Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Kuva: Unsplash

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa?

Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä.

Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi ilmastolupauksekseen punaisen lihan syömisen lopettamisen.

 

Vaikuttavia tekoja tarvitaan, sillä vastuullisuudennälkäiset massat kasvavat ja myös vaativat lisää. Muun muassa Finnairin ilmoitukseen maidonvaihdosta suhtauduttiin positiivisesti, mutta ahkeraa kyselyä kauramaidon ja kokonaisvaltaisen muovittomuuden perään syntyi heti Twitterin kommenttiketjussa. Myös Nesteen kampanjaa on kehuttu vuolaasti, mutta toisaalta mietteet viherpesusta ja fossiilisten polttoaineiden käytöstä nousivat esiin kampanjan varjossa. Vastuullinen liiketoiminta on kaikkien huulilla – kuluttajat sekä yritysten henkilöstön edustajat muuttuvat päivä päivältä tiedostavimmiksi olennoiksi.

Sijoita vastuullisesti, toimi kestävästi ja inspiroidu!

Vegefirman toimitusjohtaja ja journalisti Suvi Auvinen ehdottaa ilmastoa kuormittaville suuryrityksille eettisyyskilpailua, jossa yritykset tarttuisivat innokkaasti vastuullisiin tekoihin sekä lobbaisivat vastuuttoman toiminnan alasajoa toinen toistaan kuuluvammin. Paras voittakoon ja sitä rataa.

Forbesin artikkelissa taas neuvotaan valitsemaan liiketoimintansa kannalta tärkeimmät ESG:t eli ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen sekä hallintotapaan liittyvät tekijät, joita arvotetaan, kun sijoitetaan muihin yrityksiin. Valittuihin ESG:ihin tulee sitoutua, kertoa niiden kautta yrityksensä näköistä tarinaa sekä mitata niihin liittyvien tavoitteiden toteutumista aktiivisesti ja näkyvästi. Näin saadaan houkuteltua samoja arvoja kannattavaa, osaavaa työvoimaa yrityksiin ja pidettyä aktivistit tyytyväisinä.

Myös omiin liiketoiminnan kannalta relevantteihin YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, SDG:ihin, suositellaan lämpimästi panostettavan. Tästä voit valita omaan yritystoimintaasi parhaiten iskevät tavoitteet.

Miten me edistämme vastuullista liiketoimintaa

Vaikuttava vastuullisuustyö on jatkuvaa, läpinäkyvää, systemaattista ja liiketoimintalähtöistä. Vastuullisuuden juurruttaminen osaksi liiketoimintaa on pitkäjänteistä työtä, eikä tapahdu hetkessä. Yritysvastuupalvelumme avulla voit tuoda kaikki sinulle tärkeät sidosryhmät osaksi avointa vastuullisuusdialogia, jonka avulla saat näkyväksi sidosryhmiesi tarpeet ja toiveet vastuulliseen liiketoimintaan liittyen. Konkreettisten toimenpide-ehdotusten avulla pystyt suuntaamaan yritystoimintaasi kohti entistä kestävämpää tulevaisuutta.

Pysythän kuulolla, sillä julkaisemme pian vastuulliseen liiketoimintaan keskittyvät sivut, joissa voit tutustua tarjoamaamme palveluun syvemmin sekä ottaa selvää siitä, mitkä ovat suomalaisten suuryritysten vastuullisuustrendit tänä vuonna.

 

 

Linnea Pitkänen

Linnean vastuualueet liittyvät myyntiin ja markkinointiin, ajoittain hän häärii myös asiakasprojektien parissa. Hän on kiinnostunut eri työelämän ilmiöistä, ja haastaa itseään mielellään asiassa kuin asiassa. Linnea nauttii erityisesti muiden auttamisesta ja yhdessä tekemisestä. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/linnea-pitk%C3%A4nen/

Suosittelemme

Vaikuttavan johtamisen täsmävinkit – muista nämä 4 asiaa kehittämistyössä

Tulevaisuuden johtaminen on kestävää, osallistavaa sekä esimerkkejä edukseen hyödyntävää. Vaikuttavan ja tulevaisuusorientoituneen johtajan korvat ovat jatkuvasti höröllä sille, mitä sanottavaa organisaation henkilöstöllä ja sidosryhmillä on. 1. Kaikki viisaus ei asu johtajan päässä – anna… Lue lisää!

Ammatillisen koulutuksen tulevaisuus kirkastuu kaikki sidosryhmät mukaan ottavassa dialogissa

Osaamisen varmistaminen kysyy yhteistä tahtotilaa Kolmekymmentä vuotta sitten aloitin työskentelyn organisaatiossa, jossa tehtäväni oli edistää koulutuksen työelämäyhteyksiä kaikilla tasoilla. Asenneilmapiiri 1980-luvun loppupuolella ei ollut vielä kovinkaan yhteistyömyönteinen – ei puolella eikä… Lue lisää!

Maakuntastrategia syntyi tärkeimpien sidosryhmien tuella

Kanta-Hämeen maakuntastrategia sai tukea maakunnan tärkeimpien sidosryhmien ideoista verkkoaivoriihessä keväällä 2018. Sidosryhmät osallistuivat strategian kehittämiseen pohtimalla maakunnan vahvuuksia, arjen iloja sekä asukkaiden hyvinvointia tukevia tekijöitä. Haastattelimme Hämeen liiton muutosjohtaja… Lue lisää!

Kunnanjohtajan vierasblogi: Osallistamalla lääkettä demokratiavajeeseen

Tulevaisuudentutkija Alvin Toffler julkaisi 1970 -luvun alussa kirjan Future Shock. Hän ennusti internetin laajan leviämisen ja mm. sen, että tiedosta tulee vahvojen yhteiskuntien liikkeellepaneva voima, joka nousee arvossaan työvoiman ja materiaalien rinnalle. Toffler pohti demokratian kriisin olemusta… Lue lisää!

Terveet tilat kehittyvät luottamuksen ja viestinnän avulla

Kunnallisalan kehittämissäätiö KAKS:in ja Kiinteistöalan koulutuskeskus Kiinkon Terveet tilat -selvitykseen osallistettiin OAJ:n sekä Tehyn jäsenet ideoimaan ratkaisuja tukemaan terveitä työtiloja sekä tunnistamaan niitä estäviä tekijöitä. Millä konkreettisilla teoilla ratkaistaan sisäilman ongelmat… Lue lisää!

Tulevaisuudentutkijan opit: näin luot menestystä muutosnopeudesta ja kompleksisuudesta huolimatta

Muuttuva toimintaympäristö haastaa yrityksiä yllättävistäkin suunnista. Pyysimme tulevaisuudentutkijaa, tohtori Leena Ilmolaa, jakamaan oppinsa siitä, miten yritykset menestyvät epävarmuuden maailmassa ja kääntävät muutokset menestykseksi.   Olen yrittänyt ymmärtää epävarmuuden olemusta viimeiset… Lue lisää!