Uudista strategian tekemisen tavat

Nyt jos koskaan on valintojen aika. Tämän päivän (24.8.) Kauppalehti kertoo, että vienti ei vedä, Kiinan talousongelmat kasvavat ja pörssin alamäki kiihtyy. Vaikeina aikoina näkökenttä helposti lyhentyy ja synkkyys valtaa mielen, vaikka kaukokatse voisi antaa eväät menestykseen. Tulevaisuuteen kurkottava ajattelu auttaa näkemään uudet mahdollisuudet. ”Maailma on mahdollisuuksien kenttä”, kuten joku viisas aikoinaan sanoi.

Strategia on loistava väline valintojen tekoon. Tulevaisuuslähtöinen strategia on tässä avain.  Yrittäjänä on innostavaa nähdä miten mahdollisuuksien ikkunoita avautuu jatkuvasti, kunhan itse tekee valinnat ja ryhtyy toimeen. On hyvä muistaa, että vaikeinakin aikoina aina löytyy joku, joka on onnistunut tekemään oikeat valinnat ja ratkaisut.

Tee valinnat tulevaisuuden kautta. Kutsu tulevaisuuden pohdintaan mukaan asiakkaasi, kumppanisi, päätöksentekijät ja henkilöstö, sillä tulevaisuus on nähtävä, jotta sen suuntaan voi kulkea. Tee strategia näkyväksi jo prosessin aikana. Onnistunut strategiaprosessi sisältää uusien ideoiden kokeilut jo prosessin aikana. Menestykseen tähtäävä organisaatio aloittaa tulevaisuuden tekemisen jo strategiaprosessin aikana – eikä vasta sitten, kun strategia tulee virallisesti hyväksytyksi. Tulevaisuuslähtöinen strategia edellyttää uutta tapaa ajatella strategiaa arjen työvälineenä.

Seuraavaa kirjaani varten teimme kyselyn suomalaisille yritysjohtajille ja valtaosa johtajista totesi, että heiltä puuttuu suunnitelma strategiaprosessin uudistamiseksi! Vanhoilla malleilla mennään eteenpäin vaikka maailma ajaa ohi. Nyt jos koskaan on korkea aika uudistaa strategian tekemisen tavat!

Lauri Tuomi

Lähde. Tämä blogi on julkaistu ’Menestyksen strategiset eväät’
blogisarjassani internetsivuillani: www.profitmakers.fi

Lauri Tuomi

Lauri Tuomi (KTT) on Profitmakers Oy:n toimitusjohtaja, strateginen yhteistyökumppanimme johtamisen kehittämiseen liittyvissä palveluissamme. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosessien fasilitoinnista sekä johdon ja johtoryhmien kehittämisestä.  Hän on vastannut myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan johtamisesta 10 vuoden ajan. 

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!