Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Kuva: Unsplash

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa?

Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä.

Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi ilmastolupauksekseen punaisen lihan syömisen lopettamisen.

 

Vaikuttavia tekoja tarvitaan, sillä vastuullisuudennälkäiset massat kasvavat ja myös vaativat lisää. Muun muassa Finnairin ilmoitukseen maidonvaihdosta suhtauduttiin positiivisesti, mutta ahkeraa kyselyä kauramaidon ja kokonaisvaltaisen muovittomuuden perään syntyi heti Twitterin kommenttiketjussa. Myös Nesteen kampanjaa on kehuttu vuolaasti, mutta toisaalta mietteet viherpesusta ja fossiilisten polttoaineiden käytöstä nousivat esiin kampanjan varjossa. Vastuullinen liiketoiminta on kaikkien huulilla – kuluttajat sekä yritysten henkilöstön edustajat muuttuvat päivä päivältä tiedostavimmiksi olennoiksi.

Sijoita vastuullisesti, toimi kestävästi ja inspiroidu!

Vegefirman toimitusjohtaja ja journalisti Suvi Auvinen ehdottaa ilmastoa kuormittaville suuryrityksille eettisyyskilpailua, jossa yritykset tarttuisivat innokkaasti vastuullisiin tekoihin sekä lobbaisivat vastuuttoman toiminnan alasajoa toinen toistaan kuuluvammin. Paras voittakoon ja sitä rataa.

Forbesin artikkelissa taas neuvotaan valitsemaan liiketoimintansa kannalta tärkeimmät ESG:t eli ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen sekä hallintotapaan liittyvät tekijät, joita arvotetaan, kun sijoitetaan muihin yrityksiin. Valittuihin ESG:ihin tulee sitoutua, kertoa niiden kautta yrityksensä näköistä tarinaa sekä mitata niihin liittyvien tavoitteiden toteutumista aktiivisesti ja näkyvästi. Näin saadaan houkuteltua samoja arvoja kannattavaa, osaavaa työvoimaa yrityksiin ja pidettyä aktivistit tyytyväisinä.

Myös omiin liiketoiminnan kannalta relevantteihin YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, SDG:ihin, suositellaan lämpimästi panostettavan. Tästä voit valita omaan yritystoimintaasi parhaiten iskevät tavoitteet.

Miten me edistämme vastuullista liiketoimintaa

Vaikuttava vastuullisuustyö on jatkuvaa, läpinäkyvää, systemaattista ja liiketoimintalähtöistä. Vastuullisuuden juurruttaminen osaksi liiketoimintaa on pitkäjänteistä työtä, eikä tapahdu hetkessä. Yritysvastuupalvelumme avulla voit tuoda kaikki sinulle tärkeät sidosryhmät osaksi avointa vastuullisuusdialogia, jonka avulla saat näkyväksi sidosryhmiesi tarpeet ja toiveet vastuulliseen liiketoimintaan liittyen. Konkreettisten toimenpide-ehdotusten avulla pystyt suuntaamaan yritystoimintaasi kohti entistä kestävämpää tulevaisuutta.

Pysythän kuulolla, sillä julkaisemme pian vastuulliseen liiketoimintaan keskittyvät sivut, joissa voit tutustua tarjoamaamme palveluun syvemmin sekä ottaa selvää siitä, mitkä ovat suomalaisten suuryritysten vastuullisuustrendit tänä vuonna.

 

 

Linnea Pitkänen

Linnean vastuualueet liittyvät myyntiin ja markkinointiin, ajoittain hän häärii myös asiakasprojektien parissa. Hän on kiinnostunut eri työelämän ilmiöistä, ja haastaa itseään mielellään asiassa kuin asiassa. Linnea nauttii erityisesti muiden auttamisesta ja yhdessä tekemisestä. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/linnea-pitk%C3%A4nen/

Suosittelemme

Tulevaisuudentutkijan opit: näin luot menestystä muutosnopeudesta ja kompleksisuudesta huolimatta

Muuttuva toimintaympäristö haastaa yrityksiä yllättävistäkin suunnista. Pyysimme tulevaisuudentutkijaa, tohtori Leena Ilmolaa, jakamaan oppinsa siitä, miten yritykset menestyvät epävarmuuden maailmassa ja kääntävät muutokset menestykseksi.   Olen yrittänyt ymmärtää epävarmuuden olemusta viimeiset… Lue lisää!

Kunnanjohtajan vierasblogi: Osallistamisen prosessi voimaannuttaa koko kuntaa

Kirjoitin 70-luvulla yläasteella aineen, joka päättyi havaintoon, että 40-vuoden päästä yhteiskuntaamme johdetaan kumiaivoilla, jotka ovat joustavat ja toimivat vuorokauden ympäri hyödyntäen kaikkea maailmallista tietoa. Sain aineesta nelosen ja paperin kulmaan oli kirjoitettu ”Ei maailma voi 40-vuoden… Lue lisää!

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla?… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan… Lue lisää!