Viisaus ei asu pelkästään yritysjohdossa – Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Dialoginen strategiatyö ulottuu arjen tasolle

Strategian viemisessä käytäntöön esteiksi nousevat usein arkirutiinit ja kiire. Molemmat asiat kertovat etäisyyksistä – strategioiden etäisyyden arjesta sekä johdon ja henkilöstön maailmojen kohtaamattomuudesta.

Dialogisuuden avulla vältetään sudenkuopat. Olemme tunnistaneet neljä vaihetta, joissa henkilöstön ja joissain tapauksissa myös sidosryhmien mukaantulo parantaa ja nopeuttaa strategiatyötä.

  1. Strategian suunnittelu/päivitys.
  2. Strategian toimeenpano.
  3. Strategian toteutumisen arviointi
  4. Nykyisen strategian haastaminen ja perusoletusten testaaminen.
Kuva: rawpixel, Unsplash

Etsi vastaukset tärkeisiin kysymyksiin

Miten saada esiin muutoksen merkit? Miten saada henkilöstö sitoutumaan päätöksiin?

Kun asioita suunnitellaan yhdessä, käytännön toteutus helpottuu. Ihmiset saadaan sitoutumaan yhdessä tekemällä ja erityisesti yhdessä ajattelemalla.

Saavatko strategian päälinjat hyväksynnän? Missä organisaation sisältä löytyvät kipupisteet, mistä uutta potentiaalia, missä muutosvalmiutta? Olemmeko tekemässä oikeaksi koettuja asioita?

Strategian menestyksekkään jalkautuksen ydin on tehdä siitä helposti ymmärrettävä ja viestiä se henkilöstölle. Vastavuoroisuus on tärkeää. Viestin välittämisen lisäksi tarvitaan palautetta, jota yritysjohto pystyy hyödyntämään muiden toimenpiteiden sisällön suunnittelemisessa henkilöstöstä.

Kuinka hyvin strategian jalkauttamisessa on onnistuttu? Missä vaiheessa ollaan missäkin yksikössä?

Henkilöstöltä saadun palautteen perusteella voidaan päätellä, kuinka hyvin tieto on muuttunut toiminnaksi. Johto saa tiedon siitä, mihin asioihin pitää keskittyä ja mitkä voidaan jättää vähemmälle huomiolle.

Entä kuinka saada strategia elämään nopeasti muuttuvassa ajassa?

Epäjatkuvuuskohtien tunnistaminen ennakkoon lisää joustavuutta. Viisas johto valjastaa koko organisaation ja tärkeimmät sidosryhmänsä katsomaan tulevaisuuteen – sen uhkiin ja mahdollisuuksiin.

Kirjoittanut: Hanna Heinonen, Hanna Ali-Melkkilä & Linnea Pitkänen

 

Fountain Park on osallistavan johtajan yhteistyökumppani, jonka palvelun avulla johtaja saa konkreettisia ja vaikuttavia toimia muutamassa viikossa agendalleen. Samalla edistyy uudistuminen ja kasvu. Palvelemme sekä yritysten, että julkisen sektorin johtajia Online dialogi -palvelulla.

Hanna Heinonen

Hanna on projektipäällikkönä Fountain Parkissa ja tekee työtä julkisen puolen sekä yritysasiakkaiden kanssa.
”Inspiroidun päivittäin ihmisten viisaudesta ja siitä, että yhä useammin tätä joukkojen viisautta myös osataan hyödyntää.”

 

Suosittelemme

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!