Sidosryhmät osana vastuullisen toiminnan kehittämistä

Yrityksille ei ole enää kannattavaa etsiä ainoastaan helppoa ja nopeaa väylää tulojen kasvattamiseksi. Liiketoiminnan vaikutuksia on pohdittava laajasti, samalla kuunnellen tarkasti sidosryhmien tarpeita. Etenkin suuret yritykset nähdään helposti monien yhteiskunnallisten ongelmien ja ympäristöuhkien aiheuttajina. Selvittämällä sidosryhmien tarpeita ja vastaamalla niihin, yritys kehittää pitkän aikavälin arvoa ja kilpailukykyään.
Diplomityö Valion vastuullisuusohjelman kehittämisestä

Kun sain mahdollisuuden diplomityön tekoon yritysvastuun kehittämisestä Valiolla, oli selvää, että kehityksen tueksi haluttiin laajasti tietoa eri sidosryhmien tarpeista ja näkemyksistä. Fountain Park toteutti Valiolle alkuvuodesta 2015 sidosryhmädialogin, jonka tuloksena saatiin yli 3 300 kommenttia ja kehitysehdotusta eri sidosryhmien edustajilta. Lisäksi tarkemman kvalitatiivisen tiedon hankkimiseksi valikoitiin asiantunteva joukko Valion sidosryhmistä henkilökohtaisiin haastatteluihin.

Sidosryhmädialogissa arvotettiin sekä Valion ennalta asettamia vastuullisuusteemoja että muiden vastaajien ideoimia teemoja. Lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan Valion onnistumista tärkeinä pidetyissä teemoissa.

Tulokset

Sidosryhmätutkimuksen tuloksena Valiolle valikoitui 19 teemaa, joihin vastuullisuusstrategian tulisi paneutua. Näiden teemojen kautta Valion on mahdollista myös kehittää kilpailukykyään markkinoilla. Sidosryhmätutkimus antoi myös arvokasta tietoa siitä, missä eri sidosryhmät erityisesti kokevat Valion onnistuneen ja mihin pitäisi vielä entistä enemmän panostaa.

Onnistuneen vastuullisuusstrategian perusta on olennaisuusanalyysi, joka tehtiin sidosryhmiltä nousseiden teemojen perusteella. Sidosryhmille ja liiketoiminnalle olennaisimmat vastuullisuusteemat tulevat jatkossa muodostamaan perustan Valion vastuullisuustyölle ja sen kehittämiselle.

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!

Kaupungin tulevaisuus kymmenessä minuutissa

Elinkeinojen edistäminen ja alueellinen kehitys Leverkusenissa Saksalaisessa Kölner Stadtanzeiger -lehdessä (27.9.2018) toimittaja Thomas Käding pohtii kysymyksiä, jotka parhaillaan työllistävät monia kaupunkeja. Käding käsittelee artikkelissaan… Lue lisää!

Viisaus ei asu pelkästään yritysjohdossa – Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Dialoginen strategiatyö ulottuu arjen tasolle Strategian viemisessä käytäntöön esteiksi nousevat usein arkirutiinit ja kiire. Molemmat asiat kertovat etäisyyksistä – strategioiden etäisyyden arjesta sekä johdon… Lue lisää!

Tulevaisuuden osaamisen perusta rakennetaan yhdessä – dialoginen osaamisen johtamisen prosessi on yhtä tärkeä kuin sen avulla saadut tulokset

Vakautta murroksen keskellä Elämme jännittäviä aikoja. Monessakin mielessä. Työelämästä kantautuu viestejä, ettei osaavaa työvoimaa ole enää saatavilla. Oppilaitokset kipuilevat kiristyvien resurssien, monimuotoistuvan toimintakulttuurin ja… Lue lisää!

Sosiaalinen vastuunkanto näkyväksi

Sosiaalinen vastuu pähkinänkuoressa Elinkeinoelämän keskusliitto EK määrittelee sosiaalisen vastuun koskevan kaikkia niitä vaikutuksia, joita yrityksen toiminnalla on eri ihmisryhmille ja yhteisöille. Sidosryhminä voivat toimia… Lue lisää!

Nuoret osana työyhteisöä

Nuori työelämässä Tänäkin kesänä tuhansia nuoria on rekrytoitu erilaisiin kesätyötehtäviin sekä harjoitteluihin. Joillekin tämä kesä tuo uran ensimmäiset oikeat työkokemukset, joko omalta alalta tai… Lue lisää!