Viisaus ei asu pelkästään yritysjohdossa – Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Dialoginen strategiatyö ulottuu arjen tasolle

Strategian viemisessä käytäntöön esteiksi nousevat usein arkirutiinit ja kiire. Molemmat asiat kertovat etäisyyksistä – strategioiden etäisyyden arjesta sekä johdon ja henkilöstön maailmojen kohtaamattomuudesta.

Dialogisuuden avulla vältetään sudenkuopat. Olemme tunnistaneet neljä vaihetta, joissa henkilöstön ja joissain tapauksissa myös sidosryhmien mukaantulo parantaa ja nopeuttaa strategiatyötä.

  1. Strategian suunnittelu/päivitys.
  2. Strategian toimeenpano.
  3. Strategian toteutumisen arviointi
  4. Nykyisen strategian haastaminen ja perusoletusten testaaminen.
Kuva: rawpixel, Unsplash

Etsi vastaukset tärkeisiin kysymyksiin

Miten saada esiin muutoksen merkit? Miten saada henkilöstö sitoutumaan päätöksiin?

Kun asioita suunnitellaan yhdessä, käytännön toteutus helpottuu. Ihmiset saadaan sitoutumaan yhdessä tekemällä ja erityisesti yhdessä ajattelemalla.

Saavatko strategian päälinjat hyväksynnän? Missä organisaation sisältä löytyvät kipupisteet, mistä uutta potentiaalia, missä muutosvalmiutta? Olemmeko tekemässä oikeaksi koettuja asioita?

Strategian menestyksekkään jalkautuksen ydin on tehdä siitä helposti ymmärrettävä ja viestiä se henkilöstölle. Vastavuoroisuus on tärkeää. Viestin välittämisen lisäksi tarvitaan palautetta, jota yritysjohto pystyy hyödyntämään muiden toimenpiteiden sisällön suunnittelemisessa henkilöstöstä.

Kuinka hyvin strategian jalkauttamisessa on onnistuttu? Missä vaiheessa ollaan missäkin yksikössä?

Henkilöstöltä saadun palautteen perusteella voidaan päätellä, kuinka hyvin tieto on muuttunut toiminnaksi. Johto saa tiedon siitä, mihin asioihin pitää keskittyä ja mitkä voidaan jättää vähemmälle huomiolle.

Entä kuinka saada strategia elämään nopeasti muuttuvassa ajassa?

Epäjatkuvuuskohtien tunnistaminen ennakkoon lisää joustavuutta. Viisas johto valjastaa koko organisaation ja tärkeimmät sidosryhmänsä katsomaan tulevaisuuteen – sen uhkiin ja mahdollisuuksiin.

Kirjoittanut: Hanna Heinonen, Hanna Ali-Melkkilä & Linnea Pitkänen

 

Fountain Park on osallistavan johtajan yhteistyökumppani, jonka palvelun avulla johtaja saa konkreettisia ja vaikuttavia toimia muutamassa viikossa agendalleen. Samalla edistyy uudistuminen ja kasvu. Palvelemme sekä yritysten, että julkisen sektorin johtajia Online dialogi -palvelulla.

Hanna Heinonen

Hanna on projektipäällikkönä Fountain Parkissa ja tekee työtä julkisen puolen sekä yritysasiakkaiden kanssa.
”Inspiroidun päivittäin ihmisten viisaudesta ja siitä, että yhä useammin tätä joukkojen viisautta myös osataan hyödyntää.”

 

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!