys kehittää pitkän aikavälin arvoa ja kilpailukykyään.
Diplomityö Valion vastuullisuusohjelman kehittämisestä

Kun sain mahdollisuuden diplomityön tekoon yritysvastuun kehittämisestä Valiolla, oli selvää, että kehityksen tueksi haluttiin laajasti tietoa eri sidosryhmien tarpeista ja näkemyksistä. Fountain Park toteutti Valiolle alkuvuodesta 2015 sidosryhmädialogin, jonka tuloksena saatiin yli 3 300 kommenttia ja kehitysehdotusta eri sidosryhmien edustajilta. Lisäksi tarkemman kvalitatiivisen tiedon hankkimiseksi valikoitiin asiantunteva joukko Valion sidosryhmistä henkilökohtaisiin haastatteluihin.

Sidosryhmädialogissa arvotettiin sekä Valion ennalta asettamia vastuullisuusteemoja että muiden vastaajien ideoimia teemoja. Lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan Valion onnistumista tärkeinä pidetyissä teemoissa.

Tulokset

Sidosryhmätutkimuksen tuloksena Valiolle valikoitui 19 teemaa, joihin vastuullisuusstrategian tulisi paneutua. Näiden teemojen kautta Valion on mahdollista myös kehittää kilpailukykyään markkinoilla. Sidosryhmätutkimus antoi myös arvokasta tietoa siitä, missä eri sidosryhmät erityisesti kokevat Valion onnistuneen ja mihin pitäisi vielä entistä enemmän panostaa.

Onnistuneen vastuullisuusstrategian perusta on olennaisuusanalyysi, joka tehtiin sidosryhmiltä nousseiden teemojen perusteella. Sidosryhmille ja liiketoiminnalle olennaisimmat vastuullisuusteemat tulevat jatkossa muodostamaan perustan Valion vastuullisuustyölle ja sen kehittämiselle.

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!