Isokin yritys tai organisaatio voi jäädä menneisyytensä erinomaisuuden vangiksi, jos johto ei ole valppaana. Sanoma Media Finland Oy:n toimitusjohtaja Pia Kalsta toteaa viisaasti uusimmassa Ekonomi-lehdessä, että ”aiempi menestys voi myös jarruttaa kehitystä”.
Strategiaprosesseissa olen usein huomannut, että toiminta-ajatus ohitetaan usein liian nopeasti itsestään selvyytenä. Tällöin sen voima ja energia jää hyödyntämättä. Toiminta-ajatus antaa työlle merkityksen, energian ja kertoo tekemisemme tarkoituksen. Onnistunut toiminta-ajatus yhdistää menneen ja luo linkin tulevaan.
Toiminta-ajatus ja visio ovat ikään kuin vastinpareja. Onnistunut toiminta-ajatus kertoo tekemisen perustan, ja visio antaa suunnan. Menestyvä yritys varmistaa poisoppimisen – menneestä kannattaa ottaa mukaan vain se mikä tukee tulevaisuuden tekemistä. Muusta kannattaa luopua. Nykyinen strategia-ajattelu kehottaa strategiakauden ylittävään ajatteluun ja kestävään toimintaan. Toiminta-ajatuksen ääreen kannattaa pysähtyä. Päivittämättömänä sen vangiksi voi jäädä. Parhaimmilllaan se on kuin energiapakkaus, joka ”buustaa” jokaisen työpäivän.