Vastuullisuus matkalla kulmahuoneisiin?

Vastuullisuus kokonaisvaltaisena liiketoiminnan osana 

Vastuullisuus ei ole yritystoiminnassa niin yksiselitteistä kuin annetaan ymmärtää. Yritysvastuuviestinnän ja toiminnan välillä edelleen kuiluja – Silent walkers, walking talkers & talking low performers.
Tutkimuslaitos MISUM selvitti ruotsalaisten pörssiyritysten yritysvastuuviestintää. Sitä, mitä yritykset kertovat ja sitä, mitä ne tosiasiallisesti tekevät vastuullisuuteen liittyen. Raportti ”Walking the talk?” on kiinnostavaa luettavaa.

Positiivista on se, että raportin mukaan useimmilla yrityksillä on määriteltyjä vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita. Pääsääntöisesti yrityksillä on kuitenkin taipumus viestiä enemmän, kuin itse asiassa tehdä konkreettisia tekoja: 88 % tutkituista yrityksistä viestii enemmän vastuullisuustavoitteistaan yleisesti, kuin varsinaisista toimenpiteistä, joita he ovat tehneet tavoitteet saavuttaakseen.

Vastuullisuus ylimmän johdon agendalle

MISUMin raportti nostaa esiin myös sen, että erityisesti ylimmän johdon sitoutuminen ja yrityksen organisaatiorakenteet heijastavat vastuullisuustavoitteita vain vähän. Vain joka neljännessä tutkitussa yrityksessä on johtoryhmässä henkilö, jonka vastuulle yritysvastuukysymykset eksplisiittisesti kuuluvat.

Toinen tuore tutkimus ”The State of Sustainable Business 2015” paljastaa saman haasteen. Vain 15 % tutkimukseen osallistuneista asiantuntijoista arvelee, että vastuullisuus on heidän yritystensä toimitusjohtajien TOP 3 -prioriteettilistalla.  Kolmasosa vastaajista arvioi, ettei vastuullisuutta ole onnistuttu integroimaan yrityksen ydinbisnekseen ja vain viidennes yrityksistä huomioi vastuullisuuden palkkiomalleissaan.

Työmaata ja kehittymishaasteita siis riittää, mutta kehityssuunta on kuitenkin kohti parempaa. Suuri osa tutkimuksen avoimista vastauksista korosti yritysten sisäisiä muutoksia, kuten johdon sitoutumisen lisääntymistä tai vastuullisuustavoitteiden ja mittareiden asettamista. Vastuullisuus ei ehkä vielä ole kaikissa kulmahuoneissa, mutta matkalla sinne. Toivottavasti vakain askelin.

Walking the talk? The Mistra Center for Sustainable Markets (MISUM) and Corporate Donor Relations at the Stockholm School of Economics

The State of Sustainable Business 2015, Annual Results 2015 September. Globescan & BSR

Lue myös kiinnostava artikkeli The Guardian -lehden Sustainable business osiosta: Major corporations taking climate change threat more seriously – survey

Ps. Onnittelut hienosta työstä Stora Ensolle, joka sai korkeimman rankingin MISUMin raportissa!

Anu Kokko

Anu teki Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa.