Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Kuva: Unsplash

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa?

Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä.

Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi ilmastolupauksekseen punaisen lihan syömisen lopettamisen.

 

Vaikuttavia tekoja tarvitaan, sillä vastuullisuudennälkäiset massat kasvavat ja myös vaativat lisää. Muun muassa Finnairin ilmoitukseen maidonvaihdosta suhtauduttiin positiivisesti, mutta ahkeraa kyselyä kauramaidon ja kokonaisvaltaisen muovittomuuden perään syntyi heti Twitterin kommenttiketjussa. Myös Nesteen kampanjaa on kehuttu vuolaasti, mutta toisaalta mietteet viherpesusta ja fossiilisten polttoaineiden käytöstä nousivat esiin kampanjan varjossa. Vastuullinen liiketoiminta on kaikkien huulilla – kuluttajat sekä yritysten henkilöstön edustajat muuttuvat päivä päivältä tiedostavimmiksi olennoiksi.

Sijoita vastuullisesti, toimi kestävästi ja inspiroidu!

Vegefirman toimitusjohtaja ja journalisti Suvi Auvinen ehdottaa ilmastoa kuormittaville suuryrityksille eettisyyskilpailua, jossa yritykset tarttuisivat innokkaasti vastuullisiin tekoihin sekä lobbaisivat vastuuttoman toiminnan alasajoa toinen toistaan kuuluvammin. Paras voittakoon ja sitä rataa.

Forbesin artikkelissa taas neuvotaan valitsemaan liiketoimintansa kannalta tärkeimmät ESG:t eli ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen sekä hallintotapaan liittyvät tekijät, joita arvotetaan, kun sijoitetaan muihin yrityksiin. Valittuihin ESG:ihin tulee sitoutua, kertoa niiden kautta yrityksensä näköistä tarinaa sekä mitata niihin liittyvien tavoitteiden toteutumista aktiivisesti ja näkyvästi. Näin saadaan houkuteltua samoja arvoja kannattavaa, osaavaa työvoimaa yrityksiin ja pidettyä aktivistit tyytyväisinä.

Myös omiin liiketoiminnan kannalta relevantteihin YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, SDG:ihin, suositellaan lämpimästi panostettavan. Tästä voit valita omaan yritystoimintaasi parhaiten iskevät tavoitteet.

Miten me edistämme vastuullista liiketoimintaa

Vaikuttava vastuullisuustyö on jatkuvaa, läpinäkyvää, systemaattista ja liiketoimintalähtöistä. Vastuullisuuden juurruttaminen osaksi liiketoimintaa on pitkäjänteistä työtä, eikä tapahdu hetkessä. Yritysvastuupalvelumme avulla voit tuoda kaikki sinulle tärkeät sidosryhmät osaksi avointa vastuullisuusdialogia, jonka avulla saat näkyväksi sidosryhmiesi tarpeet ja toiveet vastuulliseen liiketoimintaan liittyen. Konkreettisten toimenpide-ehdotusten avulla pystyt suuntaamaan yritystoimintaasi kohti entistä kestävämpää tulevaisuutta.

Pysythän kuulolla, sillä julkaisemme pian vastuulliseen liiketoimintaan keskittyvät sivut, joissa voit tutustua tarjoamaamme palveluun syvemmin sekä ottaa selvää siitä, mitkä ovat suomalaisten suuryritysten vastuullisuustrendit tänä vuonna.

 

 

Linnea Pitkänen

Linnean vastuualueena ovat markkinoinnin ja myynnin eri tehtävät sekä asiakasprojektit. Hän on kiinnostunut työelämän eri ilmiöistä, ja haastaa itseään mielellään asiassa kuin asiassa. Linnea  on innostunut organisaatoiden kehittämisestä ja yhdessä tekemisestä.