Vinkkejä yritysjohdon ideapulaan

Muutama viikko sitten Kauppalehti kuulutti pääkirjoituksessaan, että yritysjohtoa vaivaa ideapula. Pelkääkö johto virheitä eikä uskalla innovoida?

Ideapula voi toki vaivata joitakin yritysjohtajia. Voi myös olla että ideoita on turvoksiin asti, eikä niistä osata priorisoida parhaimpia ja kääntää kasvuksi.

”Yritysmaailma on kova. Pelin henki voidaan tiivistää kahteen sanaa; kasva tai katoa.”

Asiakkaidemme hyväksi on todettava, että usein uuteen tehtäväänsä nimitetyt toimitus- ja liiketoimintayksiköiden johtajat hyödyntävät organisaatioitaan, asiakkaitaan sekä muita sidosryhmiään kasvun drivereiden löytämiseksi. Ideoita löytyy paljon ja usein seassa on helmiä, jotka avaavat yritysjohdon silmät ja jotka jalostuvat menestysresepteiksi kannattavan kasvun tiellä.

Ratkaisu ideapulaan löytyy siis lähempää kuin usein kuvitellaan. Johtaja tarvitsee hiukan rohkeutta kuunnellakseen herkällä korvalla koko organisaatiotaan ja toimintaympäristöään, sekä tehdäkseen enemmän yhdessä ja vähemmän yksin, tai ainoastaan lähellä olevien kollegojen kanssa.

Tätä johtamistapaa kutsutaan osallistavaksi johtamiseksi. Sen tuloksena syntyy sekä luovia uusia näkökulmia tai sen avulla etsitään ratkaisuja tiedossa oleviin pulmiin. Verkkoaivoriihen tai virtuaaliworkshopin avulla myös porukan parhaimpana pitämät ideat jalostuvat eteenpäin.

Kannattaa uskaltaa hyödyntää lähellä olevia resursseja ja kokeilla rohkeasti tapaa, joka ottaa joukot mukaan, inspiroida heitä kertomaan ajatuksia ja ratkomaan pulmia. Monet aivot onnistuvat yhdessä paremmin, ja samalla ne voivat sytyttää organisaation kasvuun!

[email-download download_id=”2845″ contact_form_id=”2837″]

Hanna Ali-Melkkilä

Hanna työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa.

”Asiakkuudet, asiakaskokemuksen parantaminen ja sidosryhmien ajatusten konkretisoiminen asiakkaillemme on lähellä sydäntäni. Aktiivinen ja reaaliaikainen sidosryhmäyhteistyö on tulevaisuuden liiketoiminnan menestystekijä.”

Suosittelemme

Tulevaisuudentutkijan opit: näin luot menestystä muutosnopeudesta ja kompleksisuudesta huolimatta

Muuttuva toimintaympäristö haastaa yrityksiä yllättävistäkin suunnista. Pyysimme tulevaisuudentutkijaa, tohtori Leena Ilmolaa, jakamaan oppinsa siitä, miten yritykset menestyvät epävarmuuden maailmassa ja kääntävät muutokset menestykseksi.   Olen yrittänyt ymmärtää epävarmuuden olemusta viimeiset… Lue lisää!

Kunnanjohtajan vierasblogi: Osallistamisen prosessi voimaannuttaa koko kuntaa

Kirjoitin 70-luvulla yläasteella aineen, joka päättyi havaintoon, että 40-vuoden päästä yhteiskuntaamme johdetaan kumiaivoilla, jotka ovat joustavat ja toimivat vuorokauden ympäri hyödyntäen kaikkea maailmallista tietoa. Sain aineesta nelosen ja paperin kulmaan oli kirjoitettu ”Ei maailma voi 40-vuoden… Lue lisää!

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla?… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan… Lue lisää!