Vastuullisuus matkalla kulmahuoneisiin?

Yritysvastuuviestinnän ja toiminnan välillä edelleen kuiluja – Silent walkers, walking talkers & talking low performers.
Tutkimuslaitos MISUM selvitti ruotsalaisten pörssiyritysten yritysvastuuviestintää. Sitä, mitä yritykset kertovat ja sitä, mitä ne tosiasiallisesti tekevät vastuullisuuteen liittyen. Raportti ”Walking the talk?” on kiinnostavaa luettavaa.

Positiivista on se, että raportin mukaan useimmilla yrityksillä on määriteltyjä vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita. Pääsääntöisesti yrityksillä on kuitenkin taipumus viestiä enemmän, kuin itse asiassa tehdä konkreettisia tekoja: 88 % tutkituista yrityksistä viestii enemmän vastuullisuustavoitteistaan yleisesti, kuin varsinaisista toimenpiteistä, joita he ovat tehneet tavoitteet saavuttaakseen.

Vastuullisuus ylimmän johdon agendalle

MISUMin raportti nostaa esiin myös sen, että erityisesti ylimmän johdon sitoutuminen ja yrityksen organisaatiorakenteet heijastavat vastuullisuustavoitteita vain vähän. Vain joka neljännessä tutkitussa yrityksessä on johtoryhmässä henkilö, jonka vastuulle yritysvastuukysymykset eksplisiittisesti kuuluvat.

Toinen tuore tutkimus ”The State of Sustainable Business 2015” paljastaa saman haasteen. Vain 15 % tutkimukseen osallistuneista asiantuntijoista arvelee, että vastuullisuus on heidän yritystensä toimitusjohtajien TOP 3 -prioriteettilistalla.  Kolmasosa vastaajista arvioi, ettei vastuullisuutta ole onnistuttu integroimaan yrityksen ydinbisnekseen ja vain viidennes yrityksistä huomioi vastuullisuuden palkkiomalleissaan.

Työmaata ja kehittymishaasteita siis riittää, mutta kehityssuunta on kuitenkin kohti parempaa. Suuri osa tutkimuksen avoimista vastauksista korosti yritysten sisäisiä muutoksia, kuten johdon sitoutumisen lisääntymistä tai vastuullisuustavoitteiden ja mittareiden asettamista. Vastuullisuus ei ehkä vielä ole kaikissa kulmahuoneissa, mutta matkalla sinne. Toivottavasti vakain askelin.

Walking the talk? The Mistra Center for Sustainable Markets (MISUM) and Corporate Donor Relations at the Stockholm School of Economics

The State of Sustainable Business 2015, Annual Results 2015 September. Globescan & BSR

Lue myös kiinnostava artikkeli The Guardian -lehden Sustainable business osiosta: Major corporations taking climate change threat more seriously – survey

Ps. Onnittelut hienosta työstä Stora Ensolle, joka sai korkeimman rankingin MISUMin raportissa!

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!

Kaupungin tulevaisuus kymmenessä minuutissa

Elinkeinojen edistäminen ja alueellinen kehitys Leverkusenissa Saksalaisessa Kölner Stadtanzeiger -lehdessä (27.9.2018) toimittaja Thomas Käding pohtii kysymyksiä, jotka parhaillaan työllistävät monia kaupunkeja. Käding käsittelee artikkelissaan… Lue lisää!