Sosiaalinen vastuunkanto näkyväksi

Sosiaalinen vastuu pähkinänkuoressa

Elinkeinoelämän keskusliitto EK määrittelee sosiaalisen vastuun koskevan kaikkia niitä vaikutuksia, joita yrityksen toiminnalla on eri ihmisryhmille ja yhteisöille. Sidosryhminä voivat toimia esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, asiakkaat, paikalliset asukkaat, alihankkijat ja kansalaisjärjestöt.

Yritykset kannanottajina ja vastuunkantajina

Erinomaisena esimerkkinä sosiaalisen vastuun kantamisesta toimii juurikin Elinkeinoelämän keskusliiton elokuussa lanseeraama Työ ei syrji -kampanja, jonka avulla halutaan tuoda esiin se, että työ itsessään ei vähättele ketään, vaan syrjintä kumpuaa työssäkäyvien ihmisten asenteista ja oletuksista. EK:n omiin arvoihin pohjautuvan kampanjan avulla pyritään vaikuttamaan ihmisten asenteiden muutokseen sekä työelämässä tapahtuvan syrjinnän vähentämiseen todeten, että jokaisella on oikeus työrauhaan. Kampanjassa tähdätään ennen kaikkea työelämän tasa-arvoon, ja jokainen yritys ja yhteisö on tervetullut osallistumaan tai haastamaan muita yhdenvertaisen työkulttuurin luomiseen Suomessa.

Tapaus Nike

Myös syyskuussa paljon puhuttanut Niken mainoskampanja toimi poliittisena kannanottona ja mielipiteiden jakajana. Siinä vuonna 2016 kansallislaulun aikana protestinomaisesti polvistuneen San Francisco 49ers -joukkueen pelaajan, Colin Kaepernickin, kasvot toimivat keulakuvana ja viestinviejänä. Teko oli Nikelta riskialtis, sillä jo vuonna 2016 mustiin kohdistuvan poliisiväkivallan protestointi herätti kiivaita keskusteluja ja mielipahaa. Kampanjan vastaprotestiksi sosiaalisessa mediassa alkoi vilistä videoklippejä roviolla palavista Niken sukista ja lenkkitossuista. Yritys oli kuitenkin valintansa tehnyt: asiakkaiden suututtamisen ja mediahysteriankin uhalla arvojen vaaliminen ja yhteiskunnallisiin epäkohtiin puuttuminen oli kaikista tärkeintä.

Vaikka Niken tapaus poiki massoittain vastareaktioita ja johdatteli sen osakekurssit laskuun kampanjan julkaisuviikolla, on yrityksellä laaja joukko kampanjan kannattajia takanaan. Brändien toivotaan nykyään olevan jotakin mieltä, oli kannanoton taustalla sitten kasvustrateginen toimenpide tai halu herättää laajojen joukkojen huomio. Kulutettavien brändien ideologioihin halutaan voida samaistua ja kulutuksella viestiä omista sosiaalisista arvoista. Näin julkaisusta seuraavalla viikolla kampanjan hyödyt konkretisoituivat, kun Niken nettikaupan myynnit kasvoivat huimat 31% ja jälkipörssissä noteeraus hyppäsi korkeammalle kuin koskaan aiemmin.

Miten teillä kehitetään sosiaalista vastuuta?

”Saako yrityksesi brändi ihmiset voimaan paremmin/yrittämään toimia paremmin/ajattelemaan parempaa yrityksestäsi?”, kysyttiin alkuvuonna julkaistussa Forbesin artikkelissa. Kumpikin yllä mainituista kampanjoista pohjautuu yhteisiin arvoihin sekä haluun vaikuttaa yhteiskunnan toimintaan. Nikella ydinarvo vastuullisuus on tässä kohtaa vastuuta yhteiskunnan ongelmista ja EK:n arvot luotettavuus ja avoimuus ovat ydintekijöitä, kun kuljetaan kohti tasa-arvoista työelämää. Nikella ja EK:ssa tiedetään, millaista sosiaalista vastuunkantoa heidän sidosryhmänsä arvostavat.

Tiedätkö sinä, mitä omat sidosryhmäsi pitävät tärkeänä?

 

 

 

 

Linnea Pitkänen

Linnean vastuualueet liittyvät myyntiin ja markkinointiin, ajoittain hän häärii myös asiakasprojektien parissa. Hän on kiinnostunut eri työelämän ilmiöistä, ja haastaa itseään mielellään asiassa kuin asiassa. Linnea nauttii erityisesti muiden auttamisesta ja yhdessä tekemisestä. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/linnea-pitk%C3%A4nen/

Suosittelemme

Toimivampi työyhteisö teillekin? Näin vahvistat yhteistä kipinää

Toimiva työyhteisö on kilpailuvaltti Hei johtaja! Oletko kartalla siitä, mikä motivoi henkilöstöäsi parhaiten? Entä tiedätkö, millainen ilmapiiri työpaikalla on viime aikoina vallinnut? Ovatko palautteeseen liittyvät käytännöt kunnossa? Kukkiiko luovuus? Toimiva työyhteisö on monen asian summa.… Lue lisää!

Pää kylmänä ja mieli avoinna johtamisen koukeroissa

Johtamisen koukeroissa voi eksyä loppumattomaan spiraaliin – miten pitää pää kylmänä ja mieli avoinna uudessa pestissä? Tuliko loman aikana otettua vastaan isot saappaat syksyllä jalkaan vedettäviksi? Oliko olo heinäkuun lämmössä vielä varman luottavainen, mutta nyt tositoimien alkaessa pulssi… Lue lisää!

Muodottomasta taikinamöykystä kauniiksi kakuksi julkisen toimijan ja asiantuntijan yhteistyöllä

Mitä saadaan, kun julkisen toimijan ja asiantuntijan viisaat päät lyödään yhteen? Tässä tapauksessa parhaita mahdollisia palveluita ikääntyneille. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä halutaan varmistaa, että ikääntyneiden palvelut toimivat parhaalla mahdollisella tavalla tukemassa ikäihmisten… Lue lisää!

Monimuotoisuuden johtaminen askel askeleelta

Monimuotoisuusjohtaminen tuo erilaisten ihmisten osaamispotentiaalin esiin ja hyötykäyttöön.  Strategisena valintana monimuotoisuuden ja inkluusion vaaliminen tuo parhaimmillaan kilpailuetua, ketteryyttä, innovaatioita ja hyvinvoivan kulttuurin. Monimuotoisuuden haasteena on erilaisuuden ymmärtäminen,… Lue lisää!

Metataidot osaamisen haasteiden ratkaisijana

Osaamisen kehittämisellä oppimisen iloa Opiskellessani kasvatustieteitä Turun yliopistolla kuuluivat opiskelutekniikan opinnot pakollisena osana tutkintokokonaisuuteeni. Opiskelutekniikoiden ymmärtäminen, omien toimintatyylien ja osaamisen rakentaminen avasi maailman minulle täysin uudella tavalla – opin… Lue lisää!

Osallistamisen tarkoitus on päättämisen tuskan karkotus

Mitä seuraavaksi – osallistamisen aika? Sipilän hallituksen Sote-uudistuksen kaatumisen jälkeen tunnelma kunnissa ja uudistusta valmistelleissa muutosorganisaatioissa on vaikuttanut olevan enemmän tai vähemmän turhautunut. Sapettaa, että sote valmistellussa muodossaan kohtasi karvaan loppunsa, ja huoli on,… Lue lisää!