Uudistuminen on jatkuvaa – pidä korvat ja silmät auki

Miten maailmanmenossa voi pysyä kärryillä? Miksi kaikki muuttuu ja uudistuu? Miksi tuntuu siltä, että mikä tänään on faktaa, muuttuu fiktioksi yön yli nukuttuamme?

Lääkkeeksi tarjoan vanhoja konsteja. Avointa mieltä, keskustelua ja kuuntelua.

Selailin jokin aika sitten 80-luvun lopulla kirjoitettuja raportteja, joissa hahmoteltiin biotalouden ja bioteknologian tutkimus- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Tietotekniikan läpimurtoa ja perinteisen savupiipputeollisuuden vähenemistä uumoiltiin. Kirjoittajat kokivat olevansa suuren rakennemuutoksen keskellä.

Samalla kun ihailin kirjoittajien kaukonäköisyyttä, ihmettelin kahta asiaa. Rakennemuutos, josta aiheutuu ajoittain kansantaloudellista kitkaa ja taantumaa, onkin oikeastaan läsnä koko ajan. Toisaalta joihinkin jo 80-luvulla näkyvissä olleisiin visioihin ei olla osattu tarttua bisnesmielessä, mutta palopuheita t&k-panostuksista samoihin asioihin pidetään edelleen. Kasvihuoneilmiö on sitten 80-luvun muuttunut ilmastonmuutokseksi, mutta vastako nyt siinä alkaa olla riittävästi eväitä kaupalliseen hyödyntämiseen?

Teknologioiden ja uusien bisnesten kehittymisen vauhti todennäköisesti kasvaa, joten keskusteleminen ja vastaanottavan antennin ylläpito on tärkeää. Näin voi pysyä tietoisena uusista tuulista.

Erittäin hyödyllistä on myös altistaa itsensä keskusteluihin, joissa on uusia ihmisiä ja ajatuksia. Niistä voi oppia hurjasti, kun välillä kurkkaa oman kotipesän rauhasta ulos. Toisaalta jos ei aktiivisesti itse pyri mukaan ajatustenvaihtoon, voi olla että oma kotipesäkään ei pysy rauhallisena, kun maailma ympärillä muuttuu.

Meidän tehtävämme Fountain Parkissa on auttaa yrityksiä ja yhteisöjä kuulemaan. Tämän jälkeen tekemään johtopäätöksiä ja fiksuja kehittämissuunnitelmia. Ja taas hetken päästä tarkistamaan suuntaa ja etenemistä.

Asiakkaamme ovat yleensä vaativissa johtamis- ja kehittämistilanteissa, joissa on fiksua kuulla sidosryhmiään. Vaativissa sikäli, että kilautus kaverille ei vielä riitä tilanteen luotaukseksi, eikä edes hyvin organisoitu tiimin workshop. Tarjoamme menetelmän, joka ei uuvuta kehittämisvastuussa olevaa ihmistä, mutta antaa mahdollisuuden hyödyntää verkkotyökalujen tehokkuutta. Kannustamme kaikkia aika ajoin tarkastelemaan omaa yritystään tai organisaatiotaan ulkopuolisin silmin, siten voi kenties löytää uusia ajatuksia tai näkökulmia, joista tulee isoja juttuja joilla on väliä.

Uudistimme juuri verkkosivumme ja graafisen ulkoasumme. Lähtökohtana oli selkeyttää tarjoamaamme, palvella entistä paremmin muun muassa infografiikoin ja tuoda esille myös monipuolisten asiantuntijoidemme osaamista. Koska ymmärrämme liiketoiminnan lainalaisuuksia, julkisen sektorin ja järjestökentän toimintaa, haluamme että asiakkaanamme haastat meidät pohtimaan miten te voisitte olla entistäkin parempia ja ketterämpiä kuulemaan ja ymmärtämään sidosryhmienne ajatuksia. Ja näin nopeuttaa oikeiden päätösten tekemistä ja toteutusta.

PS. Analyytikkomme kiikutti pöydälleni osallistujien palautteita juuri käynnissä olevasta verkkoaivoriihestä. Sidosryhmät ja henkilöstö antoivat tunnustusta sille, että saivat osallistua kehittämisprosessiin.

”Hyvä että osallistetaan”, ”Näitä lisää”, ”Hyvä keino sitouttaa yhteisiin tavoitteisiin” ja ”Toivottavasti tämä on hyvä alku tavoitteelliselle vuorovaikuttamiselle”.

Ota ihmiset mukaan, sillä he haluavat osallistua oman tulevaisuutensa rakentamiseen.

Taija Vento

Taija toimii Fountain Parkissa markkinoinnin suunnittelijana. Hän seuraa joukkoistamisen, digimarkkinoinnin ja viestinnän kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Twitterissä @VentoTaija

”Tänään vaikuttaminen ja mielipiteen kertominen on helppoa. Kuka vain voi tehdä oman median. Asioiden altistaminen keskustelulle vaatii joskus paksua nahkaa, mutta toisaalta ilmapiiri on sallivampi ja kehitysmyönteisempi, myös virheiden osalta. Muutos on pysyvää.”

Suosittelemme

Vierasblogi: Uuden toimitusjohtajan viestintävinkit:

Ota tilasi, tee itsesi näkyväksi Onneksi olkoon, sinut on valittu uudeksi toimitusjohtajaksi! Ensimmäiset 100 päivää alkoivat muuten juosta saman tien. Sinä niiden myötä. Saat… Lue lisää

Dialogisesta strategiatyöstä johtamisen uusi normaali

Fountain Park ja Aalto EE järjestivät yritysjohdolle keskustelutilaisuuden strategiatyön ajankohtaisista haasteista. Muutosvauhti on kaikilla valtava, oli kysymyksessä sitten startupista miljoonabisnekseksi kasvanut tai vähän perinteisempikin… Lue lisää

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää