Vastuullisuus matkalla kulmahuoneisiin?

Yritysvastuuviestinnän ja toiminnan välillä edelleen kuiluja – Silent walkers, walking talkers & talking low performers.
Tutkimuslaitos MISUM selvitti ruotsalaisten pörssiyritysten yritysvastuuviestintää. Sitä, mitä yritykset kertovat ja sitä, mitä ne tosiasiallisesti tekevät vastuullisuuteen liittyen. Raportti ”Walking the talk?” on kiinnostavaa luettavaa.

Positiivista on se, että raportin mukaan useimmilla yrityksillä on määriteltyjä vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita. Pääsääntöisesti yrityksillä on kuitenkin taipumus viestiä enemmän, kuin itse asiassa tehdä konkreettisia tekoja: 88 % tutkituista yrityksistä viestii enemmän vastuullisuustavoitteistaan yleisesti, kuin varsinaisista toimenpiteistä, joita he ovat tehneet tavoitteet saavuttaakseen.

Vastuullisuus ylimmän johdon agendalle

MISUMin raportti nostaa esiin myös sen, että erityisesti ylimmän johdon sitoutuminen ja yrityksen organisaatiorakenteet heijastavat vastuullisuustavoitteita vain vähän. Vain joka neljännessä tutkitussa yrityksessä on johtoryhmässä henkilö, jonka vastuulle yritysvastuukysymykset eksplisiittisesti kuuluvat.

Toinen tuore tutkimus ”The State of Sustainable Business 2015” paljastaa saman haasteen. Vain 15 % tutkimukseen osallistuneista asiantuntijoista arvelee, että vastuullisuus on heidän yritystensä toimitusjohtajien TOP 3 -prioriteettilistalla.  Kolmasosa vastaajista arvioi, ettei vastuullisuutta ole onnistuttu integroimaan yrityksen ydinbisnekseen ja vain viidennes yrityksistä huomioi vastuullisuuden palkkiomalleissaan.

Työmaata ja kehittymishaasteita siis riittää, mutta kehityssuunta on kuitenkin kohti parempaa. Suuri osa tutkimuksen avoimista vastauksista korosti yritysten sisäisiä muutoksia, kuten johdon sitoutumisen lisääntymistä tai vastuullisuustavoitteiden ja mittareiden asettamista. Vastuullisuus ei ehkä vielä ole kaikissa kulmahuoneissa, mutta matkalla sinne. Toivottavasti vakain askelin.

Walking the talk? The Mistra Center for Sustainable Markets (MISUM) and Corporate Donor Relations at the Stockholm School of Economics

The State of Sustainable Business 2015, Annual Results 2015 September. Globescan & BSR

Lue myös kiinnostava artikkeli The Guardian -lehden Sustainable business osiosta: Major corporations taking climate change threat more seriously – survey

Ps. Onnittelut hienosta työstä Stora Ensolle, joka sai korkeimman rankingin MISUMin raportissa!

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!