Uudistuminen on jatkuvaa – pidä korvat ja silmät auki

Miten maailmanmenossa voi pysyä kärryillä? Miksi kaikki muuttuu ja uudistuu? Miksi tuntuu siltä, että mikä tänään on faktaa, muuttuu fiktioksi yön yli nukuttuamme?

Lääkkeeksi tarjoan vanhoja konsteja. Avointa mieltä, keskustelua ja kuuntelua.

Selailin jokin aika sitten 80-luvun lopulla kirjoitettuja raportteja, joissa hahmoteltiin biotalouden ja bioteknologian tutkimus- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Tietotekniikan läpimurtoa ja perinteisen savupiipputeollisuuden vähenemistä uumoiltiin. Kirjoittajat kokivat olevansa suuren rakennemuutoksen keskellä.

Samalla kun ihailin kirjoittajien kaukonäköisyyttä, ihmettelin kahta asiaa. Rakennemuutos, josta aiheutuu ajoittain kansantaloudellista kitkaa ja taantumaa, onkin oikeastaan läsnä koko ajan. Toisaalta joihinkin jo 80-luvulla näkyvissä olleisiin visioihin ei olla osattu tarttua bisnesmielessä, mutta palopuheita t&k-panostuksista samoihin asioihin pidetään edelleen. Kasvihuoneilmiö on sitten 80-luvun muuttunut ilmastonmuutokseksi, mutta vastako nyt siinä alkaa olla riittävästi eväitä kaupalliseen hyödyntämiseen?

Teknologioiden ja uusien bisnesten kehittymisen vauhti todennäköisesti kasvaa, joten keskusteleminen ja vastaanottavan antennin ylläpito on tärkeää. Näin voi pysyä tietoisena uusista tuulista.

Erittäin hyödyllistä on myös altistaa itsensä keskusteluihin, joissa on uusia ihmisiä ja ajatuksia. Niistä voi oppia hurjasti, kun välillä kurkkaa oman kotipesän rauhasta ulos. Toisaalta jos ei aktiivisesti itse pyri mukaan ajatustenvaihtoon, voi olla että oma kotipesäkään ei pysy rauhallisena, kun maailma ympärillä muuttuu.

Meidän tehtävämme Fountain Parkissa on auttaa yrityksiä ja yhteisöjä kuulemaan. Tämän jälkeen tekemään johtopäätöksiä ja fiksuja kehittämissuunnitelmia. Ja taas hetken päästä tarkistamaan suuntaa ja etenemistä.

Asiakkaamme ovat yleensä vaativissa johtamis- ja kehittämistilanteissa, joissa on fiksua kuulla sidosryhmiään. Vaativissa sikäli, että kilautus kaverille ei vielä riitä tilanteen luotaukseksi, eikä edes hyvin organisoitu tiimin workshop. Tarjoamme menetelmän, joka ei uuvuta kehittämisvastuussa olevaa ihmistä, mutta antaa mahdollisuuden hyödyntää verkkotyökalujen tehokkuutta. Kannustamme kaikkia aika ajoin tarkastelemaan omaa yritystään tai organisaatiotaan ulkopuolisin silmin, siten voi kenties löytää uusia ajatuksia tai näkökulmia, joista tulee isoja juttuja joilla on väliä.

Uudistimme juuri verkkosivumme ja graafisen ulkoasumme. Lähtökohtana oli selkeyttää tarjoamaamme, palvella entistä paremmin muun muassa infografiikoin ja tuoda esille myös monipuolisten asiantuntijoidemme osaamista. Koska ymmärrämme liiketoiminnan lainalaisuuksia, julkisen sektorin ja järjestökentän toimintaa, haluamme että asiakkaanamme haastat meidät pohtimaan miten te voisitte olla entistäkin parempia ja ketterämpiä kuulemaan ja ymmärtämään sidosryhmienne ajatuksia. Ja näin nopeuttaa oikeiden päätösten tekemistä ja toteutusta.

PS. Analyytikkomme kiikutti pöydälleni osallistujien palautteita juuri käynnissä olevasta verkkoaivoriihestä. Sidosryhmät ja henkilöstö antoivat tunnustusta sille, että saivat osallistua kehittämisprosessiin.

”Hyvä että osallistetaan”, ”Näitä lisää”, ”Hyvä keino sitouttaa yhteisiin tavoitteisiin” ja ”Toivottavasti tämä on hyvä alku tavoitteelliselle vuorovaikuttamiselle”.

Ota ihmiset mukaan, sillä he haluavat osallistua oman tulevaisuutensa rakentamiseen.

Taija Vento

Taija toimii Fountain Parkissa markkinoinnin suunnittelijana. Hän seuraa joukkoistamisen, digimarkkinoinnin ja viestinnän kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Twitterissä @VentoTaija

”Tänään vaikuttaminen ja mielipiteen kertominen on helppoa. Kuka vain voi tehdä oman median. Asioiden altistaminen keskustelulle vaatii joskus paksua nahkaa, mutta toisaalta ilmapiiri on sallivampi ja kehitysmyönteisempi, myös virheiden osalta. Muutos on pysyvää.”

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!