Vastuullisuus matkalla kulmahuoneisiin?

Yritysvastuuviestinnän ja toiminnan välillä edelleen kuiluja – Silent walkers, walking talkers & talking low performers.
Tutkimuslaitos MISUM selvitti ruotsalaisten pörssiyritysten yritysvastuuviestintää. Sitä, mitä yritykset kertovat ja sitä, mitä ne tosiasiallisesti tekevät vastuullisuuteen liittyen. Raportti ”Walking the talk?” on kiinnostavaa luettavaa.

Positiivista on se, että raportin mukaan useimmilla yrityksillä on määriteltyjä vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita. Pääsääntöisesti yrityksillä on kuitenkin taipumus viestiä enemmän, kuin itse asiassa tehdä konkreettisia tekoja: 88 % tutkituista yrityksistä viestii enemmän vastuullisuustavoitteistaan yleisesti, kuin varsinaisista toimenpiteistä, joita he ovat tehneet tavoitteet saavuttaakseen.

Vastuullisuus ylimmän johdon agendalle

MISUMin raportti nostaa esiin myös sen, että erityisesti ylimmän johdon sitoutuminen ja yrityksen organisaatiorakenteet heijastavat vastuullisuustavoitteita vain vähän. Vain joka neljännessä tutkitussa yrityksessä on johtoryhmässä henkilö, jonka vastuulle yritysvastuukysymykset eksplisiittisesti kuuluvat.

Toinen tuore tutkimus ”The State of Sustainable Business 2015” paljastaa saman haasteen. Vain 15 % tutkimukseen osallistuneista asiantuntijoista arvelee, että vastuullisuus on heidän yritystensä toimitusjohtajien TOP 3 -prioriteettilistalla.  Kolmasosa vastaajista arvioi, ettei vastuullisuutta ole onnistuttu integroimaan yrityksen ydinbisnekseen ja vain viidennes yrityksistä huomioi vastuullisuuden palkkiomalleissaan.

Työmaata ja kehittymishaasteita siis riittää, mutta kehityssuunta on kuitenkin kohti parempaa. Suuri osa tutkimuksen avoimista vastauksista korosti yritysten sisäisiä muutoksia, kuten johdon sitoutumisen lisääntymistä tai vastuullisuustavoitteiden ja mittareiden asettamista. Vastuullisuus ei ehkä vielä ole kaikissa kulmahuoneissa, mutta matkalla sinne. Toivottavasti vakain askelin.

Walking the talk? The Mistra Center for Sustainable Markets (MISUM) and Corporate Donor Relations at the Stockholm School of Economics

The State of Sustainable Business 2015, Annual Results 2015 September. Globescan & BSR

Lue myös kiinnostava artikkeli The Guardian -lehden Sustainable business osiosta: Major corporations taking climate change threat more seriously – survey

Ps. Onnittelut hienosta työstä Stora Ensolle, joka sai korkeimman rankingin MISUMin raportissa!

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää